Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dieselhoj med bra vrid

  1. #1

    Dieselhoj med bra vrid


    Dieselhoj med bra vrid!

    Stor, stark och dyr. Så kan man karakterisera motorcykeln Neander,
    som uppges vara världens starkaste hoj. Den drivs av en tvåcylindrig
    turboladdad dieselmotor med ett vrid på 214 Nm vid 2600 rpm.

    Det är tyska neander Motors som producerar motorcykeln och utvecklingen
    har pågått i flera år. Hojen som nu att sättas i serieproduktion, även om
    det rör sig om en rätt begränsad serie.

    Den tvåcylindriga dieselmotorn är på drygt 1300cc med turboladdare från
    Garret. Maxeffekten är 112hk vid 4200rpm och vridet som sagt hela 214Nm
    vid 2600rpm. 0-100km/h går på 4,5 sekunder och en toppfart kring 220km/h.

    För att få bort vibrationerna från motorn är vevstakarna kopplade till dubbla,
    motroterande vevaxlar. Via en sexväxlad låda går kraften sedan med rem ut
    till bakhjulet. Dubbla teleskopgafflar fram och en svinggaffel bak hjälper till
    att göra åkturen ännu skönare.

    Priset landar på o-blyga 875.000kr.

    Källor:
    nyteknik.se
    neander-motors.com
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Bara 214NM?

    Jag utväxlar mer när jag trampcyklar...

    Vrid är helt ointressant, vet man inte vid vilket varvtal så man kan räkna ut effekten så säger det absolut ingenting.

    112 hk är dock helt OK, särskilt intressant om det levereras vid låga varvtal.

    Kan ni inte sluta tjata om motorers vridmoment, det är helt ointressant.

    /

    Göran

  3. #3
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    .....men står det inte 2600??

  4. #4

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Vridmoment smäller högre än hästar. Jag har 210 i min cittra och jag rastar skitarna av småpågarna som trimmat sina bilar. När det gäller dragster räknas bara vridmoment. Hästar är stenåldern
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
    Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc…

  6. #6
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Jag är en gammal diesel förare och vridet är det som gäller för mig i alla fall, det händer mycket utan att behöva varva ihjäl motorn.

    Jag tycker att den är rätt så fräck.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  7. #7
    Jåke
    Gäst

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Citat Ursprungligen postat av Katarina
    Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
    Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc…
    Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal... och effekt i kW är beroende av motorns vridmoment i kombination med varvtalet. Så med två i övrigt identiska motorer där den ena har högre vridmoment kommer den även att ha högre effekt så längre kurvorna ligger lika i tiden (inträffar vid samma varvtal) på bägge.

    Alltså är motorns vridmoment lite ointressant utom som mätare på hur effektiv den är. För draget, axxet, vridet man känner, det styr man med vänsterfoten genom att växla. Då ändrar man ju utväxlingen, alltså längden på hävarmen, som ger vrid på hjulet och ner i backen.

    "Vridmoment som enda parameter är inget användbart. En momentnyckel används för att kunna dra åt en skruv med ett bestämt vridmoment. En lite större momentnyckel kan vara graderad till 200Nm och en normal person har inget problem att skapa detta vridmoment med hjälp av momentnyckel och sina armar. Trots detta inser väl de flesta att en person med momentnyckel inte kan ersätta en motor. Det som saknas är varvtalet!"

    Här är en liten fysysk förklaring: http://www.nordicaudi.com/index.php?...a1596.php&var=

    Sen hade det inget med dieselhojen att göra. Den var nästan lite frän, men jag tror inte ljudet är så sexigt

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Citat Ursprungligen postat av Jåke
    Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal...
    Tack Jåke för länken, den var bra skriven och benar ut ett och annat.
    Jag har fel, helt klart. Jag har trott att det är vridet som gör det.

    Apropå vrid och hästar, gubben har 801 Nm vid ett visst varvtal (minns inte nu vilket varvtal) och 625 hkr i motorn.

  9. #9
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    Citat Ursprungligen postat av Jåke
    Citat Ursprungligen postat av Katarina
    Just det, vridet är vad som räknas, man kan ha hur många hästar som helst men vridet är vad som säger om det är drag i motorn eller inte.
    Sen kan vi gå vidare och börja prata om kamdurationer, komp, utväxlingar, kallare och varmare stift, tändkablarnas Ohm etc…
    Nej, faktiskt inte. Möjligen i kombination med utväxling och varvtal... och effekt i kW är beroende av motorns vridmoment i kombination med varvtalet. Så med två i övrigt identiska motorer där den ena har högre vridmoment kommer den även att ha högre effekt så längre kurvorna ligger lika i tiden (inträffar vid samma varvtal) på bägge.

    Alltså är motorns vridmoment lite ointressant utom som mätare på hur effektiv den är. För draget, axxet, vridet man känner, det styr man med vänsterfoten genom att växla. Då ändrar man ju utväxlingen, alltså längden på hävarmen, som ger vrid på hjulet och ner i backen.

    "Vridmoment som enda parameter är inget användbart. En momentnyckel används för att kunna dra åt en skruv med ett bestämt vridmoment. En lite större momentnyckel kan vara graderad till 200Nm och en normal person har inget problem att skapa detta vridmoment med hjälp av momentnyckel och sina armar. Trots detta inser väl de flesta att en person med momentnyckel inte kan ersätta en motor. Det som saknas är varvtalet!"

    Här är en liten fysysk förklaring: http://www.nordicaudi.com/index.php?...a1596.php&var=

    Sen hade det inget med dieselhojen att göra. Den var nästan lite frän, men jag tror inte ljudet är så sexigt
    Dieselknack är väll sexigt. ;D
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  10. #10

    SV: Dieselhoj med bra vrid

    säger bara en sak. ingen effekt=ingen rörelse. inget vridmoment=ingen kraft
    Är de inte BMW som har plockat fram en disel motor till F1 bil om jag minns rätt
    den är snabbare en bensinarna o axar toppar dom på banan
    Dragsterbil=högt effekt utag ca 1000hk men liten vikt=lågt vridmoment
    Lastbil=lågt effekt utag ca 500hk men hög vikt=högt vridmomen
    så hur ni en gämnför så så måste du ha vrid effet utväxling på ett fordon beronde va den ska användas till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •