Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Östersund-Göteborg tor

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Småvägar är inget problem kortare stäckor. Bara det inte är nyhyvlat (mindre touringhoj). Historiska platser, naturen och udda företeelser är väl sådant som lockar.
    Det är ok. Hör av dig om du vill ha en liten guidning i Värmland. Här finns ju ganska mycket att kolla på. Det finns en gammal försvarsanläggning som Sjöänd Skans vilken är värt ett besök. Otroligt att soldaterna kunde bo där under kriget. Finns ju motormuseum i Arvika. Längre söderut i Dalsland finns ett motorcykelmuseum i Dals Ed och sedan finns ju Akvedukten i Håverud, där man kan se kanalbåtarna passera på en bro både under en landsvägsbro och en järnvägsbro innan de når fram till en sluss.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är ok. Hör av dig om du vill ha en liten guidning i Värmland. Här finns ju ganska mycket att kolla på. Det finns en gammal försvarsanläggning som Sjöänd Skans vilken är värt ett besök. Otroligt att soldaterna kunde bo där under kriget. Finns ju motormuseum i Arvika. Längre söderut i Dalsland finns ett motorcykelmuseum i Dals Ed och sedan finns ju Akvedukten i Håverud, där man kan se kanalbåtarna passera på en bro både under en landsvägsbro och en järnvägsbro innan de når fram till en sluss.
    Låter kul. Gamla försvarsanl. är helt i min smak. Akvedukten måste absolut ses.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Låter kul. Gamla försvarsanl. är helt i min smak. Akvedukten måste absolut ses.
    Dessutom kom jag på att det finns en nostalgikyrkogård för bilar. Innehåller nog 2000 bilar från 40-60 talet i olika skick. En del är förvånadsvärt väl bevarade, en del har björkstammar rätt igenom.
    Som sagt vill du ha guidning till dessa objekt, så hör av dig.
    Alltså Sjöänd Skans, Bilkyrkogården. Dals Ed Mc-museum och Akvedukten vid Håverud. Dessa objekt kan köras i en följd om än något krokigt. I så fall kommer även Brudfjällsvägen att köras. Troligen en av Sveriges roligaste krokvägar. Den är asfalt.
    Vill du verkligen se en försvarsanläggning så rekommenderar jag ett besök på fästningen i Halden.
    Kan oxå läggas in i rutten.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Dessutom kom jag på att det finns en nostalgikyrkogård för bilar. Innehåller nog 2000 bilar från 40-60 talet i olika skick. En del är förvånadsvärt väl bevarade, en del har björkstammar rätt igenom.
    Som sagt vill du ha guidning till dessa objekt, så hör av dig.
    Alltså Sjöänd Skans, Bilkyrkogården. Dals Ed Mc-museum och Akvedukten vid Håverud. Dessa objekt kan köras i en följd om än något krokigt. I så fall kommer även Brudfjällsvägen att köras. Troligen en av Sveriges roligaste krokvägar. Den är asfalt.
    Vill du verkligen se en försvarsanläggning så rekommenderar jag ett besök på fästningen i Halden.
    Kan oxå läggas in i rutten.
    Kan knappast vänta. Ser fram emot augusti. Jag hör väl av mig via detta forum när det börjar närma sig.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Kan knappast vänta. Ser fram emot augusti. Jag hör väl av mig via detta forum när det börjar närma sig.
    Fästningen i Halden heter Fredrikssten. Inte bara ett försvarsverk där Karl XII fick på nöten utan där är en fantastisk utsikt.
    En annan försvarsanläggning som oxå är besöksvärd är fästningen i Kongsvinger. Inte lika stor men ändå mycket imponerande och har även den en mycket fin utsikt.
    Man ställer sig många frågor om hur de kunde bygga sådana stenbyggnader.
    Om du är intresserad av ett upplägg med övernattning och om det är flera som vill haka på, så bestäm ett datum. Max 4 deltagare. 500:- p/p och då ingår alltså 2 B&B och en dags guidning.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-04-22 klockan 21:25.

Liknande ämnen

  1. Handledare i Göteborg
    Av Shinzam i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-02-25, 18:06
  2. Mek hjälp i Göteborg
    Av racer i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-12-20, 22:48
  3. Lund -> Göteborg
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 20:50
  4. Lack i Göteborg?
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-10-08, 22:07
  5. Handledare i Göteborg
    Av Sandra i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •