Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Ny utrustning 2013?

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Blev ny ARAI-hjälm, Skinnjacka, skinnbrallor, nackskydd och skyddsjacka. Blev bara stövlar och handskar som inte förnyades!




    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?
    Händer det inte olyckor vid vanlig körning kanske???????
    Hm , eller menar du att han skulle ha ändå bättre skydd??

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Händer det inte olyckor vid vanlig körning kanske???????
    Har jag påstått något annat? Vadan denna orgie i frågetecken, har tangenten fastnat eller stammar du när du skriver?

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm , eller menar du att han skulle ha ändå bättre skydd??
    Menar ingenting. Var bara nyfiken om det tillhörde hans "standardutrustning" för vanlig körning, eller om det användes vid offroadåkning eller något annat.

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Menar ingenting. Var bara nyfiken om det tillhörde hans "standardutrustning" för vanlig körning, eller om det användes vid offroadåkning eller något annat.
    Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.

    Edit: Körde så även när jag hade gathoj. Räddade mig en varm dag i Italien, 40+ och mördande långsam trafik. Slet av mig jackan och körde med T-shirt + väst. Hade nog inte överlevt annars.
    Senast redigerat av Molgan den 2013-04-08 klockan 15:09.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.
    Kan se poängen med det, det är väl problemet med skydden i ställen, kanske undantaget riktigt tajta skinnställ.
    Jackan verkar väl rätt smidig att dra på sig, separata knäskydd verkar lite jobbigare, den ständiga avvägningen av hur bekväm man vill vara antar jag.
    Hur tajt sitter skydden mot kroppen med en sån jacka? Blir det inte väldigt svettigt under dem? Inte minst de stora bröstplattorna?

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Kan se poängen med det, det är väl problemet med skydden i ställen, kanske undantaget riktigt tajta skinnställ.
    Jackan verkar väl rätt smidig att dra på sig, separata knäskydd verkar lite jobbigare, den ständiga avvägningen av hur bekväm man vill vara antar jag.
    Hur tajt sitter skydden mot kroppen med en sån jacka? Blir det inte väldigt svettigt under dem? Inte minst de stora bröstplattorna?
    Jo det finns en risk för att det kan bli lite svettigt, speciellt om man har en dåligt ventilerad väst. Har dock aldrig lidit så mycket av det, är bara vid aktiv körning i skogen som jag riktigt känner att det blir lite svettigt men vid gatåka är det inga problem.

    Skydden sitter hyfsat tajt men det går ju att reglera. Kör med ett tunt underställ mellan västen och kroppen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Kör du med nackskyddet och skyddsjackan för "vanligt väg-åka"?
    För mig är det standardutrustning vid all körning! Har varit med om ett par rejäla smällar under min hojåkartid. Senast i höstas räddades jag från allvarligare nackskador tack vare mitt gamla nackskydd. Fick beröm av läkaren för min goda skyddsnivå. Hjälmen var inte vacker, men klarade mig helt utan nackproblem trots ett par rejäla smällar mot vägen. Kom undan med tre frakturer i foten, ett spräckt revben och en mindre fraktur i ena axeln...
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag gör som Mats och kör med skyddsväst och riktiga knäskydd under stället, petar ur de insydda skydden. Anledningen för mig är att jag provat att gå omkull med allvädersställ och insydda skydd, var helt värdelöst då skydden åkte runt och inte satt där de skulle när de väl behövdes. Knäskydden åkte ner i stövlarna, armbågsskydden vred sig runt armen och axelskydden hamnade bak på ryggen. Med skyddsväst under tar jackan hand om slipskadorna och skydden tar hand om slagen utan att flytta på sig, och som bonus får man med väst bröstskydd som oftast saknas i allvädersställen. Enda nackdelen är att det är lite bökigare att komma i grejerna, men det är en vanesak.

    Edit: Körde så även när jag hade gathoj. Räddade mig en varm dag i Italien, 40+ och mördande långsam trafik. Slet av mig jackan och körde med T-shirt + väst. Hade nog inte överlevt annars.
    Håller med om att skyddsväst håller skydden på plats bäst.Men ett vanligt problem med allväderställ är att man har för stora kläder.Som mitt skinn/textil ställ har riktigt bra skydd och sitter som ett skinnställ på kroppen,även riktigt ryggskydd sitter i jackan.Perfekt.På med ett tunt underställ(ull såklart och hoppa i byxor/jacka klart.Men skulle jag köra aktivt i skogen så skulle det nog bli annan utr.

  10. #30
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med om att skyddsväst håller skydden på plats bäst.Men ett vanligt problem med allväderställ är att man har för stora kläder.
    Sant. Fast om man ska hitta mc-kläder som sitter bra får man både slita och ha lite tur. Då jag är av en avlång modell så innebär det att om jag hittar ett allvädersställ där skydden sitter tajt så slutar byxbenen strax nedanför knäna. =)

    Däremot brykar det vara lätt att hitta skinnställ som sitter som en smäck, synd bara att jag inte kör sporthoj..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Säljes: Mc-utrustning.
    Av pentti01 i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-25, 20:09
  2. Ny mc-utrustning 2011?
    Av pewa i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 20:03
  3. Personlig utrustning
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 15:50
  4. Ny utrustning
    Av Jonas76 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:56
  5. Utrustning & säkerhet
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •