Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Hur långa dagsetapper?

  1. #1
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Hur långa dagsetapper?

    Hur långa dagsetapper brukar ni köra när ni är ute på resor? Jag har liksom ingen koll på vad som är realistiskt om vi vill ta det lite soft och inte stressa mellan de bokade campingarna.

    /Freddo

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Hur långa dagsetapper brukar ni köra när ni är ute på resor? Jag har liksom ingen koll på vad som är realistiskt om vi vill ta det lite soft och inte stressa mellan de bokade campingarna.

    /Freddo
    Min största erfarenhet gäller resor i Norge. Beroende på vad man vill titta, avgör dagsetappen. 30 till 50 mil. Rena transportsträckor kan ju bli uppåt 100 mil.
    Vart har ni tänkt åka?

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Uppsala - Jokkmokk typ. Funderade på ca 40 mil om dagen, men vill känna att man kan stanna till och kolla in saker lite närmare om lusten skulle uppstå.

    /Freddo

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Uppsala - Jokkmokk typ. Funderade på ca 40 mil om dagen, men vill känna att man kan stanna till och kolla in saker lite närmare om lusten skulle uppstå.

    /Freddo
    På jämna, breda och raka asfaltsvägar är det i mastigaste laget med 15 mil, men krokigt, backigt, grus, gräs, guppigt och jäkligt så är 40 mil en munsbit. Men det är jag det - blir så vansinnigt uttråkad av att bara köra rakt så jag får ont i ändan ...
    Ove

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    40 mil om dagen låter väl rimligt. Skall du köra mycket mer så blir det ganska långa dagar. Man måste ju pausa, sträcka på benen, äta, tanka mm så milen tar en stund på hoj. Sen kommer det förstås an på vilka vägar du väljer.

    När jag t ex kör raka vägen Göteborg-Malmö på E6:an så tar dessa 27 mil under tre timmar, nedåt 2,5 tim rentav (110-120-130 km/t på motorvägen). Snabbt men ack så tråkigt.

    När vi häromåret körde Göteborg-Ljungbyhed på småvägar, tog en rejält mycket omvägar, stannade och handlade (gick på Systemet! ) så lyckades vi få den sträckan att räcka en hel dag. Avreste på morgonen och kom fram på kvällskvisten. Toppenkörning!

    Hade vi hade kört rakt fram hade vi varit framme efter 22 mil, dryga två timmar...

    Så valet av väg och upplägget av körningen gör stor skillnad.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-03-19 klockan 22:12. Anledning: Lade till lite efter att ha lästs Ove kommentar. Bra aspekt, Ove!

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ja, i vårt fall blir det inlandsvägen. Aldrig att man skulle palla e4:an upp. Då vänder man ju i Tierp... Men då kanske man inte är helt ute och cyklar iaf.

    /Freddo

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Skulle varken rekomendera iE4:an eller inlandsvägen om du ska köra ända upp hit. E4:an är bred och rak och inlandsvägen smal och rak och bara skog runtomkring. Föreslår färja till Åbo eller Helsingfors och sen köra upp genom Finland istället.
    Å jag föreslår igenom Norge, om du har tid.
    Jan

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hmm, är inlandsvägen så tråkig. Tanken var ju att se lite Sverige. Norge tänkte jag ta en annan gång. Men nog måste det väl gå att göra en resa intressant inom Sverige?

    /Freddo

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Jag tycker man kör så länge det är kul. Sen tar man nattläger å dricker en pilsner.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag tycker man kör så länge det är kul. Sen tar man nattläger å dricker en pilsner.
    Det är nog det trevligast sättet, för då blir man ju aldrig stressad av att hinna ett visst antal mil på dagen.

Liknande ämnen

  1. Den långa resan
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 19:45
  2. MC-ställ för långa personer?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 21:17
  3. bra hoj för långa?
    Av axel77 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 22:00
  4. Långa köer till MC-kortet
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •