Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Däckval - Asfalt/Skogsväg (grus & packat underlag)

  1. #1

    Däckval - Asfalt/Skogsväg (grus & packat underlag)

    Skaffade mig, efter lång tids tankar i den vägen, en Honda Dominator förra året vilket jag verkligen inte ångrat! En ny värld av härliga utflykter och aktiv körning öppnar sig bortom vägbommarna!

    Dags att byta däck (åtminstone bak, antagligen båda när jag ändå är igång) och jag skulle gärna vilja ha råd/förslag på lämpliga val för mitt användningsområde:

    Främst småvägar & (någorlunda framkomliga) skogsvägar, alltså i det senare fallet packat underlag eller grus. - Inga enduroäventyr i lergropar och mer eller mindre obanad terräng - Varken hojen eller den lätt åldrande piloten är helt lämpade för sådant.

    Undviker gärna motorvägar, E-vägar etc. men ger mig å andra sidan ut på längre turer mellan varven och vill kunna marscha 110-120 några timmar rimligt avslappnat.

    Har kollat bla på ContiEscape, Metzeler Tourance, som verkar finnas till bra pris - Fast rätt däck är ju egentligen viktigare än någon femtilapp/hundring...

    För "Termosåkare", som jag själv, bla har jag förresten lagt upp en sajt med tips för termosstopp
    - Kul om det är till glädje för någon här, ännu roligare om ni vill lämna egna tips...

    http://termostripp.se

  2. #2
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag satte på Conti TKC 80 fram och Heidenau K60 Scout bak med hel slitbana och har sällan varit så nöjd. De funkar utmärkt på grus och skogsstigar och jag har aldrig haft problem med instabilitet på asfalt.
    Att sedan det gamla bakdäcket höll 1800 mil gör ju inte saken sämre.

    Visst, det finns bättre däck för grus och bättre däck för asfalt men denna kombo är den bästa av två världar!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Välkommen gorber! Kul sida du bifogade. Har du varit på alla platserna så har vi faktist hittat ett par som vi har gemensamt, Kvissmaren som exempel.
    Ove

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tycker du ska kolla på Tourance, tror de kan passa dig. Sköna och tysta på vägen, inga höjdare på rullgrus, sand eller lera men låter inte som du lider av det. På sjysst grusväg funkade de kanon för mig. Kommer inte ihåg livslängden på dem men håller säkert bättre än mer mönstrade däck.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Tack för tips!
    En hel del grus hoppas jag det ska bli. Stigar och endurospår med lerhål står jag som sagt över men vår/höst (ja regnig sommar med) kan det ju lätt bli lite slirigt &skitigt även på småvägar bortom bommarna.
    De däck som sitter på nu (kommer inte ihåg modell på rak arm men med tanke på att de var lite slitna redan från början spelar d kanske mindre roll...) var för mycket pendlarhoj och gjorde livet heltrist på småblöta skogsvägar m grässträng i mitten likaväl som när det blev lite lösare på sandig tallmo eller gamla banvallar...

    Ove: Vad gäller Termostripp.se så är nog de flesta tipsen egna bidrag faktiskt. Fast det går bra att själv bidra med tips via http://termostripp.se/index.php/laeg...ps-/sa-goer-du

    Jag knåpar på en utveckling som förhoppningsvis bla ska göra det enklare att lägga upp tips direkt från mobilen på plats och direkt i mobilen ska kunna visa tips inom en given radie från där man råkar vara. - Sakta men osäkert på väg dithän

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag har beställt Tkc 80 1400kr komplett,tror dom kommer passa mig perfekt på min Dominator.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Blir nog bra, vad har du på tigern då ?
    Jan

  8. #8
    Hur funkar Tkc 80 på asfalt? Ser grova ut på bilder, är de ändå ok för skapliga dagspass (typ 30 mil) i landsvägsfart?
    Efter synpunkter här, letande i andra forum & ett bläddrande hit & dit på mcdackonline.se är jag smått yr i huvudet men börjar nog känna att TKC 80 & Heidenau K60 kanske kan passa min "stil"...
    Termostripp.se - Utflyktstips för alla, från alla!
    Facebook

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av gorber Visa inlägg
    Hur funkar Tkc 80 på asfalt? Ser grova ut på bilder, är de ändå ok för skapliga dagspass (typ 30 mil) i landsvägsfart?
    Efter synpunkter här, letande i andra forum & ett bläddrande hit & dit på mcdackonline.se är jag smått yr i huvudet men börjar nog känna att TKC 80 & Heidenau K60 kanske kan passa min "stil"...
    TKC på en mindre hoj bullrar och vibrerar på asfalt, det blir "hajfenor" fram efter ett tag (fast de går ju att vända) vilket förvärrar obehaget, och de greppar uselt i vått. Däremot kommer de att göra grusåkat tryggt och trevligt. Är inne på mitt tredje par TKC nu så jag är en anhängare, men varje gång jag ska mer än 20 mil saknar jag Tourance.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Tyvärr går det nog inte att kombinera bra däck till grus å asfalt
    Jan

Liknande ämnen

  1. Dagens däckval?
    Av HalvDan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-11-15, 23:28
  2. Ny asfalt = såphal
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-05, 10:30
  3. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  4. Däckval
    Av Gerro i forum Mekhörnan
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 00:54
  5. Väggrepp på skrapad asfalt
    Av Evavind i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •