Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Förgasarproblem 78 honda CX500

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1

    Förgasarproblem 78 honda CX500

    Hej på er!

    Har ett litet problem med min 35 år gamla (-78) Honda CX500.
    Det är som så att vänster förgasare pissar ut bensin från övertrycksslangen och den ger motorn på tok för mycket bensin så att den går fett och stryper sig själv.

    FYI, så har jag lagat upp båda flottörhusen, röret till övertrycksslangen var av i båda och lagade dessa med kemisk metall, håller tätt som bara den.

    Har en Haynes mek-bok till den, på engelska och jag blir inte klokare av den.
    Hittade något som hette Mixture Adjustments Screw och vad är detta? Och vart sitter inställningen till tomgången på den förgasaren??

    Vad kan problemet vara som gör att förgasaren sprutar ut bensin och ger motorn för mycket bensin?

  2. #2
    Nu vet jag ju inte hur knasarna ser ut på CX:en(eftersom cyllarna ligger på varsin sida), men:
    - brukar finnas en stångförbindelse mellan förgasarna och en gasvajer. Brukar då finnas en justeringsskruv nära själva vajern/stången. Den brukar synas underifrån och oftast se ut som nån slags "ratt" som man ska kunna skruva med fingrarna.
    Nånstan vid stången finns också en förgasarsynkskruv(ena förgasaren är noll och den andra justerar man sen efter den andra) Den brukar också vara nånstans vid stången så blanda inte ihop den med tomgångsskruven.

    Sk Mizture adjustmentskruven torde vara bränsle/luftblandningen. Brukar då sitta under knasaren nära "koppen". Justeras oftast med en skruvmejsel. Står säkert i Haynesboken hur många varv från botten den skruvas(brukar vara cirka 1,5 varv)

    Skruven brukar då innehålla i följd: skruv, fjäder, bricka samt en o-ring. O-ringen rekommenderas att bytas om man haft isär förgasaren. Ibland glömmer man bort(tänker inte) att det sitter en superliten o-ring i hålet och man råkar då blåsa bort den när man rengör.

  3. #3
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av MrButthead Visa inlägg
    Hej på er!

    Har ett litet problem med min 35 år gamla (-78) Honda CX500.
    Det är som så att vänster förgasare pissar ut bensin från övertrycksslangen och den ger motorn på tok för mycket bensin så att den går fett och stryper sig själv.

    FYI, så har jag lagat upp båda flottörhusen, röret till övertrycksslangen var av i båda och lagade dessa med kemisk metall, håller tätt som bara den.

    Har en Haynes mek-bok till den, på engelska och jag blir inte klokare av den.
    Hittade något som hette Mixture Adjustments Screw och vad är detta? Och vart sitter inställningen till tomgången på den förgasaren??

    Vad kan problemet vara som gör att förgasaren sprutar ut bensin och ger motorn för mycket bensin?
    Du har väl kollat flottörnivåerna på båda förgasarna? Och dessutom försäkrat dig om att flottörnålarna verkligen tätar?

    Med mindre att det är hål i förgasaren på ngt mycket spännande ställe så borde det inte rinna alls om flottörerna och dess ventiler funkar OK.

    Rinnande soppa har -med obligatorisk brasklapp förstås- knappast något med blandningsskruvar att göra. Tomgångsinställningen borde väl stå med i Haynesboken? Leta efter "idle" så bör du hitta det.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

Liknande ämnen

  1. Förgasarproblem?
    Av borrowed.helmet i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 23:31
  2. Cx500 C (Silver Wing)
    Av PatrikAdolfsson i forum Custom
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •