Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Hojputs. VARNING: Starka bilder!

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Hojputs. VARNING: Starka bilder!

    Varningen riktar sig till Engström mfl som gillar att hålla sina hojar i trim, tråden innehåller grafiskt material som kan väcka anstöt!

    Då jag fått upp ögonen för det här med hojvård har jag nu bestämt mig för att återställa Teneren till orginalskick, eller rättare sagt, få den att se civiliserad ut. Köpte den ny -08 så jag kan inte skylla på något när det gäller dess nuvarande skick. Den är i grunden tekniskt sett välskött då service är utfört enligt boken, men exteriört sett är den gravt misshandlad. Den har piskats genom lerhål, rullat nerför steniga sluttningar och kanat längs grusvägar med hjulen i vädret, och rengöring har skett en gång de senaste 2000 milen (och då var det en snabb spolning med en högtryckstvätt). Med tanke på detta tycker jag dock att den ser oförskämt fräsch ut!

    Det enda som dock är direkt tiptop är drivpaketet som är nybytt:



    Och redan den bilden skvallrar om putsnivån på hojen.. Har börjat med att slita av saker som är bortom räddning:



    Högen kommer dock att utökas då det mesta som sticker ut på hojen har någon typ av krigsskada:



    Växelpedalen måste bytas, fjädermekanismen är kass så att ibland när man försöker växla hittar foten ingenting vilket kan vara frustrerande i trängda lägen. Bromspedalen har en strömlinjeformad karaktär som gör att jag helt slutat använda den. Har krökt ut den så många gånger att metallen börjat plasticera plus att den har blivit rostangripen, bara å skrota:



    Sidostödet är krökt, uppslipat och rostangripet:



    Nu till min första konkreta fråga till expertisen: Hur blir man av med resterna efter silvertejp som fått sitta ett år för länge utan att man sabbar plast och dekaler?



    (Efter jag tagit bilden upptäckte jag att en skruv saknas som ska hålla lyktkåpan, har förmodligen vibrerat loss)

    Fråga 2: Då nummerplåten har en tendens att spricka och vibrera loss har brickorna som håller fast den blivit större med tiden, är detta nåt som ordningsmakten kan ha synpunkter på?..



    Fånig tråd kanske, men tänkte att om jag skapar den är jag tvungen att löpa linan ut och få puts på grejerna. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Varningen riktar sig till Engström mfl som gillar att hålla sina hojar i trim, tråden innehåller grafiskt material som kan väcka anstöt!

    Då jag fått upp ögonen för det här med hojvård har jag nu bestämt mig för att återställa Teneren till orginalskick, eller rättare sagt, få den att se civiliserad ut. Köpte den ny -08 så jag kan inte skylla på något när det gäller dess nuvarande skick. Den är i grunden tekniskt sett välskött då service är utfört enligt boken, men exteriört sett är den gravt misshandlad. Den har piskats genom lerhål, rullat nerför steniga sluttningar och kanat längs grusvägar med hjulen i vädret, och rengöring har skett en gång de senaste 2000 milen (och då var det en snabb spolning med en högtryckstvätt). Med tanke på detta tycker jag dock att den ser oförskämt fräsch ut!

    Det enda som dock är direkt tiptop är drivpaketet som är nybytt:



    Och redan den bilden skvallrar om putsnivån på hojen.. Har börjat med att slita av saker som är bortom räddning:



    Högen kommer dock att utökas då det mesta som sticker ut på hojen har någon typ av krigsskada:



    Växelpedalen måste bytas, fjädermekanismen är kass så att ibland när man försöker växla hittar foten ingenting vilket kan vara frustrerande i trängda lägen. Bromspedalen har en strömlinjeformad karaktär som gör att jag helt slutat använda den. Har krökt ut den så många gånger att metallen börjat plasticera plus att den har blivit rostangripen, bara å skrota:



    Sidostödet är krökt, uppslipat och rostangripet:



    Nu till min första konkreta fråga till expertisen: Hur blir man av med resterna efter silvertejp som fått sitta ett år för länge utan att man sabbar plast och dekaler?



    (Efter jag tagit bilden upptäckte jag att en skruv saknas som ska hålla lyktkåpan, har förmodligen vibrerat loss)

    Fråga 2: Då nummerplåten har en tendens att spricka och vibrera loss har brickorna som håller fast den blivit större med tiden, är detta nåt som ordningsmakten kan ha synpunkter på?..



    Fånig tråd kanske, men tänkte att om jag skapar den är jag tvungen att löpa linan ut och få puts på grejerna. =)


    I tanke på det du haft cykeln till så skulle jag hellre köpt en typ,ktm eller nån annan enduro eller cross som är både lättare och mycket vassare.Men köp massa nya delar så blir den väl skapligSom ev spekulant på en beg hoj så skulle jag inte ens titta på den.Men var och en gör väl vad dom vill med sin hoj.Ps bryr mig inte,brukar få 10-20 papp mer för mina hojar i inbyte än andra pga skicket och det är ju kul.Ska slita på Tigern i ett par tre år nu och byta bort den , utan en repa förstås mot nått annat,kommer säkert nått värre om 3 år.Eller kanske man skall leka med en ktm 1190 adventure eller testa den fula gs 1200,an,vem vet.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-31 klockan 02:08.

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    I tanke på det du haft cykeln till så skulle jag hellre köpt en typ,ktm eller nån annan enduro eller cross som är både lättare och mycket vassare.
    Nejnej, det hade inte funkat. Med en enduro hade jag inte kört Sverige runt eller pressat 50 mil utan tankstopp, och jag hade fått göra storservice en gång i veckan istället för en gång om året. Perfektare hoj för det jag pysslat med än den här finns inte.
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Som ev spekulant på en beg hoj så skulle jag inte ens titta på den.Men var och en gör väl vad dom vill med sin hoj.
    Så säger du bara, men ingen ide att drömma för den är inte till salu.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Ööhh, varför kör man en såkallad skogshoj i 2000 mil utan att tvätta av den ... !?.

  5. #5
    Medlem DaddyCools avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    21
    Klockren tråd, med mycket humor!
    Tänk om alla kunde förstå.....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Underbar patina, en MC är byggd för att köras och du har sannerligen kört fullt ut.

    Min egen Tenere lär kommer nog att få en liknande behandling när lappen är fixad i sommar.

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Underbar patina, en MC är byggd för att köras och du har sannerligen kört fullt ut.

    Min egen Tenere lär kommer nog att få en liknande behandling när lappen är fixad i sommar.
    Kan inte mer än hålla med - det är patina och det visar att hojen används och att den används mycket och rejält. Själv tänker jag dock på att min ska säljs en dag och det gör ju att man blir lite försiktigare. Men jag har säkert inte lika kul då.

  8. #8
    Jag tycker att hojen endast behöver vara så ren att du inte skitar ner dig själv.
    Jan-Olov

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Men det måste ju se mer autentiskt ut om föraren till den nedkletade hojen drar runt med ett mc ställ som har och torkad lera från fjorårets körningar och där mc stövlarna lämnar klart synliga spår i t ex affären.

    http://retrocustomracer.blogspot.se/


  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nejnej, det hade inte funkat. Med en enduro hade jag inte kört Sverige runt eller pressat 50 mil utan tankstopp, och jag hade fått göra storservice en gång i veckan istället för en gång om året. Perfektare hoj för det jag pysslat med än den här finns inte.
    Så säger du bara, men ingen ide att drömma för den är inte till salu.
    He he nä behöver inte köpa den.har ju min dominator att leka med i skogen.Är ju inte så noga med den men visst kommer jag väl tvätta av den ibland.Skillnad med den nya hojen den kommer givetvis bli skitig nångång men ska ju alltid vara blank och ren när jag ska åka.Tycker det är lite lustigt med alla som tycker vad man ska göra och köra med hojen.Och låta skiten hänga.Dom har ju själva aldrig köpt en hoj för 150000 eller ens provat och kommer aldrig göra det heller.

Liknande ämnen

  1. Varning för grus- och potthål
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 17:15
  2. Varning för Honda MC Center i Göteborg!
    Av EMH i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 21:08
  3. Varning för älgar....
    Av RobbeS i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 14:48
  4. Varning för bedragare på Blocket
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 23:10
  5. VARNING FÖR TUNGELSTAVÄGEN!
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •