Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kall vår - varma däck?

  1. #1
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37

    Question Kall vår - varma däck?

    Hej!
    Den här "våren" har ju inte varit så mc-vänlig hittills i Mälardalsområdet men nu orkar jag inte vänta längre. I påsk ska jag baxa ut Dolly ur garaget och köra en sväng! Det kommer ju att bli sisådär 6-7 grader på dagarna!!
    Jag körde ganska långt in på hösten också men nu blir jag plötsligt tveksam om däcken någonsin kommer att bli varma.
    Jag menar, på höstsidan är ju marken uppvärmd även om det är kallt i luften - nu är det tvärt om - "varmt" i luften och kall vägbana.
    Vad tror ni, blir det att köra på hala tvålar hela vägen eller kan man hoppas på att däcken värms upp efter några snabba mil på E4?
    Normalslitna touringdäck på min hoj, tänker byta längre fram i vår. Antar att helt nya med färskt gummi har bättre värme-odds...
    Tacksam för tankar och erfarenheter.
    /Lotta

  2. #2
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    För min del så är jag mest skeptisk till allt skit som ligger på asfalten som massa äckligt salt och damm, märkt ju redan i bilen hur jäkla halt det är. Dock inte omöjligt att köra hoj men man kanske inte måste knäskrapa?

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    För min del så är jag mest skeptisk till allt skit som ligger på asfalten som massa äckligt salt och damm, märkt ju redan i bilen hur jäkla halt det är. Dock inte omöjligt att köra hoj men man kanske inte måste knäskrapa?
    håller med,men dubbdäck,friktionsdäck ÄR hala på bar väg

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Pendlar nu på hojen och kör för närvarande på däck med kolfiberstomme som bli varmare fortare och igår när jag skulle hem 21:30 så var det två minus.Lite varmkörning av motorn och ca tre km varmkörning av däcken så bar det iväg ut på motorvägen.Inga problem med fästet där inte om man inte har oturen att färdas över isfläckar på vägbanan som snabbt kan ge dig en marksyning beroende på körstil.Passa dig för skuggade kurvpartier.Viktigt att ha klätt sig rätt naturligtvis.

  5. #5
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    På mina vägar är det masssor av avlånga potthål...

  6. #6
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    alldeles för mycket salt,grus och potthål i Stockholmsvägarna. Tålamod är bra och ha som hojåkare, händer något nu för att du tappat tålamodet har du i värsta fall sumpat hela sesongen, inte värt besväret,saltet gör att du får dålig andrahandsvärde på din hoj om du nu inte själv bryr att den fräts sönder. Bilisterna är inte vana för hojåkare än - man kan rada upp många anledningar att vänta lite till men var och en får ha sitt. Jag vill ha ett rejält regn som spolar bort all salt,men just nu hjälper det inte mycket eftersom saltbilarna är fortfarande ute på nätterna. Ni som ändå kör var extremt försiktiga, jo -kalla däck och sämre grepp får man leva ett tag till

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag är lite extra nojig så här års och tänker alltid "däcken är kalla, greppet är dåligt". Om man tänker så, och kör efter det, så är det lugnt att köra i mina ögon.

    Kom just in på kontoret efter ett lunchmöte och en tur på ett par mil. Torrt och fint ute. Solsken. Men. Däcken är kalla, asfalten är kall, det fina dammet gör det inte bättre och det är grus här och var = jag kör om om det vore småhalt fast det kanske inte är det(?). Inga coola nedlägg i rondellerna, alltså!

    Men i övrigt kör jag nästan som vanligt. Med reservation för skuggiga partier - där det vara halt på riktigt eller där det verkar vara fuktigt. Där kör jag som Farmor Anka, sakta och fint...

    EDIT: såg just klaus inlägg. Saltet är ett problem. Spola helst av ordentligt efteråt. Det fina vita saltdammet är inte alls bra för hojen.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-03-27 klockan 16:12.

  8. #8
    Medlem Lottajes avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Tack för inspel!
    Det är som vanligt i livet - chansa å hoppas på vinst eller sitta hemma i stugan å vänta på att tomten ska knacka på. Jag tror ju inte på tomten å är dessutom ganska säker på att inget gott kommer till den som bara väntar.
    Vi ses på vägarna i helgen - utan knäskrap...

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ja, ut och kör med dig! Jag har nog kört 7-8 mil idag. Några småärenden till Systemet, Mekonomen, Biltema, Johans MC och annat kul man kan ta sig för en Skärtorsdag!

    Fast jag inser att det är nästan bara vi i syd och väst som har privilegiet att köra hoj så här års. Det blir rätt tydligt om man tittar här: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ja, ut och kör med dig! Jag har nog kört 7-8 mil idag. Några småärenden till Systemet, Mekonomen, Biltema, Johans MC och annat kul man kan ta sig för en Skärtorsdag!

    Fast jag inser att det är nästan bara vi i syd och väst som har privilegiet att köra hoj så här års. Det blir rätt tydligt om man tittar här: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup
    Trodde jag med, men jag har ju (det tvivelaktiga) nöjet att besöka huvudstaden några ggr i veckan... och där har då en jäkla massa folk tagit ut hojarna.... inte bara mc-buden.. skull nog säga att jag ser fler hojar i timmen runt "fjollträsk" än vad jag ser här på Sveriges framsida.
    Senast redigerat av namn den 2013-03-28 klockan 22:50. Anledning: stavfel
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Hej & Varma Händer - dunvantar?
    Av Lottaje i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 10:42
  3. Nya däck
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 22:32
  4. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  5. Går ojämt när den är kall
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •