Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: MC i plåtskjul?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    30

    MC i plåtskjul?

    Hej,
    Tänkte sätta upp ett skjul att ha som MC-garage fram till att jag har råd att prioritera ett ordentligt garage...

    Har hittat ett par plåtskjul för ca 4000kr som skulle kunna fungera,
    nu till min fråga.

    Far bågen (custom) illa av att stå i ett plåtskjul med jordgolv? Endast under säsong för att skydda mot väder och vind. men skulle det kunna öka rost osv då det är av plåt??

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MIKKEH Visa inlägg
    Hej,
    Tänkte sätta upp ett skjul att ha som MC-garage fram till att jag har råd att prioritera ett ordentligt garage...

    Har hittat ett par plåtskjul för ca 4000kr som skulle kunna fungera,
    nu till min fråga.

    Far bågen (custom) illa av att stå i ett plåtskjul med jordgolv? Endast under säsong för att skydda mot väder och vind. men skulle det kunna öka rost osv då det är av plåt??
    Du kommer nog få en massa olika synpunkter på det hela. Men det allra viktigaste är att ventilera SKJULET ORDENTLIGT. Varken kyla eller värme förorsakar rost utan det är fukten. Exvis kondensutfällning på vissa delar. Kan kanske räcka med en enkel kanalfläkt som ventilerar bort den fukt som uppstår av ett jordgolv. Tänk då på att det måste kunna komma in luft oxå.

  3. #3
    Det bästa är om du får in frisk luft underifrån men då måste du plinta upp skjulet och sätta glespanel som golv. Annars kan du se till så att skjulet kommer upp ovanför omkringliggande mark med grus och sen sätta trätrall som du köper på rusta som golv. Sen gör du som Olle skriver och sätter en ventil i ena gaveln och t.ex en elektrisk badrumsfläkt på andra gaveln som suger ut fukten. Finns för ett par hundringar men drar effektivt ut fukten och får luften att cirkulera. Då har du ventilation så det räcker.

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Man kan väl "kasta in " en fuktslukare/ torrboll oxå ?,,,, eller?

  5. #5
    Som golv/fuktavskiljare från jord funkar nog också presenning. Kostar inte många spänn på rusta o dylikt samt är enkel att lägga.....
    (om nu jorden blir så fuktig ens i skjulet?)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MIKKEH Visa inlägg
    Hej,
    Tänkte sätta upp ett skjul att ha som MC-garage fram till att jag har råd att prioritera ett ordentligt garage...

    Har hittat ett par plåtskjul för ca 4000kr som skulle kunna fungera,
    nu till min fråga.

    Far bågen (custom) illa av att stå i ett plåtskjul med jordgolv? Endast under säsong för att skydda mot väder och vind. men skulle det kunna öka rost osv då det är av plåt??
    Funkar bra! Ställ gärna skjulet i skugga så att hojen slipper stora temperaturväxlingar och se till att det är luftigt inne. Jordgolv? Beror på hur jorden ser ut. Är det risk att stödet sjunker när tjälen går ur backen så kan du lägga betongplattor. Eller trätrall som dock kan bli hem för små gnagare. Du ska inte täcka hojen för då blir det lätt råttbo t.ex i sadeln.

    Enkelt blir som regel bra - men vill man så kan man krångla till det nästan obegränsat.
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Man kan väl "kasta in " en fuktslukare/ torrboll oxå ?,,,, eller?
    Ingen större vits om det inte är helt lufttätt. I annat fall avfuktar man bara utomhusluften, vilket inte är nån större vits..

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Ingen större vits om det inte är helt lufttätt. I annat fall avfuktar man bara utomhusluften, vilket inte är nån större vits..
    Som sagt, så är det viktigaste att det inte uppstår kondens i skjulet. Vintertid är ju luften visserligen kall, men ganska fuktfri. Luftväxling är i vilket fall som helst viktigt. Tänk på alla kallförråd som finns till massor av olika metaller och maskiner. I små slutna rum med dålig luftväxling får rosten snart fäste. Pressening på golvet funkar. Även om ett jordgolv ser torrt ut så kan det komma upp massor av fukt därifrån. Om man lägger ut en större bit plast på golvet, så ser man snart att det blir droppar på undersidan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •