Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: MC-kort kunde nog vara kul.. Vägen dit!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Kalmar län
    Inlägg
    2

    Smile MC-kort kunde nog vara kul.. Vägen dit!

    Hittade hit av en slump och såg befintliga trådar i ämnet så jag kände mig manad att dela med mig av min väg till MC-körkort.

    Mycket text men förhoppningsvis motiverande.

    Allt började med att jag var iväg på "tjänsteresa" med jobbet långt långt borta och en natt i april 2012 så satt jag och tittade på en film på datorn som handlade om ett gäng män i 50års åldern som krisade och drog iväg genom USA på MC (Wild Hogs..).

    Just där och då, helt utan andra influenser så kom det till mig att jag bara måste skaffa MC-kort när jag kommer hem till Sverige. Jag ville också uppleva friheten av att färdas på öde vägar i öde natur och känna fartvinden!
    En nära vän till mig hade skaffat det nåt år tidigare och han rullade inte många mil i Sverige innan han gjorde en fantastisk resa ner genom Europa, Nordafrika, mellanöstern m.m. och hans drivkraft motiverade verkligen.

    Jag stötte på en kollega som kommer från samma ställe som mig som också gick i tankarna på MC-kort. Vi kom överens om att vi tillsammans skulle fixa detta och någon månad senare kom vi åter till Sverige och tre dagar efter vår ankomst så gick vi tillsammans in på en körskola i stan och anmälde oss. Ingen av oss hade någon erfarenhet av tvåhjulingar alls än mopeder 12-15 år tidigare och ingen av oss hade någon i vår närhet som kunde hjälpa oss med övningskörning så allt skulle ske i körskolans regi.

    Jag bokade körlektioner i raskt tempo och lyckades få en tid till Riskettan relativt snabbt på en annan körskola i stan redan innan jag ens haft min första lektion. Dagarna senare så kördes första lektionen och det gick bra, övade på en inhägnad plan och avslutade med enklare trafik. Därefter följde ett gäng lektioner med avancering efter hand som jag och körläraren kände att jag var redo, jag kanske drev på lite för mitt mål var att ha kortet i hand innan sommaren var slut och jag fick körkortstillstånd först i juni.

    Risktvåan gjorde jag efter fyra lektioner och därefter bokades teoriprov. Detta gjordes på annan ort. Jag satt varje kväll i flera timmar och pluggade, gjorde övningsprov efter övningsprov och gav mig fan på att kunna det. Det föll väl ut och uppkörning bokades över telefon några minuter efter jag skrivit provet. Därefter tog ytterligare ett par lektioner men sedan tog min semester slut. Så min uppkörning som var bokade till mitten av augusti fick skjutas upp till början av september då mitt arbete inte medgav ledighet. Till råga på allt så blev det väldigt svårt att få körlektionstider, det var väll många som såg hösten och vintern närma sig och bokade på sig så många de kunde för att landa kortet innan säsongen var slut. Så jag ringde ett par gånger om dagen till körskolan (de var nog lite trötta på mig efter ett tag) och frågade efter avbokade tider jag kunde ta och lyckades få till någon lektion dagarna innan uppkörningen.

    Dagen innan uppkörningen hade jag en sista körlektion som gick helt åt helvete, jag övade på allt som kunde tänkas komma på provet vad avser körgårdskörning och jag lyckades nog inte göra ett rätt.

    På morgonen som provet var så hade jag en uppvärmning med läraren och tre andra som också skulle köra upp (bl.a. min kamrat som jag skulle ta kortet "tillsammans med") och min uppfattning då var att de andra körde som gudar medan jag såg ut att ha agendan att sparka eller köra ner varenda kon som kom i min väg.

    En stund senare rullade provförrättaren in, hon hade ryggskott eller nackspärr varpå hon körde bil istället för MC och min kamrat fick vara den som körde först.

    Då, när jag ser min kamrat köra iväg och ska köra så slog nervositeten in, jag blev så satans nervös att jag där och då lika gärna hade kunnat kasta hjälmen och gå hem om jag varit av det virket men jag andades djupt och tänkte att det kommer gå bra. Han kom efter en stund tillbaka med en mycket dyster min, han hade kuggat körgården och därmed uppkörningen och nervositeten var åter hysterisk. Han som jag ansåg vara en betydlig bättre förare än mig hade kuggat, ja då var det ju bara att kasta in handduken tänkte jag.. näste man till rakning var en yngre kille som skulle ta lätt mc-kort och när han var på väg tillbaka så fick jag signal att rulla fram för min körning, halvvägs mötte jag honom och försökte utläsa någon form av ansiktsuttryck utan att lyckas.

    Med blandade känslor (mest svettiga och nervösa) så rullade jag fram till provförrättaren och fick korta instruktioner. Jag skulle leda hojen till startläge och köra iväg på den delen som jag fruktade mest. Men som av ett under kom Gud själv (eller någon annan för den delen) ner från sitt rike och tog över körandet för den körningen jag gjorde där borde ha filmats och använts som how-to video (klart överdrivet såklart men min känsla då var så) och följande delprov gick lika galant.

    Jag skakade av glädje, förvåning och eufori när jag rullade tillbaka till de andra samtidigt som jag blev aningen ledsen å min kamrats vägnar som kuggat.

    Därefter var det körning i trafik vilket jag var betydligt mer självsäker på och knappt en halvtimme senare så stod jag där, på en parkeringsplats inne i stan med en papperslapp i handen - Godkänd!

    För att sammanfatta min väg till körkort så tog det tre månader från det att jag steg in på körskolan till dess att jag hade lappen, detta inkluderat väntan på körkortstillstånd.

    Jag tog totalt nio lektioner plus den som ingick på uppkörningsdagen. Jag körde enbart på körskola, någon vecka tre lektioner på två dagar och ibland var det två veckors mellanrum.

    De erfarenheter jag drog som jag tycker att andra ska tänka på är att det lönar sig i tid att ligga på och tjata, ring och tjata om riskettan/tvåan för jag fick ibland uppfattningen att de gärna ser att du tar en lektion extra utan att du e.g. behöver det. Att köra MC är ingen hjärnkirurgi, det är lättare än att flyga stridsflygplan eller köra stridsvagn och det har historien visat att även omogna tonåringar klara av det, bara det finns någon större förtjänst (WW2 t.ex)

    Då jag hade som mål att ta kortet på så kort tid som möjligt så innebar det att jag inte kunde välja det billigaste alternativet så totalt landade körkortet på ca 19000kr. Körlektionerna (9st) var 80min långa och kostade ca 1200kr stycket. Uppkörning gjordes med körskolans hoj och riskettan och risktvåan var dyrare än medel.

    Så, slutord från mig är att Du som är i funderingen att skaffa MC-kort men kanske tvivlar av olika anledningar: TA DET!! Det är så jäkla värt det! Om jag såhär i efterhand hade vetat att det kostade det dubbla eller tredubbla så skulle jag lika gladeligen göra det! Jag köpte en hoj strax innan jag tog lappen (som jag aldrig körde innan jag tog kortet!) och den hojen (Africa Twin) ska få ta mig runt jorden en vacker dag! Nu i vintermörkret så kan jag sitta hela dagar och bara sväva iväg på olika forum och planera det stora äventyret, en jäkligt go känsla som förhoppningsvis blir omsatt i praktik om en inte allt för lång framtid!

    Frågor besvaras gladeligen!
    //L

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Kul att läsa din historia, har själv påbörjat samma resa. Körde du med Kalmar trafikskola?

  3. #3
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Kul läsning och grattis till körkortet!
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Trevlig historia. Och Wild Hogs är rolig att se på. Hoppas du får många trevliga och roliga mil i sadeln på din Africa Twin.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Grattis till kortet !! Kom ihåg att det är f.o.m nu som du börjar lära dig vad det innebär att köra Mc !
    (väglag, medtrafikanter mm )

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    grattis till lappen. Som sagt, det är ju nu det börjar. Dessutom har du ju valt den perfekta hojen för alla slags körning

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Kalmar län
    Inlägg
    2
    Tack alla, kul att få förmedla en väg dit som kanske kan motivera andra..

    Nåväl, ja jag tog kortet på den körskolan, riktigt bra service och läraren jag hade var hur bra som helst, hon var lugn och sansad och jäkligt grym på att förklara så att någon så oerfaren som jag var ändå förstod Det ända som var 'synd' var väll att deras lektioner var så dyra om man jämförde runt lite i stan och övriga landet.

    Jag hann med att köra ett par hundra mil med hojen efter att jag tog kortet men jag skulle aldrig våga vinterköra (iaf inte första säsongen) så hojen har stått sen i november ungefär men ska tas fram för besiktning snart. Därefter ska jag gå gruskurs med SMC som jag anmält mig till, vill gärna lära mig hantera dess mångsidighet och efter oändligt med filmer på tuben så har man sett att det GÅR att köra grov terräng med en AT

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Kul läsning, framkallade flashbacks. =)

    Hade samma helsike som du, ju närmare uppkörningen jag kom ju sämre körde jag, men som genom ett gudomligt ingripande så satt det när det gällde. Lycka till med grusäventyren, och kom ihåg att så länge man inte släppt styret har man tekniskt sett inte ramlat!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av xrv750kalmar Visa inlägg
    Tack alla, kul att få förmedla en väg dit som kanske kan motivera andra..

    Nåväl, ja jag tog kortet på den körskolan, riktigt bra service och läraren jag hade var hur bra som helst, hon var lugn och sansad och jäkligt grym på att förklara så att någon så oerfaren som jag var ändå förstod Det ända som var 'synd' var väll att deras lektioner var så dyra om man jämförde runt lite i stan och övriga landet.

    Jag hann med att köra ett par hundra mil med hojen efter att jag tog kortet men jag skulle aldrig våga vinterköra (iaf inte första säsongen) så hojen har stått sen i november ungefär men ska tas fram för besiktning snart. Därefter ska jag gå gruskurs med SMC som jag anmält mig till, vill gärna lära mig hantera dess mångsidighet och efter oändligt med filmer på tuben så har man sett att det GÅR att köra grov terräng med en AT
    Grattis Du var verkligen en envis människa, få orkar göra det du gjorde.
    Noterade även att du vill lära mer och om du går in på http://hrcs.se/ och kollar in under Off we go så finns där, eftersom du har en av dom bästa allroadshojar som finns, möjlighet att i goa hojåkares gäng träna mer på detta med grusköra och det till ett hyfsat billigt pris med övernattning, mat och körning tillsammans med erfarna gruskörare.

    När du ändå är inne i datorn så kolla in http://hoorc.org så hittar du fler som kör Honda grushojar

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Grattis! Jag lyckades också ta mitt kort förra sommaren (augusti) och körde 800 mil på min nya hoj innan jag ställde in den i slutet av oktober. Jag hade hoppats att få kortet redan i juli, och hade planerat en liten europa-resa med den efter uppkörningen. Men jag kuggade min första uppkörning på krypmomentet och allt bara rasade under mig. Jag var så grymt besviken att jag inte alls kunde glädjas åt min körskolevän som klarade lappen. Hojen var nyköpt och stod hemma, men det första jag gjorde var att lägga en presenning över den och ta bort min hoj från datorns skrivbordsbakgrund. Jag ville inte se den helt enkelt.

    Ny uppkörning kom den 6 augusti i totalt supergrovt ösregn. Men då satt allt som det skulle och lappen var min. Jag körde flera timmar redan samma kväll och på drygt två månader avverkade jag 800 mil på hojen.

    Resan i Europa blev inte av i somras så hela vintern har jag lekt med tanken att sticka till Portugal och sedan ta över hojen till nordafrika och sedan tillbaka igen någon spännande väg. Men flera gånger har jag känt att det är för långt, att jag tar mig vatten över huvudet. Så nu har resan krymt till en tur till Bretagne - ner längs kanalkusten och hem genom centrala delar av Europa. Jag har bestämt mig för att sticka den 23 eller 24 juni. Om Gud vill och inte himlen ramlar ner över våra huvuden innan dess

    Så min känsla och mina tankar är väldigt lika dina - och det är ju så trots allt att hojkort och hoj öppnar en helt ny del av livet. Äventyret bara ligger där och väntar.

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Kunde ha slutat illa.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 10:32
  5. Kunde inte sova…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 08:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •