Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Honda Dominator NX 650

  1. #11
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Putte1981 Visa inlägg
    Hej alla!
    Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
    Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??
    Hej!

    Jag är intresserad av samma sak. Har en -93 som jag ännu inte rivit förgasaren på. Den dippar då och då på tomgång/låga varv.

    Har ännu ej sett blandskruven trots div. speglar.

    Finns det en bild på denna berömda skruv?

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av bertilla Visa inlägg
    Hej!

    Jag är intresserad av samma sak. Har en -93 som jag ännu inte rivit förgasaren på. Den dippar då och då på tomgång/låga varv.

    Har ännu ej sett blandskruven trots div. speglar.

    Finns det en bild på denna berömda skruv?
    Jag körde nog 10000 mil med min gamla Dominator. Har aldrig rört någon blandskruv, men däremot har jag hällt i en flaska STP förgasarrengörning, vår och höst (pendlade till jobbet året runt). Har för mig att den skruven nertill på förgasaren var till för att tömma flottörhuset.

  3. #13
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag körde nog 10000 mil med min gamla Dominator. Har aldrig rört någon blandskruv, men däremot har jag hällt i en flaska STP förgasarrengörning, vår och höst (pendlade till jobbet året runt). Har för mig att den skruven nertill på förgasaren var till för att tömma flottörhuset.
    Tack för det Olle Å! Min -93 har bara gått 2900 och går kanon i övrigt så jag ligger lågt. Jag har bara haft den i 6 mån och började oxå med STP, vilket förbättrade gången. (Den hade inte gått på 4 år!.) Det som kan få mig att vilja justera är att den är så ryckigt på framförallt 5:an och ofta slår av på tomgång. (Samma problem som många andra skriver om) Den är ändå ganska lågt växlad och varvar 4000 vid 90km/h. Det känns som om den är för snålt ställd och ligger av/på vid konstant, liten gas. Gasar man så går den utan tvekan. Jag har original på både insug och utblås och vill inte pilla där i onödan. Jag tror att det är lite snålt ställd avgasrening som ligger bakom detta och skulle vilja börja med "blandskruven" innan jag tar ner förgasaren och prövar med ett litet större lågfartsmunstycke.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av bertilla Visa inlägg
    Tack för det Olle Å! Min -93 har bara gått 2900 och går kanon i övrigt så jag ligger lågt. Jag har bara haft den i 6 mån och började oxå med STP, vilket förbättrade gången. (Den hade inte gått på 4 år!.) Det som kan få mig att vilja justera är att den är så ryckigt på framförallt 5:an och ofta slår av på tomgång. (Samma problem som många andra skriver om) Den är ändå ganska lågt växlad och varvar 4000 vid 90km/h. Det känns som om den är för snålt ställd och ligger av/på vid konstant, liten gas. Gasar man så går den utan tvekan. Jag har original på både insug och utblås och vill inte pilla där i onödan. Jag tror att det är lite snålt ställd avgasrening som ligger bakom detta och skulle vilja börja med "blandskruven" innan jag tar ner förgasaren och prövar med ett litet större lågfartsmunstycke.
    HM. Jag pillade lite med min Dominator. Bytte till en KN luftfiler, satte i 2 nr större huvudmundtycke, öppnade ljuddämparna, ( ev kan man montera ett slipon ) samt ökade ett kugg på framdrevet.
    Resultatet blev 500/min varv lägre vid 100 km/tim, samt en betydligt piggare hoj.
    Om exvis nålventilen kärvar lite kan det ge lite oljämn gång. Kanske bäst ändå att ta loss förgasaren och plocka isär den och kolla ordenligt. Är lit knepigt jobb för det är lite trångt. Det viktigast vid monteringen igen är att luftgummibälgen mellan förgasren och filterhuset kommer rätt. Annars kan det komma in orenad luft där.
    Kolla samtidigt att bensinkranen inte är igensatt. EV kan problemet sitta där, så kolla den först. Lossa slangen vid förgasaren och se om det kommer bensin utan problem.

  5. #15
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    HM. Jag pillade lite med min Dominator. Bytte till en KN luftfiler, satte i 2 nr större huvudmundtycke, öppnade ljuddämparna, ( ev kan man montera ett slipon ) samt ökade ett kugg på framdrevet.
    Resultatet blev 500/min varv lägre vid 100 km/tim, samt en betydligt piggare hoj.
    Om exvis nålventilen kärvar lite kan det ge lite oljämn gång. Kanske bäst ändå att ta loss förgasaren och plocka isär den och kolla ordenligt. Är lit knepigt jobb för det är lite trångt. Det viktigast vid monteringen igen är att luftgummibälgen mellan förgasren och filterhuset kommer rätt. Annars kan det komma in orenad luft där.
    Kolla samtidigt att bensinkranen inte är igensatt. EV kan problemet sitta där, så kolla den först. Lossa slangen vid förgasaren och se om det kommer bensin utan problem.
    Bra information där! Gav du dig på originaldämparna? Och gjorde i så fall vad/hur? Jag gav 5 000:- för cykeln så att lägga lika mycket på ett annat system känns tveksamt speciellt som jag är fundersam till vad det er i objektiv effektökning. Men att ta isär förgasaren känns oundvikligt inser jag. Bytte du bara huvudmunstycke? Gick du upp två strl. direkt eller provade du dig fram? Kommer du ihåg vilken storlek du tog? Vilken årsmod. hade du? Kör du ryckfritt på femman? (Många frågor blir det?)

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    En -93;a som bara gått 2.900 för 5.000:- !? Jag vill bara gratulera till en riktigt bra affär!
    Den kan du verkligen kosta på innan den kommer upp i sitt rätta värde..
    Ove

  7. #17
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144

    Bild kommer

    Jag skall ta en bild på luftskruven som sitter rakt ned, jag skruvar på den med hjälp av en liten bits o tång men det ä pilligt
    visst rycker den det ä ju en en stånka
    Grattis till ett fyndköp

  8. #18
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Jag skall ta en bild på luftskruven som sitter rakt ned, jag skruvar på den med hjälp av en liten bits o tång men det ä pilligt
    visst rycker den det ä ju en en stånka
    Grattis till ett fyndköp
    Ser fram mot bilden! Bra köp? Ja helt sjukt och dessutom är den välvårdad och har knappt en repa...Ibland händer det!

    Stånkor rycker ja absolut, jag har haft flera, XT500, XT600, XL500S med 23"s framhjul. Ingen har dock haft så rå gång som Domin, men inte heller sådant drag i motorn!

  9. #19
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9

    Blandskruven - återkoppling

    Nu har jag "hittat" blandskruven. Den satt mycket riktigt mitt under förgasaren. Jag tog bort vevhusslangarna mm och justerade den från vänster sida med en rak bits 4.5 i bitshållare. Skruven var bara utskruvad 1 varv. Nu är den ute 2 1/2. Omedelbara förbättringar inträffade i form av: stabilare tomgång utan plötsliga stopp, jämnare gång på liten gas (ingen mer av/pågång) kraftigt förbättrad gång på fyran och femman=mindre ryck. Nu kan jag köra på femman i 65km/h vid 2750v/min.

  10. #20
    Medlem bertillas avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    9
    En sida med bra, allmän info om förgasare, inställningar etc.

    http://www.snailracing.se/Teknik/forgasare.htm

    Saxat från denna:

    "Blandningen av luft/bensin varierar med motorns varvtal och belastning genom att det finns flera munstycken som är aktiva vid olika mycket gaspådrag. På många förgasare (i alla fall 4taktare) sker detta i fyra steg:

    Blandskruven - från tomgång till 1/8 gas
    Lågfartsmunstycke - mellan 1/8-1/4 gas
    Nålen - 1/4-3/4 gas
    Huvudmunstycket 3/4-full gas
    I praktiken överlappar effekten av munstyckena, men effekten blir ungefär som ovan."

Liknande ämnen

  1. Byggen på Honda Dominator…
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:06
  2. Dekomp Honda Dominator
    Av Magnus.r i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 20:23
  3. Honda Dominator
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2013-12-24, 16:34
  4. Dominator kamkedja
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 23:43
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •