Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Honda Dominator NX 650

  1. #1
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144

    Honda Dominator NX 650

    Jag har idag kört med min Honda för första gången på riktigt, det blev en tur till Karlstad
    Det är +2 cirka ute, bakdäcket är varmt i gummit ? skall det va så
    Hojen känns vinglig vid asfaltsskarvar Michelin Sirac däck sitter på
    5:ans växel går inte att bruka under 100km/t är de drevade så

    Känns gött o ha hoj

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Jag har idag kört med min Honda för första gången på riktigt, det blev en tur till Karlstad
    Det är +2 cirka ute, bakdäcket är varmt i gummit ? skall det va så
    Hojen känns vinglig vid asfaltsskarvar Michelin Sirac däck sitter på
    5:ans växel går inte att bruka under 100km/t är de drevade så

    Känns gött o ha hoj
    Om du kunnat ta hojen hem till mig, så kunde jag nog ge dig ett svar.
    Nu förfaller det som om du har ett alltför lågt lufttryck i däcken. Eller så har du en anliggande broms. Lätt att kolla. Vinkla upp hojen på sidostödet och snurra på hjulen. Hojen skall gå mycket bra på Siracdäck.
    Om du har skitigt luftfilter eller skit i förgasaren, så orkar den inte mycket. Du kan prova med att köra en liten bit utan luftfilter, helst på dammfri väg. Har du skit i förgasare eller pålagringar, så häll i en halv flaska STP förgasarrengörnig i tanken
    Du ska kunna köra 55-60 på 5.ans växel, men helst inte. Har du rätt tändstift? Du frågade om det tidigare.
    Visserligen brukar en del dreva om hojen, men då behövs lite andra förändringar oxå för att matcha ett större framdrev. Tror inte att det hela beror på drevningen. Tror den skall vara 15-45.

  3. #3
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Det är inget fel på motorgången, den funkar bra nu
    Var ute räknade kugg 15-47 så det var åt andra hållet mot vad du trodde
    Jag skall känna lite hur stark den är på 1an o 2 an när isen är borta från de riktiga vägarna
    Men vad tror ni om att bakdäcket är varmt, har ingen erfarenhet av MC däck
    På min husvagn är däcken rejält varma när vi stannar 1600 Kg/2 = 800 Kg
    MC 180+jag 100 =280 kg/2 = 140Kg

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Det är inget fel på motorgången, den funkar bra nu
    Var ute räknade kugg 15-47 så det var åt andra hållet mot vad du trodde
    Jag skall känna lite hur stark den är på 1an o 2 an när isen är borta från de riktiga vägarna
    Men vad tror ni om att bakdäcket är varmt, har ingen erfarenhet av MC däck
    På min husvagn är däcken rejält varma när vi stannar 1600 Kg/2 = 800 Kg
    MC 180+jag 100 =280 kg/2 = 140Kg
    Tror det är orginaldrevningen. Kolla lufttrycket vid en mack. Kommer inte ihåg vilket tryck det skall vara. Tror runt 2 kg. Jag körde mycket grus och hade då betydligt lägre tryck.
    Alla däck blir varma, speciellt om du har för lågt tryck på asfalt. Kör man fort och länge på asfalt blir inte däcken varma, de blir heta.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Glad påsk alla.Vart premiär tur på Hondan idag allt funkade bra,rätt pigg mä måste jag säga i tanke på den lilla spisen.Dock lite väl surrig,typ 4000varv i 90,he he vid dom varven gick ju teneren i 140-150,men är väl en vanesak.Ska sätta på nya däck till veckan Tkc 80 får se om den går lite mjukare.Dom t-63,orna som som sitter på är ju nått år och bara 5-6mm kvar bak.Nå längre turer lär det ju knappast bli,men lite småturer i skogen eller säljer jag den,får väl se.Kan ju vara kul att ha kvar med ifall man blir sugen på grusturer.

    :Hondan.jpg
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-30 klockan 17:56.

  6. #6
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Såg ju shysst ut!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Såg ju shysst ut!
    tack itanke på hur den såg ut i höstas då jag köpte den,lila och turkos??Har haft ner den i varje beståndsdel i vinter.Blästrat och lackat ram,lämnat kåpor,tank på lack.Bytt ringar,honat cylindern,bytt kamkedja,drev,slipat in ventiler.även hela avgassystemet blästrat ,lackat.Styre från Ktm 990, risers.Kapat om bakskärm,sidokåpor.är rätt nöjd.Bara musöron som fattas.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-31 klockan 01:42.

  8. #8
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Nu i vinter så har jag öppnat upp insuget, bytt till större munstycken 152, 52 istället för 148,48 höjt trottelnålen med ett schims samt monterat en annan ljuddämpare. toppfarten ökade med 20Km/t
    Varvräknaren går glatt upp till 7500 varv direkt på alla växlar även 5 an även åt andra hållet alltså att hacka sig fram på tomgång går väldigt mycket bättre, bara fördelar...njae hojen för ett jäkla väsen den låter för mycke

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    Hej alla!
    Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
    Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Putte1981 Visa inlägg
    Hej alla!
    Hoppar in i tråden ist för att skapa ny.
    Har en nx650 dominator -98. Har nyss gjort förgasarrengöring och ventiljustering etc etc. Lite svårt att ställa blandskruven optimalt, den sitter ju under förgasaren, och jag når den bara med tång. N¨gon som har något tips om hur man kan underlätta? Har sett at det finns eftermarknads skruvar som är längre och har en rejäl "skruv" = enklare att nå. Står att de ska passa alla keihin 4t förgasare. Erfarenheter kring detta??
    Nu blir jag lite fundersam om du verkligen har blandskruven under förgasaren. Sitter den inte på sidan?

Liknande ämnen

  1. Byggen på Honda Dominator…
    Av Kapten Miki i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:06
  2. Dekomp Honda Dominator
    Av Magnus.r i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 20:23
  3. Honda Dominator
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2013-12-24, 16:34
  4. Dominator kamkedja
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 23:43
  5. Dominator vs Transalp
    Av rolfmm i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •