Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Öronproppar

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag har slutat med proppar efter att jag började köra med raka rör,,,
    Anledningen är väl självklar,,?

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag har slutat med proppar efter att jag började köra med raka rör,,,
    Anledningen är väl självklar,,?
    Jovisst är den det!!!!!!!!!! Om du inte redan är hörselskadad, så blir du det. Det är inte alltid som ett högt buller ger skador utan ett lägre buller under en längre tid är mycket farligt. Likaså om man kör utan proppar, så kommer vindbruset att hos de flesta förorsaka hörselskador.
    Du kanske liksom jag, är bullerskadad, men då gäller det att vara mycket rädd om det som är kvar.
    har man fått lite tinitus, så kan det lätt bli värre.
    ANVÄND PROPPAR BÅDE I ÖRON OCH I AVGASRÖREN

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jovisst är den det!!!!!!!!!! Om du inte redan är hörselskadad, så blir du det. Det är inte alltid som ett högt buller ger skador utan ett lägre buller under en längre tid är mycket farligt. Likaså om man kör utan proppar, så kommer vindbruset att hos de flesta förorsaka hörselskador.
    Du kanske liksom jag, är bullerskadad, men då gäller det att vara mycket rädd om det som är kvar.
    har man fått lite tinitus, så kan det lätt bli värre.
    ANVÄND PROPPAR BÅDE I ÖRON OCH I AVGASRÖREN
    Föreslår träplugg i avgasrören
    Jan

  4. #14
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Jag har testat med proppar från Apoteket några gånger men tyckte att för mycket ljud från omvärlden försvann.
    Kanske funkar bättre med någon annan sort?
    Vindbruset vill jag gärna bli av med.....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Jag har testat med proppar från Apoteket några gånger men tyckte att för mycket ljud från omvärlden försvann.
    Kanske funkar bättre med någon annan sort?
    Vindbruset vill jag gärna bli av med.....
    Tror att märket heter Bilsom och brukar finnas i verktygsaffärer. Används mycket inom verkstadsindustrin. Den proppen är mycket hårdare och man trycker inte in den så långt. Då är den heller inte lika effektiv, men dämpar ändå buller ganska bra. det går att samtala med de propparna i. Dämpar vindbruset .

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag kör också med Audiovox.Funkar perfekt,visst går det utan men är man van så låter det illa utan.Tycker det är mer eller mindre störande vindbrus i alla hjälmar,till och med dom senaste jag har som tillhör dom tystaste som finns från Shoei och Schubert.Något annat som spelar stor roll på ljudet är ju hastigheten.Ligger gärna på lite mycket och länge och då låter det mer såklart.Skulle jag ligga och puttra i 70 jämt så är det ju inte mycket vindbrus.

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag kör också med Audiovox.Funkar perfekt,visst går det utan men är man van så låter det illa utan.Tycker det är mer eller mindre störande vindbrus i alla hjälmar,till och med dom senaste jag har som tillhör dom tystaste som finns från Shoei och Schubert.Något annat som spelar stor roll på ljudet är ju hastigheten.Ligger gärna på lite mycket och länge och då låter det mer såklart.Skulle jag ligga och puttra i 70 jämt så är det ju inte mycket vindbrus.
    I småland fins massor med goa 70 vägar
    Jan

  8. #18
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Jag provkör just nu öronproppar från oronproppar.se. De har proppar för motorsport och för mig fungerar de bra. Finns med olika dämpning. Ibland är de lite svåra att få in "rätt" i örat, men när de väl sitter där är de kanon.
    Mjuka är de, känns inte alls. Det som jag gillar med dessa, jämfört med engångsproppar bl.a, är att dessa dämpar vindljud men inte motorljud och tal. Bara att ta av hjälmen när man stannar och alla ljud hörs msom om man var utan proppar.
    Nackdelen är att man hör sig själv prata, på så vis hamnar man i en egen värld, som något skrivvit tidigare.

    Jag hade tänkt köpa den dyra varianten, med formgjutna proppar, men det är mycket pengar. Trist om de inte passar... Dessa jag provkör med nu kostar under 200 kr.

  9. #19
    Jag fixar inte öronproppar pga att jag då tappar lite på balansen......

  10. #20
    Jag slarvade i början med proppar, men har i dag mycket mer tinitus vilket är jäkligt otrevligt
    så var försiktig med hörseln det märks inte förr än det är försent. Jag använde bilsom proppar eller dom oranga från apoteket.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Öronproppar - EARfoon
    Av gunther i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 20:38
  2. Öronproppar
    Av Diversion i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •