Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Öronproppar

  1. #1
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Öronproppar

    Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?

  2. #2
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag kör med formgjutna siliconproppar ifrån Audiovox.

    ...finns det andra värda namnet?

    Dyra men Värda varenda spänn!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?
    Jag tror att dom flesta kör med öronproppar. T.om dom som sätter bullerburkar på sina hojar vilket man ju kan undra över. Propparna minskar vindbruset och dämpar motorljudet så det blir dovare. Skulle aldrig köra utan proppar idag då jag upplever att jag blir mindre trött av att filtrera bort det mesta av vindbruset och mycket av motorljudet.

  4. #4
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Re: Öronproppar

    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?
    Utan proppar skulle jag inte åka särskilt långt. Jag kör med Howard Leight? 37 db proppar. De klipper det mesta av vindbruset. På hoj utan kåpa går det bra med betydligt mindre dämpning. Men aldrig utan...numera. Avgasljudet är för mig inget problem nivåmässigt, det är primärt vind- och strömningsbrus som stör mig.

    Not sent from an IThing?
    Senast redigerat av RymdBörje den 2013-03-21 klockan 08:37.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag körde med oranga proppar som man köper på apoteket tidigare och dom var ganska bra när dom hamnade rätt. Kan använda dom fortfarande om jag räknar med att köra i timmar. Men sedan jag köpte min korvätarhjälm från Biltema så fungerar det ändå, känner inget behov av att proppa öronen pga vindbrus som tidigare. Lite brus är det men inte så störande som med andra hjälmar. Passform är viktigare än märke!
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag undrar lite hur vanligt det är med öronproppar och hur mycket det verkligen minskar oljud av vindbrus. Vad säger ni som kör med dessa? Finns det sorter som är bättre än andra? Är ni många som använder proppar?
    Jag köper mina på Apoteket. Kan användas flera gånger. Beroende på hur mycket man vill höra, så kan de appliceras olika. Om du fuktar dem och klämmer ihop dem och trycker in dem i hörselgången, så hör du ingenting av hojen utom ett svagt morrande. Samtal är dock omöjliga då.

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    En bra hjälm och en balaklava under så jag behöver inte några öronproppar.Mycket tyst ändå utan vindbrus och drag.Använder annars bara öronproppar till mp3 spelaren.

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag har inte proppar, tycker dom fjärmar mig från trafik ljud jag vill höra när jag kör. Blir liksom instängd på något sätt. Däremot är jag en mycket besvärlig kund när jag ska byta hjälm. När jag provkört 5e hjälmen brukar expiditen se riktigt sur ut.
    Jan

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Kör med apotekets musik och simproppar, tycker de fungerar bra. Skönt, framförallt på längre turer att dämpa vindbruset.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag har inte proppar, tycker dom fjärmar mig från trafik ljud jag vill höra när jag kör. Blir liksom instängd på något sätt. Däremot är jag en mycket besvärlig kund när jag ska byta hjälm. När jag provkört 5e hjälmen brukar expiditen se riktigt sur ut.
    ,,jasså,, varför då,,, ?

Liknande ämnen

  1. Öronproppar - EARfoon
    Av gunther i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 20:38
  2. Öronproppar
    Av Diversion i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •