Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Konsekvenserna? (Köra utan skylt)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15

    Konsekvenserna? (Köra utan skylt)

    okey bara för nyfikenhetens skull tänkte jag höra här med er om vad konsekvenserna blir av att köra utan skylt ? vilket blir värre ? om man kör utan skylt och utan kort eller om man kör med skylt men utan kort ?

  2. #2
    Jåke
    Gäst

    Sv: Konsekvenserna ?

    Utan/utan. Om man blir stoppad alltså. Annars är det nog en fördel att vara så anonym som möjligt.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

  3. #3
    Beror ju på vad man blir stoppad av.
    - är det poliserna så är det väl ganska logiskt att utan skylt är allvarligare. Ett till brott. Böter och konsekvenser för eventuellt tagande av körkort.....
    - är det en bil eller människa man blir stoppad av(läs: kör på nån) så spelar det väl ingen roll. Straffet är väl ända upp till att man får leva på existensminimum resten av sitt liv. Straffet kallas också för "lycka till i ditt nästa liv"

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Kan tänka mig att risken är större att du åker dit fortare om du kör utan skylt, det väcker uppmärksamhet bland folk och polisen blir tipsad. Men man kan undra vad påföljden blir stort bötesbelopp, kanske fängelse om det upprepas. och jag tror som sagts att köra utan skylt & utan kort är allvarligare.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    15
    okey tackar för svar

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En annan vinkel på det hela, utan skylt antar jag ingen försäkring. Vid en olycka då, blir det till att suga på ramarna en mycket lång tid framöver.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Kan tänka mig att risken är större att du åker dit fortare om du kör utan skylt, det väcker uppmärksamhet bland folk och polisen blir tipsad. Men man kan undra vad påföljden blir stort bötesbelopp, kanske fängelse om det upprepas. och jag tror som sagts att köra utan skylt & utan kort är allvarligare.
    Rätt billigt att köra utan skylt. Minns inte men nog inte ens fyrsiffrigt i böter..
    Men "uppmärksamhetsfaktorn" från polisens sida är väl rätt hög, utan skylt..?
    Å andra sidan körde jag bil med ett skattemärke från 1988 ända till 1995....

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En annan vinkel på det hela, utan skylt antar jag ingen försäkring. Vid en olycka då, blir det till att suga på ramarna en mycket lång tid framöver.
    Detta blir dyrt, och kan bli ännu dyrare....

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Skylt eller inte så gissar jag att någon i närheten lär tipsa polisen hur som haver, det skulle nog jag göra iaf. För om man vänder på det så är jag inte så jädra intresserad av att ha folk ute och köra bil/lastbil utan körkort när jag kör mc. Inte heller är jag intresserad mc-folk utan körkort när jag är ute och cyklar. Man är läskigt nära att bli överkörd av dem som har körkort ändå så det räcker.

    /Freddo

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Skylt eller inte så gissar jag att någon i närheten lär tipsa polisen hur som haver, det skulle nog jag göra iaf. För om man vänder på det så är jag inte så jädra intresserad av att ha folk ute och köra bil/lastbil utan körkort när jag kör mc. Inte heller är jag intresserad mc-folk utan körkort när jag är ute och cyklar. Man är läskigt nära att bli överkörd av dem som har körkort ändå så det räcker.

    /Freddo
    Precis!

  10. #10
    Utan skylt 1500 kronor i böter på plats.
    Kör man utan körkort blir det värre. Om man aldrig haft körkort blir det olovlig körning första gången och 4000 kr i böter(om jag minns rätt) utfärdat av åklagare. Har man haft körkort men fått det återkallat eller åker fast en andra gång blir det grov olovlig körning och dagsböter beräknat på inkomst.
    Nu är väl det enklaste att skaffa körkort och sätta på regskylten så kan du också njuta av körningen istället för att spana efter polisen som värsta moppepuckot.

Liknande ämnen

  1. Vill se denna P skylt
    Av Cy2 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 19:40
  2. Sidomonterad reg.skylt på höger sida??
    Av flygare69 i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 22:27
  3. Från vanlig skylt till EU-skylt?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 13:44
  4. Med och utan ABS
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 13:05
  5. Att köra mc utan hjälm är aldrig bra
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •