Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 44

Ämne: Lura hjärnan

  1. #21
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Blir också tokig om dom ligger i häcken och nosar helst på våren då är det många som gärna jagar en och verkar som dom vill trissa upp farten hur fan tänker man om man tror man kan köra ifrån en mc med bil
    Det kan vara snutar som försöker hetsa dig att köra för fort, så fort du gasar undan så kommer blåljusen på och du åker dit, så se upp med sånt.
    Fjädring är överskattat..

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Det kan vara snutar som försöker hetsa dig att köra för fort, så fort du gasar undan så kommer blåljusen på och du åker dit, så se upp med sånt.
    Råkade ut för detta i min ungdoms dar. Fick en bil precis bakom mig. Då bromsade jag varvid den bakomvarande körde på min dragkrok och sabbade sin stötfångare. Svårt för den bakomvarande polisbilens förare att förklara vad han höll på med.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Poliser som provocerar fram fortkörning vet jag har förekommit. Det senaste jag vet var nog minst 15 år sen. Två yngre förmågor i civil bil som kröp omkring och lurade till omkörning och ökade farten så att den omkörande fick gasa lite extra. Dom fick in många böteslappar men efter många protester fick dom själva pisk på fingrarna av sina chefer och dom som överklagat fick pengarna tillbaka, men bara dom. Många betalade och var av med slantarna.

    Tror nog att det kan förekomma fortfarande. Mognad följer inte alltid med uniformen.
    Ove

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Det kan vara snutar som försöker hetsa dig att köra för fort, så fort du gasar undan så kommer blåljusen på och du åker dit, så se upp med sånt.
    Ja men då kan du ge dig f...n på att det blev liv i luckan.Ger inte 5 öre för sådant.Är inte ett dugg orolig för detta.Polisen skall göra sitt jobb och inte hålla på med nått tok.Kommer ihåg en gång när jag vart omkörd av en snutbil som fick utryckning och gjorde en vansinnings omkörning så det sprutade sten på min nylackade bil,och med ny framruta.Jag tokig bara förnamnet försökte hänga på för att skälla ut dom men hann inte utan ringde upp vakthavande och dundra på dom,fick en ny ruta med.Har blivit stoppad mycket efter vägen i vanliga trafikkontroller där sk tunga gruppen vill försöka få dit en för nått som inte är.har stor respekt för polisen men dom ska inte ge sig på sånt dom inte vet.Men i tanke på motsatta svar i och med nått så vanligt som att svensson som gillar att trycka på bakifrån så är det ju tydligen många som inte har koll i spegeln.Men speglar och blinkersspakar klarar ju dom flesta bilister sig utan,i alla fall här uppe.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-21 klockan 20:33.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men i tanke på motsatta svar i och med nått så vanligt som att svensson som gillar att trycka på bakifrån så är det ju tydligen många som inte har koll i spegeln.Men speglar och blinkersspakar klarar ju dom flesta bilister sig utan,i alla fall här uppe.
    Förstod nog inte riktigt här? Jo det där med att man ska använda blinker är ju självklart och att ha koll i backspegeln men.. När det kommer en j--la mupp i lastbil eller Audi eller vad det nu är och kräver att jag ska öka eller flytta på mig åt sidan kan dom ta sig i dalen. Jag lämnar plats och och släpper gärna förbi trafikanter som beter sig normalt men accepterar INTE att man trycker sig upp i ändan, då kan det lätt hända att jag jäklas tillbaka. Jag ökar inte över hastighetsgräns för blåljus heller om inte bilen är gul eller röd. Blåvit får vänta till lämpligt tillfälle annars kanske jag åker på böter.

    Därmed inte sagt att jag kör långsamt, men det finns alltid några som kör fortare.
    Ove

  6. #26
    En liten historia fån tidigt 70tal. Jag arbetade i Värnamo och bodde i Ljungby så det blev några mil var dag. När jag körde hem en dag så kröp det upp en annan bilist i baken på mig, jag bromsade men han låg kvar jag körde på vägrenen han låg kvar jag såg hur han flinade åt mig i backspegeln. När jag kört igenom Lagan så gick vägen genom ett betydligt kurvigare avsnitt och där höll dom på med att skära vägrenen med en massa koner uppställda. Jag kröp så nära kanten jag kunde för att skymma konerna för honom så när jag precis skulle köra på första konen så väjde jag men han som låg bakom var inte beredd på manövern så han klippte en hel rad som sprutade åt alla håll. Jag fick min hämnd och han en minnesbeta.
    Jan-Olov

  7. #27
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Jag tror många bilister har svårt att uppfatta vilken hastighet cyklister har som exempelvis träningscyklar på vägbanorna. När de kommer nära slänger de ut bilen i mötande körfält, eller tvingas tvärbromsa. Detta sker även om cyklisten har grälla färger som syns.
    Samma med bilister som svängt in på en väg och orsakat en olycka. "Jag trodde det var en moped" är en förklaring jag läst ofta. Det är svårt att bedöma farten från sidan och tydligtvis tänker en del då instisnktivt att det är nog en moped för den ser ut att röra sig så sakta, fast egentligen är det en mc som håller högre fart än en moped. Att synas är givetvis bra, men hjälper föga mot bilister som inte kan bedöma fart och tänka ett steg till att det kan faktiskt vara en mc.... så vad göra förutom att synas med grälla färger/reflexväst. Blinka med helljuset kanske?

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Jag tror många bilister har svårt att uppfatta vilken hastighet cyklister har som exempelvis träningscyklar på vägbanorna. När de kommer nära slänger de ut bilen i mötande körfält, eller tvingas tvärbromsa. Detta sker även om cyklisten har grälla färger som syns.
    Samma med bilister som svängt in på en väg och orsakat en olycka. "Jag trodde det var en moped" är en förklaring jag läst ofta. Det är svårt att bedöma farten från sidan och tydligtvis tänker en del då instisnktivt att det är nog en moped för den ser ut att röra sig så sakta, fast egentligen är det en mc som håller högre fart än en moped. Att synas är givetvis bra, men hjälper föga mot bilister som inte kan bedöma fart och tänka ett steg till att det kan faktiskt vara en mc.... så vad göra förutom att synas med grälla färger/reflexväst. Blinka med helljuset kanske?
    Att synas är ju som vi vet ett problem. Hade en fundering på att ha ett blinkande bakljus som komplement att då i första hand användas I STADSTRAFIK, men enligt en massa förordningar så är det ju förbjudet.
    MEN, jag skulle vilja veta om en förare eller en passagerare räknas som del av fordonet när de sitter på hojen.
    Kanske, om så inte är fallet finns en möjlighet att ha blinkljus på jackan.

  9. #29
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    så vad göra förutom att synas?
    Man måste vara paranoid om man vill överleva i trafiken, för ALLA andra där ute är blinda, döva, senila, flummiga och bara ute efter att dräpa just dig, sedan har vi alla självmordsbenägna med hörlurar, tunnelsyn och klösbrädor framför näsan.
    Varje dag när jag åker till/från jobbet ser jag ett flertal som beter sig totalt vettlöst i trafiken, det är bara att inse att det kryllar av oberäkneliga dårar där ute och försöka vara beredd på vad som helst.
    Fjädring är överskattat..

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Man måste vara paranoid om man vill överleva i trafiken, för ALLA andra där ute är blinda, döva, senila, flummiga och bara ute efter att dräpa just dig, sedan har vi alla självmordsbenägna med hörlurar, tunnelsyn och klösbrädor framför näsan.
    Varje dag när jag åker till/från jobbet ser jag ett flertal som beter sig totalt vettlöst i trafiken, det är bara att inse att det kryllar av oberäkneliga dårar där ute och försöka vara beredd på vad som helst.
    Kan bara hålla med!
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •