Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 44

Ämne: Lura hjärnan

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Då kanske den absolut säkraste hojen är en Boss Hoss, den är ju stor som en bil
    Den borde ju synas i alla fall.

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst har du rätt i det. Har råkat ut för det ett par gånger.
    man har ju tyvärr inte mycket att sätta emot.
    En kompis blev prejad utanför vägen av en Audi. Han lyckades att hålla sig på hjulen. Blev förbannad och körde om bilen sträckte ut foten och tryckte sönder backspegeln.
    Det gjorde han rätt i

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Jag har ingen reflexväst.Samtidigt är jag förvånad över diskussionen att något måste upplevas som ett hot för att undvikas i trafiken.Då skulle ju en lastbil t ex kunna köra rakt ut framför en personbil för att denna personbil är mindre.Nä, jag tror det är ren och skär nonchalans och hänsynslöshet samt en stor bristande kunskap om den trafik man befinner sig i som gör att t ex bilister tar dessa risker som de nu utsätter en mc förare för.

    Hade en lastbil bakom mig i fjor somras vid ett vägarbete som praktiskt taget var ända uppe i bakdäcket på hojen.Obehaglig känsla med andra ord.Farten var låg men jag blev helt tokig och stannade mitt på vägen där kön växte bakom denna lastbil, ut med sidostödet och knallade fram till denna chaufför och tittade upp på honom där han satt bakom ratten och så pekade jag på hojen.Tro mig, han höll ett betydligt större avstånd sedan.Sorgligt att det ska behöva gå så långt så att en del upphör att tänka överhuvudtaget
    Blir också tokig om dom ligger i häcken och nosar helst på våren då är det många som gärna jagar en och verkar som dom vill trissa upp farten hur fan tänker man om man tror man kan köra ifrån en mc med bil

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Blir också tokig om dom ligger i häcken och nosar helst på våren då är det många som gärna jagar en och verkar som dom vill trissa upp farten hur fan tänker man om man tror man kan köra ifrån en mc med bil
    Det beror väl helt å hållet på vad det är för väg, Bilar är överlägset snabbare kurviga vägar och med bättre bromsar osv....motorväg rakt fram lär dom kanske inte hänga med kortare sträckor om det inte är en fullkåpa racer förstås

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Det beror väl helt å hållet på vad det är för väg, Bilar är överlägset snabbare kurviga vägar och med bättre bromsar osv....motorväg rakt fram lär dom kanske inte hänga med kortare sträckor om det inte är en fullkåpa racer förstås
    Jovisst beror mycket på vad det är för bil med.Och bromsar kan ju vara kass på en gammal hoj,men på en ny modern hoj nyper så det räcker.Men var inte riktigt så jag menade om dom körde ifrån en eller inte utan att dom tycker om att jaga.Men brukar stanna eller köra ifrån dom.Man ser ju i spegeln vad det är för bil och då vet man ju om det går om man känner för det.Annars kan man ju låta dom löpa och följa efter och ta dom när dom stannar.ev sparka bort spegeln.Men brukar vara mycket avundsjuka när man håller på så därSedan kan man ju låta dom åka så jagar man dom iställetär dom okunniga att köra som dom brukar va så kanske man med lite tur få se dom köra av)
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-20 klockan 19:15.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Nu börjar ju tråden dras år fel håll tycker jag. Det gällde ju att man blir lurad av vad man ser eller inte ser. Blev själv överraskad av en mötande. Det var lite disigt och det kom en mc på vad jag tyckte, långt håll. Helt plötsligt var han alldeles inpå. Då mötte jag en kille på en monkeybike, som ju inte är speciellt hög.
    En sak frugan råkade ut för, var då hon körde efter mig en mycket solig dag och jag kom in i skuggan.
    Hon sa att jag bara försvann i skuggan och såg mig igen då hon i sin tur kom dit.
    En tankeställare för alla ni som kör svarta hojar och älskar svarta kläder.

  7. #17
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Det beror väl helt å hållet på vad det är för väg, Bilar är överlägset snabbare kurviga vägar och med bättre bromsar osv....motorväg rakt fram lär dom kanske inte hänga med kortare sträckor om det inte är en fullkåpa racer förstås
    Har jag förstått det rätt om du menar att man blir frånåkt av bilar på krokiga vägar, eller?

    Hur många bilar stöter man på som inte är "dussinbilar"? Det dräller inte direkt av sportbilar på våra vägar. Det flesta "normala" [i vid bemärkelse] bilar har fartresurser som gör vilken tvåhjuling som helst till en racer...

    Fast det beror väl på vad man åker på förstås? Sannolikt skulle den gamla 125:a jag åkte på en gång i tiden bli ifrånåkt av en mycket nyare bil!

  8. #18
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Om vi återgår till det tråden handlar om så ja, det tror jag.

    Angående sidospåret så ja, en bil kan hålla högre kurvhastighet. Visst är de flesta bilarna dussinbilar, men dussinhojåkare vet inte hur man får upp kurvhastigheten så det jämnar ut sig. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #19
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Re: Lura hjärnan

    Det finns sannolikt de bilister som aktivt tar sig friheter mot motorcyklister och förmodligen också andra "oskyddade" trafikanter också.
    De flesta som gör det, gör som några varit inne på helt enkelt bara för att de inte uppfattar oss som ett reellt hot. Och det har inget med storlek att göra. Flera har också upptäckt att bilister "ser en" bättre om de tror att man är polis!

    Helvit hjälm på gör att man blir annorlunda bemött. Lägg till ytterligare några attribut som trafikanter förknippar med polis och bilar flyttar på och släpper fram en alldeles "frivilligt". Det är en udda upplevelse.
    Poliser upplevs som ett hot av väldigt många och de agerar också därefter. Är man inget hot så "syns" inte. Blir man sedd av okänd bilist så är oddsen ganska så goda att denne också är motorcyklist.

    Kunskaper om hot och mönsterigenkänning kan användas till vår fördel. Och det förbättrar överlevnadschanserna.

    Not sent from an IThing?
    Senast redigerat av RymdBörje den 2013-03-21 klockan 08:16.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  10. #20
    För att vara mer synlig i trafiken så har jag funderat på om inte ett blinkande 10Ws diodljus skulle göra skillnad. Säkert olagligt men vi skull bli sedda.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •