Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Lura hjärnan

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105

    Lura hjärnan

    Tänk er en skylt som är blå och någon ber er säga vilken färg den har, det är ju bus enkelt oavsett vilken färg den har men tänk nu att det står i text blått och den är röd då tar det en aning längre tid för hjärnan att klämma ur sig vilken färg den har, testa själva med en kompis och se att det inte är så jätte enkelt.
    Samma sak är det när du står på en avfartsväg och skall ut, givetvis tittar du efter bilar men så kommer det en Mc....ja du ser den för han har till o med reflexväst på sig...men hur var det nu, är vi lurade igen och svänger ut för det var ju ingen bil som vi förväntade oss att komma ? en del påstår att det är så en del olyckor går till för hjärnan har inte registrerat rätt och inser inte faran.....vad tror ni?

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag tror att trafikanter styrs av självbevarelsedrift, utom möjligen ett fåtal på snabba tvåhjulingar. Dvs att skulle din teori det stämma så skulle liknande olyckor hända med lastbilar, bussar och andra fordon som faller utanför normen. Fast det gör det väl inte i samma utsträckning. En motorcyklist uppfattas inte som ett hot och det får folk att köra ut.

    Jag märker liknande när jag är ute på vägarna och cyklar. En allt för hög andel bilister har inga större problem med att passera mig på 2-3dm avstånd eller till och med lägga sig på omkörning trots att jag är där. När de däremot för se en älg 50-100m ut på en åker så bromsas det minsann ner och det blinkas och varnas till andra trafikanter.

    /Freddo

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Jag har ingen reflexväst.Samtidigt är jag förvånad över diskussionen att något måste upplevas som ett hot för att undvikas i trafiken.Då skulle ju en lastbil t ex kunna köra rakt ut framför en personbil för att denna personbil är mindre.Nä, jag tror det är ren och skär nonchalans och hänsynslöshet samt en stor bristande kunskap om den trafik man befinner sig i som gör att t ex bilister tar dessa risker som de nu utsätter en mc förare för.

    Hade en lastbil bakom mig i fjor somras vid ett vägarbete som praktiskt taget var ända uppe i bakdäcket på hojen.Obehaglig känsla med andra ord.Farten var låg men jag blev helt tokig och stannade mitt på vägen där kön växte bakom denna lastbil, ut med sidostödet och knallade fram till denna chaufför och tittade upp på honom där han satt bakom ratten och så pekade jag på hojen.Tro mig, han höll ett betydligt större avstånd sedan.Sorgligt att det ska behöva gå så långt så att en del upphör att tänka överhuvudtaget

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag tror att trafikanter styrs av självbevarelsedrift, utom möjligen ett fåtal på snabba tvåhjulingar. Dvs att skulle din teori det stämma så skulle liknande olyckor hända med lastbilar, bussar och andra fordon som faller utanför normen. Fast det gör det väl inte i samma utsträckning. En motorcyklist uppfattas inte som ett hot och det får folk att köra ut.

    Jag märker liknande när jag är ute på vägarna och cyklar. En allt för hög andel bilister har inga större problem med att passera mig på 2-3dm avstånd eller till och med lägga sig på omkörning trots att jag är där. När de däremot för se en älg 50-100m ut på en åker så bromsas det minsann ner och det blinkas och varnas till andra trafikanter.

    /Freddo
    Tanken är nog riktig. Om folk inte uppfattar ett föremål för att vara farligt för dem själva , så struntar de helt enkelt i det. Eller om man vill säga, nonchalera det. Det är ju därför som en del bilister prejar hojar.
    Det är ju därför en bilförare törs köra väldigt nära cyklister och fotgängare. Expressen lanserade ju den så kallade Stingpinnen för många år sedan. En liten pinne att ha på cykelns pakethållare med en liten vimpel på. En del fäste faktiskt en spik längst ut. Den funkade faktiskt bra så länge den fanns. Har för mig att den stack ut ca 50 cm

  5. #5
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Åfan, fanns det en sån. Jag har många ggr funderat på om jag inte borde göra en själv...

    I senaste numret av nån av mc-tidningarna fanns det ju lite intressant statistik. Typ 90% av alla olyckor med en bil inblandad så var bilisten vållande och då räknades inte de olyckor där folk la omkull mc:n utan att köra in i bilen som kört ut framför.

    Dock var statistiken lite rörig så det framgick inte riktigt hur många mc:n som ägnat sig åt "extrem" körning i sammanhanget.

    /Freddo

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Jag känner yrkestrafikanter som på fullaste allvar kör efter principen "störst går först" och som inte har några som helst problem att knö sig ut i trafiken med sin buss/lastbil även om dom inte har rätten på sin sida. Skulle inte förvåna mig om många bilister kör enligt samma princip gentmot motorcyklister.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pronby Visa inlägg
    Jag känner yrkestrafikanter som på fullaste allvar kör efter principen "störst går först" och som inte har några som helst problem att knö sig ut i trafiken med sin buss/lastbil även om dom inte har rätten på sin sida. Skulle inte förvåna mig om många bilister kör enligt samma princip gentmot motorcyklister.
    Visst har du rätt i det. Har råkat ut för det ett par gånger.
    man har ju tyvärr inte mycket att sätta emot.
    En kompis blev prejad utanför vägen av en Audi. Han lyckades att hålla sig på hjulen. Blev förbannad och körde om bilen sträckte ut foten och tryckte sönder backspegeln.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst har du rätt i det. Har råkat ut för det ett par gånger.
    man har ju tyvärr inte mycket att sätta emot.
    En kompis blev prejad utanför vägen av en Audi. Han lyckades att hålla sig på hjulen. Blev förbannad och körde om bilen sträckte ut foten och tryckte sönder backspegeln.
    Det var moget gjort.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Det var moget gjort.
    Kul kommentar ha ha......

  10. #10
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Då kanske den absolut säkraste hojen är en Boss Hoss, den är ju stor som en bil
    Don't grow up, it's a trap!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •