Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Lura hjärnan

  1. #41
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Jodå, jag tror nog att de flesta förstått din poäng. Men frågan är vad man kan göra åt det? Vad skall man göra för att bli registrerad och då sedd. Många har olika tankar på reflexer, lampor osv, personligen så vet jag helt enkelt inte vad som är det bästa. Försöker nog helt enkelt bara hålla mig undan bilarna

    Hjärnan registrerar ju precis som du säger olika saker, jag brukar själv tänka på hur extremt många barnvagnar jag såg på stan efter min fru blev gravid. Ganska övertygad om att det fanns precis lika många innan, men jag såg dom helt enkelt inte. Samma problem har vi mc förare, för många billister finns vi helt enkelt inte på vägarna.
    Kommer att tänka på uttrycket "posessive driving style" som jag sett många gånger på andra forum. Håll dig mot mittlinjen istället för sidlinjen, aggresiva på- och avslag på gasen, stå gärna upp så du tornar upp dig över trafiken och försök även leva om (vet att det varit heta debatter om detta här men strunt i det). Kort och gott; är du en wall flower och lydigt smyger i din fil kommer ingen att lägga märke till dig oavsett hur mycket neon du är klädd i, beter du dig som att du äger vägen flyttar folk på sig. Har inget empiriskt underlag att stödja det med men har subjektivt upplevt att det ligger nåt i det.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Kommer att tänka på uttrycket "posessive driving style" som jag sett många gånger på andra forum. Håll dig mot mittlinjen istället för sidlinjen, aggresiva på- och avslag på gasen, stå gärna upp så du tornar upp dig över trafiken och försök även leva om (vet att det varit heta debatter om detta här men strunt i det). Kort och gott; är du en wall flower och lydigt smyger i din fil kommer ingen att lägga märke till dig oavsett hur mycket neon du är klädd i, beter du dig som att du äger vägen flyttar folk på sig. Har inget empiriskt underlag att stödja det med men har subjektivt upplevt att det ligger nåt i det.
    Tanken är nog riktig. Om man är för mycket mes är ju det farligt. Är man för påstridig är det oxå farligt.Om man kunde visa för alla ( även busschaffisar ) att jag äger vägen, så vore det väl ingen sak.Men................

  3. #43
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det lär finnas undersökningar som visar att bilisters avstånd till cyklister står i proportion till cyklistens avstånd till vägkanten.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det lär finnas undersökningar som visar att bilisters avstånd till cyklister står i proportion till cyklistens avstånd till vägkanten.
    Stämmer nog, för då kommer vi in på det här med revirtänkande. En cyklist som ligger och smyger utanför sidomarkeringen innebär ju inget kränkande på mitt revir utan kan nonchaleras. Men om cyklisten däremot kör inne på vägen och dessutom har något på pakethållaren av typ den gamla Stingpinnen, så lämnas vederbörande mera plats.( en del hade en fasttejpad spik på den) Då finns det även risk att den fina bilen får en repa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •