Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Batteriproblem?!

  1. #1
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    Batteriproblem?!

    Tjo i stugorna. Sista dagarna i höstas fick jag rulla igång hojen då vad jag antar är att batteriet började ta slut. Dock så startade den utan problem när jag rullade igång den. Mätte upp batteriet igår och mätaren visade allt mellan 0 volt upp till 11,8 volt. Vad tror ni, går det att rädda eller är det slut?
    KTM 950SM

  2. #2
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Köp nytt på biltema

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fransson Visa inlägg
    Köp nytt på biltema
    Om du har ett blybatteri och har kollat om du har rätt syranivå och det inte tar laddning, så släng det. Hade ett torrbatteri till min Cheva. Generatorn pajade och jag körde ett par dagar med hjälp av batteriladdnig på morgon och kväll. Ett torrbatteri klarar inte att bli urladdat flera gånger, så jag fick köpa ett nytt samtidigt som en ny generator.
    Kolla även på batterilagret.se

  4. #4
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Jula har också billiga batterier.
    Jag köpte ett för några veckor sedan till frugans Black Widow.
    Kostade bara 149:- då det var extrapris.
    Ska bli intressant att se hur länge och hur bra det fungerar.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  5. #5
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Question Hur har du mätt?

    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Tjo i stugorna. Sista dagarna i höstas fick jag rulla igång hojen då vad jag antar är att batteriet började ta slut. Dock så startade den utan problem när jag rullade igång den. Mätte upp batteriet igår och mätaren visade allt mellan 0 volt upp till 11,8 volt. Vad tror ni, går det att rädda eller är det slut?
    Har du mätt med voltmeter över polerna på ett obelastat batteri? Det är inte mycket mening med det! Undantagsvis om inte mätvärdet är extremt lågt ex under 10 V.

    För att kunna dra några meningsfulla slutsatser om ett batteris tillstånd så skall man mäta
    med belastning. Och ett riktigt kasst batteri dyker då väldigt tydligt mer än ett friskt.
    Sen brukar kontroll av syradensiteten vara på sin plats....fast med moderna underhållsfria [läs fria från underhållsmöjligheter] batterier så går det allt som oftast inte att göra.

    Vad det nu än blir för resultat av det här så skaffa en smart batteriladdare [CTEK eller liknande] som du kan ha inkopplad kontinuerligt om hojen blir stående eller infört vintern. Det hjälper också...

    Fast tyvärr så packar bara batterier ihop...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Har du mätt med voltmeter över polerna på ett obelastat batteri? Det är inte mycket mening med det! Undantagsvis om inte mätvärdet är extremt lågt ex under 10 V.

    För att kunna dra några meningsfulla slutsatser om ett batteris tillstånd så skall man mäta
    med belastning. Och ett riktigt kasst batteri dyker då väldigt tydligt mer än ett friskt.
    Sen brukar kontroll av syradensiteten vara på sin plats....fast med moderna underhållsfria [läs fria från underhållsmöjligheter] batterier så går det allt som oftast inte att göra.

    Vad det nu än blir för resultat av det här så skaffa en smart batteriladdare [CTEK eller liknande] som du kan ha inkopplad kontinuerligt om hojen blir stående eller infört vintern. Det hjälper också...

    Fast tyvärr så packar bara batterier ihop...
    Som han ovanför sa !
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #7
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    Batteriproblem?!

    Har ctek laddare, batteriet har helt enkelt avlidit!
    KTM 950SM

  8. #8
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Jonas76 Visa inlägg
    Har ctek laddare, batteriet har helt enkelt avlidit!
    OK, sånt händer tyvärr...då är det bara att shoppa ett nytt. Och det har du redan fått förslag på.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Betong?!!?

    F'låt! Kunde inte låta bli :-D

  10. #10
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    Batteriproblem?!

    Med nytt batteri kunde inte jag motstå att starta den!

    http://youtu.be/o7zF9DcxIPc
    KTM 950SM

Liknande ämnen

  1. Batteriproblem
    Av mybba i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •