Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Varadero VS Africa Twin?

  1. #1
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232

    Varadero VS Africa Twin?

    Jag ska ha en bekväm långtourer som funkar på grus och velar mellan 2 hojar slutligen så är därför inte intresserad av tips på annat för att förtydliga.

    Jag ska åka Transibirian Highway genom Ryssland till Vladivostok och därefter vidare till Japan vilket handlar om i runda slängar 3000 mil så därför är de främsta kriterierna att hojen skall vara bekväm för långa dagsetapper samt att den ska funka på grusvägar, jag ska inte ut i terrängen men lättare offroadkörning lär det bli tal om.
    Båda har förgasare i rätt årsmodell vilket också är ett krav pga varierande soppakvalité.

    Vad jag kunnat läsa mig till är följande:

    Africa Twin

    Bra offroad
    Delade meningar om bekvämligheten
    Dålig bränslepump
    0.5 liter milen


    Varadero
    Fungerar på grus
    Bekväm långfärdshoj
    Dålig bränslepump
    0.55 liter milen


    Input?
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #2

  3. #3
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jo ATn finns det spaltmeter av men Varaderon mindre...
    Never ever look back you're not going in that direction!

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vet inte varför jag inte noterade att du ville ha info om Varadero också? Fick för mig att det rörde sig om TransAlp. Själv har jag haft en Varadero -02. Blev så nöjd med den att jag uppgraderade till en -10 inför förra säsongen. Skulle personligen välja Varaderon, inte minst på grund av komforten och kraften i motorn. Har gjort ett par 75-milaetapper utan minsta problem, varken för mig eller passageraren. En suverän touringhoj i mina ögon. Om man har lite gruserfarenhet så funkar även det underlaget med lite grövre däck. Tror inte problemet med bränslepumpen är lika uttalat med Varaderon. Inget problem under 5.500 mil min hoj hade gått när den såldes. Går alltid att gardera sig med någon annan lösning. Hojen kan upplevas som stor visuellt. Ändras raskt när den är på rull. Sök på Varadero här på forumet. Finns en del att läsa...
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Rejäl tur måste jag säga.Har inte så mycket egen erfarenhet av dom där hojarna.Men har hört en del sagt att dom äldre varadero med förgasare är törstiga.Trevlig resa

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5
    Det finns renoverings-kit till pumparna som ryms i en tändsticksask... ca 200kr medan en pump kostar 2800 Det är samma pump på båda dvs samma problem.

    Har själv en Affe och är riktigt nöjd.

    För mina korta ben så blev Varaderon för topptung och bred.

    Kolla på www.wemoto.com Rekomenderar att ta med ett kit vid en sådan lång resa!

  7. #7
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vet inte varför jag inte noterade att du ville ha info om Varadero också? Fick för mig att det rörde sig om TransAlp. Själv har jag haft en Varadero -02. Blev så nöjd med den att jag uppgraderade till en -10 inför förra säsongen. Skulle personligen välja Varaderon, inte minst på grund av komforten och kraften i motorn. Har gjort ett par 75-milaetapper utan minsta problem, varken för mig eller passageraren. En suverän touringhoj i mina ögon. Om man har lite gruserfarenhet så funkar även det underlaget med lite grövre däck. Tror inte problemet med bränslepumpen är lika uttalat med Varaderon. Inget problem under 5.500 mil min hoj hade gått när den såldes. Går alltid att gardera sig med någon annan lösning. Hojen kan upplevas som stor visuellt. Ändras raskt när den är på rull. Sök på Varadero här på forumet. Finns en del att läsa...
    Tack för svaret!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  8. #8
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Martin454 Visa inlägg
    Det finns renoverings-kit till pumparna som ryms i en tändsticksask... ca 200kr medan en pump kostar 2800 Det är samma pump på båda dvs samma problem.

    Har själv en Affe och är riktigt nöjd.

    För mina korta ben så blev Varaderon för topptung och bred.

    Kolla på www.wemoto.com Rekomenderar att ta med ett kit vid en sådan lång resa!
    Men hur är det med komforten på Affen? Sitter du 75 mil utan våndor på den?
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Men hur är det med komforten på Affen? Sitter du 75 mil utan våndor på den?
    Jag tror nog att det går bra. 100 mil på en Transalp eller på en Dominator har jag gjort,. AT har nog lite bättre komfort.

  10. #10
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag tror nog att det går bra. 100 mil på en Transalp eller på en Dominator har jag gjort,. AT har nog lite bättre komfort.
    Jo men sen är det rejäler skillnad om man ska sitta på hojen i 2 månader...
    Never ever look back you're not going in that direction!

Liknande ämnen

  1. Köpes: Africa Twin XRV 750
    Av Brcklnd i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-17, 00:20
  2. Nya Africa twin
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 14:40
  3. Africa Twin vid Hurva.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 20:37
  4. Xt660z vs Africa Twin ?
    Av LinusE i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 19:11
  5. Super Tenere vs. Africa Twin
    Av rolfmm i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •