Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: yamaha virago - suzuki intruder

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    1

    Smile yamaha virago - suzuki intruder

    Hej jag är en kille på 21 år som håller på att ta motorcykel kort.

    Har en fråga!
    Jag ska köpa mig en glidar hoj och funderar kring vad som är bäst och lämpligast?
    Tyvärr är det mellanklassen A2 ( max 35kw ) jag får ta körkort på och det gör mig väldigt begränsad i vad jag kan välja.

    Jag funderar kring en Yamaha virago 535 eller en suzuki intruder 800, problemet är att suzukin måste strypas då den är på 36kw och jag har hört att yamahan är liten och klen för en lång person, jag är ca 184 cm och väger 80kg. Vill mest ha en hoj att glida med i stan och skjutsa tjejen ibland.

    Vad ska jag välja? jag har ingen kunskap om detta!

    tack på förhand
    Senast redigerat av randyroxy den 2013-03-17 klockan 14:52.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Om du bara ska puttra runt i stan så lär väl en customhoj som Yamaha Virago 535 vara mer än nog om den nu klarar ditt nya kommande körkort med dessa nya löjliga körkortsklasser i Sverige.Välj hoj efter ditt eget hjärta och inte efter andras önskemål.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-03-17 klockan 16:52.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    What Ankan said...Provkör och gå på känsla. Nu diggar jag iofs stuket på Intrudern, men det behöver ju inte betyda något.

    När jag själv köpte min nuvarande hoj satt jag själv och googlade forum och jämförde prestandasiffror till höger och vänster. Till slut fick jag spatt och körde på känsla, helt enkelt...

  4. #4
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Antar att det är olika på olika Intruders, men den som jag köpte så står det 39kW i papprena. Jag skulle gå på Virago. De är sjukt vanliga så det blir mycket billigare, jag har sett priser neråt 20k på dessa. Då slipper du strypa den, vilket antagligen kostar pengar. Sen lär du behöva regga om den, vilket kostar pengar och på det dyrare i inköp.

    Så Virago är det mest logiska känns det som. Så kan du byta när det är dags för tungtung-kort. Ett alternativ om du vill ha det är väl att kolla på Honda Shadow 600 eller Kawasaki EN 500. Hondan tycker jag ser riktigt fina ut.

    För övrigt fattar jag inte klagolåten över körkortsklasserna. Det var väl i princip lika dant förut väl?

    /Freddo

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Antar att det är olika på olika Intruders, men den som jag köpte så står det 39kW i papprena. Jag skulle gå på Virago. De är sjukt vanliga så det blir mycket billigare, jag har sett priser neråt 20k på dessa. Då slipper du strypa den, vilket antagligen kostar pengar. Sen lär du behöva regga om den, vilket kostar pengar och på det dyrare i inköp.

    Så Virago är det mest logiska känns det som. Så kan du byta när det är dags för tungtung-kort. Ett alternativ om du vill ha det är väl att kolla på Honda Shadow 600 eller Kawasaki EN 500. Hondan tycker jag ser riktigt fina ut.

    För övrigt fattar jag inte klagolåten över körkortsklasserna. Det var väl i princip lika dant förut väl?

    /Freddo
    Om vi säger så här då :

    1. För inte allt för länge sedan så tog man körkort för mc (A-kort) vid 16 år för lätt mc där detta körkort sedan automatiskt gällde för samtliga kubik så fort du blev 18 år.(När denna körkortsklass gällde som idag motsvarar Klass (A) kunde man även fara fram på en 125cc som kanske hade runt 25 hk och mer och där detta var fullt lagligt vilket det inte är mer).

    2. Idag tar man något som heter Klass (A1) som gäller för lätt mc på max 125cc vid 16 år.(Begränsad effekt).

    3. Vill man sedan fortsätta att köra tung begränsad hoj så tar man Klass (A2) vid 18 år.(Begränsad effekt).

    4. Om man sedan tänkt köra tung obegränsad Klass (A) så får man vänta tills 24 år.

    5. Har du vidare redan haft Klass (A2) i minst 2 år från 18 års ålder så kan du skaffa obegränsat Klass (A) kort redan vid 20 års ålder.

    6. Till detta kan man sedan skaffa sig en lämplig hoj som då inte får överstiga vissa kubik och ha ett begränsat antal hästkrafter till (A1) och (A2) vilket ju vidare komplicerar livet om man tvingas montera diverse strypsatser.

    Om man då jämför punkt 1 med punkt 2-3-4-5-6 så inser man kanske problemet för dessa nya körkortstagare idag där lilla Sverige är så gott som helt ensamma om dessa regler i hela Europa trots att EU annars är så himla noga att följa för dessa politiker.

    Mvh Ankan1.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-03-17 klockan 19:08.

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Men punkt 1 var väl ändå rätt länge sen eller? Tycker det har pratats om det där med begränsad effekt hur länge som helst. Men som du har stolpat upp det så är det lite skillnad förstås.

    /Freddo

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Men punkt 1 var väl ändå rätt länge sen eller? Tycker det har pratats om det där med begränsad effekt hur länge som helst. Men som du har stolpat upp det så är det lite skillnad förstås.

    /Freddo
    Uppstolpningen i text av de olika körkortsklasserna kan man läsa om på de flesta valfria sidor om olika körkortsklasser för mc och är skrivet på detta vis för att man så enkelt som det nu bara går ska förstå skillnaden mellan de olika mc korten.

    Och då ska vi inte glömma att t ex min gamla mamma fick detta A körkort på köpet en gång i tiden till sitt B körkort utan minsta körprov för hoj och har full rätt att sätta sig på min Blackbird och fara iväg efter eget önskemål.Hennes nuvarande pojkvän som är 86 år har t.o.m frågat om han får prova en runda när vädret blivit bättre.Mycket ska man höra i detta liv ... LOL.

    Mvh Ankan1.

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hehe, jo man är väl skitpigg på att låna ut pärlan... om ett fett arv väntar så kan det ju vara en idé

    Men jag trodde att systemet med begränsad effekt funnits med ett tag så det kändes inte direkt som en nyhet för mig. Mer som en justering bara. Statistiken är ju rätt tydlig så jag har egentligen inte några större synpunkter på det nya. Fast det kanske beror på att jag passerat 24 med råge Men nu ska vi inte stjäla tråden mer.

    Virago eller Shadow skulle jag ha satsat på. Finns väl dragstar 650 också som kvalar in, de är också snygga.

    /Freddo
    Som iaf provstartade cykeln idag

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    antar att du inte är ute efter övningshoj utan en efter att fått kortet (ingen av dom var optimala övningshojar)
    som sagt ta en som redan är färdigt reggad för ditt kort,så slipper du massa byråkratjobb som kostar både tid och pengar
    eftersom du inte har kort så får du inte provköra,ha is i magen,priserna är lägre senare på sommaren och du hinner gå och kolla mera och få en bättre uppfattning vad du vill,koncentrera på att få kortet så länge
    lycka till

  10. #10
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Ägt en entruder o kört viago.

    Viragon känns betydligt mindre än intrudern, men då är jag 189cm.
    Våga vägra "Hen"!!

Liknande ämnen

  1. yamaha virago 535
    Av nawar i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-07-04, 09:30
  2. Suzuki VS1400 mek ( Intruder )
    Av DLicina i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-30, 01:50
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  4. Yamaha virago xv 250
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 00:16
  5. Min nya hoj! (suzuki intruder m1800r)
    Av tommysollen i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 10:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •