Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80

    Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82

    Har en yamaha xj400 -82 , skulle starta den igår, start motor går runt,
    Stiften får gnista (har kollat ett stift)
    Men stiften är snus torra efter att jag försökt starta hojen i flera minuter..
    Har kollat så att kranen funkar på tanken, inga problem där. Försökte blåsa i bränsle röret som går ner i förgasarna men det verkar vara stopp där, ska det vara så?
    Har även bankat lite lätt på förgasarna, vill helst inte riva ur dom för då ska halva hojjen rivas.

    Med vänlig hälsning, Janne

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Eftersom jag stått med liknande problem (på en snöskoter) som någon stulit bränslet ur . Dvs jag var säker på att den var fulltankad men det visade sig att den var tom.

    Börja med att kolla att du faktiskt har bränsle i tanken, kontrollera att det kommer bränsle ur kranen, kolla att det kommer bränsle ur ledningen nere vid förgasarna.
    Om du får bränsle hela vägen dit så har du problemet i förgasarna.
    KAN vara kärvande flottör , eller det KAN vara avlagringar, eller det KAN vara helt andra problem, men du lär då behöva ta lös förgasarna och göra jobbet riktigt om du vill ha en lång och problemfri säsong.

    Tänder den på Startgas?
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  3. #3
    Oldtimer kran eller vakuumkran?
    Isf kan det ju vara vakuumslangen?
    Slut på soppa och vatten (nyfruset..) i gasarna?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Eftersom jag stått med liknande problem (på en snöskoter) som någon stulit bränslet ur . Dvs jag var säker på att den var fulltankad men det visade sig att den var tom.

    Börja med att kolla att du faktiskt har bränsle i tanken, kontrollera att det kommer bränsle ur kranen, kolla att det kommer bränsle ur ledningen nere vid förgasarna.
    Om du får bränsle hela vägen dit så har du problemet i förgasarna.
    KAN vara kärvande flottör , eller det KAN vara avlagringar, eller det KAN vara helt andra problem, men du lär då behöva ta lös förgasarna och göra jobbet riktigt om du vill ha en lång och problemfri säsong.

    Tänder den på Startgas?
    Den är fulltankad, kollade igår.
    Alla tömnings skruvar på förgasarna är sönder skruvade
    Så kan inte lossa dom. Den hostar till med startgas, men gnista har den, fattar inte om man ska kunna blåsa ner i förgasarna eller ej, det är totalstopp, kanske öppnas den av vakuum?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hoppsan1 Kör inte länge med startmotorn - ingen idé och dessutom kan den bli "trött".

    Provat med startgas? Kan vara så att den behöver en knuff för att dra till sig soppa och naturligtvis om det är vaccumkran - läge PRI. Lätt att missa...
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Oldtimer kran eller vakuumkran?
    Isf kan det ju vara vakuumslangen?
    Slut på soppa och vatten (nyfruset..) i gasarna?
    Vad är en oldtimer kran ? Mcn är rätt old en -82a
    Det går ut en tjock slang från tanken (bensin slang)
    och en smalare (vakum slang) suger man i den smala slangen då
    rinner det ut bensin ur den tjocka slangen, när kranen står på ON.
    Rinner konstant om kranen står på RES eller PRI.

    Sen om jag blåser i den tjocka bensin slangen som går ner till förgasarna så är det stopp.
    kanske är det som du säger att det är is i förgasarna , är runt nollan i garaget och minus ute just nu.

    Finns det bensin pump i tanken? bensin mätare har jag och givaren fungerar.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Vad är en oldtimer kran ? Mcn är rätt old en -82a
    Det går ut en tjock slang från tanken (bensin slang)
    och en smalare (vakum slang) suger man i den smala slangen då
    rinner det ut bensin ur den tjocka slangen, när kranen står på ON.
    Rinner konstant om kranen står på RES eller PRI.

    Sen om jag blåser i den tjocka bensin slangen som går ner till förgasarna så är det stopp.
    kanske är det som du säger att det är is i förgasarna , är runt nollan i garaget och minus ute just nu.
    Finns det bensin pump i tanken? bensin mätare har jag och givaren fungerar.
    "Gammal kran" är en sån med öppet-stängt och i deluxe-utförande med "reservläge"
    Dvs ställer du den i "öppet" eller "reserv"ska det rinna ur kranen

    Din kran tycks ju fungera.
    Du kan förbikoppla vakuumfunktionen genom att ha kranen i "Res" då eliminerar du även risken att ev läckage i vakuumslangen gör att kranen inte hålls öppen...
    Just nu tror jag på vatten, fruset sånt. i gasare eller slangar..
    En motor i hyggligt skick startar ju lätt på bara två (av fyra) fungerande cylindrar.
    Lösning?
    Lättast är att vänta till det blir varmare och då dra igång hojen på startgas...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Som du beskriver det så har du en vaccumstyrd kran, men om du har den i reserv eller pri så låter den det rinna rakt igenom, okej då vet du att du har bränsle och att det kommer ut i slangen som går ner till förgasarna.
    Vaccum delen saknar då helt betydelse om du ställer den i Reserv, men då får du komma ihåg att när motorn dör pga soppatorsk så får du ingen "andra chans".

    I förgasaren så sitter det en flottör som förenklat har till uppgift att stänga inloppet när det är fullt (tillräckligt fullt) och du bör inte kunna "blåsa in mer bränsle i den". så det är helt i sin ordning.
    Den tänder på startgas, Inget är förändrat från att du ställde undan den, då skulle jag gå på en riktig rengöring av förgasare.
    Bensin KAN lämna avlagringar som täpper till munstycken och kanaler, även Flottörnålen KAN fastna. (i detta fallet i stängt läge) och då kommer inget bränsle in i flottörhuset. (men du har redan provat bondknepet att knacka på förgasarna) ...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80

    Smile

    halleluja!! Nu starta hojen! Jag satte kranen på PRI, väntade 20min ifall att det finns is i förgasarna. Första försöket hostar den bara, sen medans jag skakar hojjen som en dåre och kör på starten så starta den !! Förmodligen fanns det is i förgasarna som ni nämnde och som sedan smältes av bensinen, eller så kanske det finns lite skit nånstans som lossade när jag skaka hojen. Tack för alla tips !

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    halleluja!! Nu starta hojen! Jag satte kranen på PRI, väntade 20min ifall att det finns is i förgasarna. Första försöket hostar den bara, sen medans jag skakar hojjen som en dåre och kör på starten så starta den !! Förmodligen fanns det is i förgasarna som ni nämnde och som sedan smältes av bensinen, eller så kanske det finns lite skit nånstans som lossade när jag skaka hojen. Tack för alla tips !
    Härligt, Glöm inte att när du har kranen i "pri/reserv" så har du inget reservbränsle kvar när det tar slut så är det slut.
    Skönt med enkla fel ;-)

    Termomerern har ju hunnit upp en liten bit på "rätt" sida nollan så det kan ha hjälpt till lite
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Liknande ämnen

  1. Instruktionsbok Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 17:16
  2. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  3. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  4. Ang bränsle på 80tals hojar.
    Av intemartin i forum Mekhörnan
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:29
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •