Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Får ingen bränsle, Yamaha xj400 -82

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Min gamla xj var väldans kinkig på batterispänningen också, startmotorn gick hur bra som helst under 10 volt men då fanns där ingen gnista.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Nu är vi framme vid min sedvanliga rekommendation igen. Häll i en halv flaska STP förgasar eller insprutningsrengörning i tanken. Den tar bort avlagringar och ev. vattendroppar. Detta bör man göra en gång per säsong.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    halleluja!! Nu starta hojen! Jag satte kranen på PRI, väntade 20min ifall att det finns is i förgasarna. Första försöket hostar den bara, sen medans jag skakar hojjen som en dåre och kör på starten så starta den !! Förmodligen fanns det is i förgasarna som ni nämnde och som sedan smältes av bensinen, eller så kanske det finns lite skit nånstans som lossade när jag skaka hojen. Tack för alla tips !
    Grattis! Tror nog bara att det var lite torrt i förgasarna. PRI = fritt flöde gör att du får ner soppan. Förmodligen har du haft hojen stående inne i värmen och då dunstar det.

    Glöm inte att vrida tillbaka till N
    Ove

  4. #14
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Är det inte lite bra att tömma förgasarna innan vinterförvaringen? Och skall det i ngt annat i hasarna då?
    Jag menar, mår dom bra av att stå helt torra, eller behövs det ngt som motverkar ärg eller kondens?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Är det inte lite bra att tömma förgasarna innan vinterförvaringen? Och skall det i ngt annat i hasarna då?
    Jag menar, mår dom bra av att stå helt torra, eller behövs det ngt som motverkar ärg eller kondens?
    Jo, det beror på hur man ser på detta men MC i stort och sin egen i synnerhet.

    Somliga har en pärla som ska bevaras i nyskick i evig tid och andra ser den som en förbrukningsvara, sen finns hela skalan däremellan.

    Jag tycker att det fungerar bra att bara ställa av som den är och om man råkat ut för att det blir ojämn gång så tar jag till Olles recept, STP, för att få harkan att gå bra igen. Korrosion inuti förgasarna beror nog på vatten och det är inget större problem numera eftersom det är lite alkohol iblandad redan från pumpen.

    Säkert att det finns fler synpunkter.
    Ove

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Så du tömmer inte hasarna då?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Så du tömmer inte hasarna då?
    Inte jag inte. Tre - fyra månaders vinter motsvarar väl kanske tre veckor eller mindre i sommarvärme när det gäller att torka ut flottörhusen. Normal parkering helt enkelt fastän med lite bättre koll när det gäller laddat och tankat. Inte så dramatiskt alltså.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Instruktionsbok Yamaha xj400 -82
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 17:16
  2. Spara bränsle
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:53
  3. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  4. Ang bränsle på 80tals hojar.
    Av intemartin i forum Mekhörnan
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:29
  5. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •