Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lufta bromsar

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Lufta bromsar

    Tror jag blir tokig!
    Har bytt styre på hojen och måtte då byta till länger bromsslang (från bromsvätskebehållaren/bromscylindern och ner). När jag nu fyller på bromsvätska för att lufta kommer det inga vätska ut. Om jag fyller på bromsvätska utan att ha slangen tillkopplat borde ju vätskan runnit rätt genom. Allt är ju precis som det var innan jag plockade bort den gamla slangen..........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Jåke
    Gäst

    Sv: Lufta bromsar

    -----

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    KOmmer det ingen vätska om du lossar banjon vid oket, och pumpar på bromsen?
    Är det en ny eller beggad slang?

  4. #4
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Nope! Jag begriper det inte! Har provat utan slang. Jag var på skroten och fann en annan cylinder och det var pricis samma sak. Har ju gjord det här på bil några gånger och det brukar vara en självklarhet.....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  5. #5
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Kan det vara så att kolven i bromscylindern hamnat i fel läge, typ tryckts in för långt i handtaget så att kolven passerat någon kanal, och därför inte pumpar ut bromsvätska?
    Har aldrig plockat isär en handbromscylinder så jag vet inte hur det ser ut inuti.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Prova fylla via banjon först. Lyft, om du kan, banjon högre än bromsvätska behållare. annars om du kan försöka spruta bromsvätska in via banjon från oket.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Är det inte vanligt att man fyller/luftar bakvägen genom att trycka vätskan via luftningsskruven?
    Ove

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Vilket spännande och förmodligen förba--at irriterande problem, men jag tror nog att Swedan kan ha en poäng i att kolven i H-cyl sitter fel/fast.

    Men om jag fårstår dig rätt så har du lossat öven uppe vid H-cyllen och inte heller då kommer det vätska?
    Dom -H cyllar jag har erfarenhet ifrån har mycket fina kanaler mellan reservoaren och cylindern, så där måste det vara helt kliniskt. Vilket det kanske är?
    Jag säger inte att det är rätt väg att gå, men jag hade nog provat att riva cylindern och kolla så den är som den skall?
    Sen brukar det som Ove säger vara vanligt att fylla på från "fel" håll för att undvika luft i systemet.

  9. #9
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Jag får testa ut och kolla lite, tack för alla förslag så länge
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det sitter ju en fjäder som trycker ut huvudbromscylinderns kolv, det som kan ha hänt är att cylindern framför kolven har ärgat lite, (kolven är ju aldrig där under vanliga omständigheter) sen att du tryckte in handtaget till botten gjorde att den fastnade.

    Ta isär och rengör (hona lite om du har verktyg), kan hända att du måste ta till tryckluft för att få isär skiten.

    /Janne

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  3. Koppling, hur lufta, Yamaha fj1200?
    Av Mr. Walker i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-20, 22:24
  4. Tur man bromsar bra
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 20:53
  5. Gnisslande bromsar
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •