Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förgasarmunstycken

  1. #1
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414

    Förgasarmunstycken

    Har fått ett tips om att byta huvudmunstycken på min hoj då den är lite slö och tänder lite dåligt vid gaspådrag.

    Har kommit fram till att det finns två olika munstycken till Mikuni-förgasarna som sitter på Suzuki. Ett runt med mejselspår och ett som är vanlig 6kanstsskalle på.
    Någon som vet vilken modell man ska ha till en VZ800 -98 ?
    Behöver jag synka om förgasarna när jag har ändrat munstyckena ?
    Tänkte gå upp en eller två storlekar per förgasare.
    sitter 90 fram och 100 bak. Kan tänka mig 100 fram och 110 bak eller 110 fram och 120 bak.
    Vad tror ni om det ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Har fått ett tips om att byta huvudmunstycken på min hoj då den är lite slö och tänder lite dåligt vid gaspådrag.

    Har kommit fram till att det finns två olika munstycken till Mikuni-förgasarna som sitter på Suzuki. Ett runt med mejselspår och ett som är vanlig 6kanstsskalle på.
    Någon som vet vilken modell man ska ha till en VZ800 -98 ?
    Behöver jag synka om förgasarna när jag har ändrat munstyckena ?
    Tänkte gå upp en eller två storlekar per förgasare.
    sitter 90 fram och 100 bak. Kan tänka mig 100 fram och 110 bak eller 110 fram och 120 bak.
    Vad tror ni om det ?
    Låter konstigt att byta storlek på munstycke för att få den att gå bättre, förutsatt att allting annat är original såsom avgassystem, luftfilter... Den bör ju liksom vara optimerad för att gå bra och sannerligen inte misstända från fabriken!
    Har du gjort en normal service med ventiljustering etc? Är förgasarna ordentligt synkade nu?
    Är det Mikuni CV-förgasare (alltså med membran)? Är membranen i bra skick?

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Tack för svaret.

    Jag är rätt rudis på förgasare. Så jag är lite lämnad åt goda råd. Skruva och dona är dock inga problem.

    Glömde att skriva att det sitter ett annat avgassystem på.
    Ska klämma på originalsystemet och se om det är någon skillnad.. annars så kan det nog vara membranen som du säger.

    Har hängt upp mig lite på bränslmängden då hojen går betydligt bättre med choken aktiv.

  4. #4
    Hej!
    När jag bytte avgassystem på min 750 virago,blev stiften vita,vilket berodde på bensinmängd-luftblandning,jag lämna in hojen till ett företag som verkligen visste vad dom höll på med ,då dom berätta för mig att munstyckena i förgasarna (2st Mikuni) var olika bestyckade dels för att den ena cylindern får mer kylning eftersom den sitter längst fram (v-twin)

    Dom hade dessutom mät utrustning,kan vara bra eftersom förgasarna måste synkas,får man detta rätt inställt går sedan hojen som en klocka,med andra ord kan man kalla detta rejet,byta till större munstycken ändra trottelnålens läge mm.
    mitt tips är att omdu bytt avg systemet och hojen därefter började gå dåligt beror det på just detta.....
    Senast redigerat av Viragomannen den 2013-03-12 klockan 01:27.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Hej!
    När jag bytte avgassystem på min 750 virago,blev stiften vita,vilket berodde på bensinmängd-luftblandning,jag lämna in hojen till ett företag som verkligen visste vad dom höll på med ,då dom berätta för mig att munstyckena i förgasarna (2st Mikuni) var olika bestyckade dels för att den ena cylindern får mer kylning eftersom den sitter längst fram (v-twin)

    Dom hade dessutom mät utrustning,kan vara bra eftersom förgasarna måste synkas,får man detta rätt inställt går sedan hojen som en klocka,med andra ord kan man kalla detta rejet,byta till större munstycken ändra trottelnålens läge mm.
    mitt tips är att omdu bytt avg systemet och hojen därefter började gå dåligt beror det på just detta.....
    Även en Dominator blir betydligt piggare och går bättre på alla varv, framför allt blir råstarkare med passagerare trots det är en liten hoj, om man byter till större munstycken, byter till KN-filter och öppnar ljuddämparna.

  6. #6
    Jåke
    Gäst

    Sv: Förgasarmunstycken

    Har du bytt hela avgaset och även till öppet luftfilter bör du gå upp 2 storlekar förmodligen. Kanske mer.

    Kan vara en fördel att synka också, men har du inte varit bort med förgasarna har de nog inte ändrats.

    De två munstyckena gör olika saker, du vill troligen byta huvudmunstycket och om det går höja nålen ett hack. Finns jättemycket info om bestyckning av Mikuni på nätet...

    Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Du kan ju alltid testa att byta tillbaka men om den har börjat misstända nyligen så är det ju inte det som är felet.
    Om det är Mikuni CV förgasare med 73 mm membran så har jag två stycken liggandes om dina visar sig vara felaktiga. Original är de jättedyra då de sitter ihop med trotteln.
    Dessa är fabriksnya och beställda från nätet, jag har en annons under köp/sälj där står mer.

    För att kontrollera membranen, tag av luftfilter/whatever som sitter ivägen så du kan se in i förgasaren. Tryck sedan upp trotteln och håll för hålet som går till ovansidan av trotteln/membranet. Membranet skall glida ner sakta och jämnt. Om det går ojämnt, hackar eller rasar ner är det verkligen dags att byta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •