Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Köpa pendlarhoj?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Köpa pendlarhoj?

    Går i tankarna om en billig (ca 10 000 kr) pendlarhoj typ street eller offroad för att använda till och från jobbet mellan april/maj-september, istället för bilen och stora bumsen men skulle jag tjäna på det? Sparar jag mer på driftkostnader på bumsen samt gratis trängselskatt och parkering än om jag skulle använda bumsen? Känns som att jag helst inte vill lägga dessa ''tråkiga'' mil på den! Vad tror ni?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Skall du köra långt och fort, eller kortare? Överväg en 250-scooter. Billiga mil, lätthanterlig i stan, visst väderskydd och plats för lite packning under sadeln.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Vart i Västernorrland betalar du trängselskatt? och Hur skulle den göra skillnad på Din "bumse" och ev annan sorts mc ?
    (förstår inte alls varför det öht nämns)

    Du kan nog fortsätta att njuta av din hoj, även om den ger "tråkiga mil"...

    Dubbel service, dubbel försäkring, dubbel skatt(även om den är liten), osv. för en hoj som du tänkt använda under samma tidsperiod som du har den andra igång... duger den åt vår ordningsmakt, som kör i alla väder/väglag så bör den väl klara t&r jobbet några vändor, eller ?
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #4
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har inte uppdaterat min profil än, men är bosatt utanför tullarna i Stockholm men tvingas in i eländet några gånger per månad. Betalade 105 spänn för 7 tim parkering via jobbet häromdan, det är inte sånt som jobbet står för och det lär också bli någon gång per månad. Istället för att samla på mig ''tråkiga'' mil på bumsen, vilket leder till tätare service, tätare däcksbyten och värdeminskning på det var det en tanke som slog mig... en billig MC som man kan meka med själv, byta olja och filter i princip och som är lite ''slit och släng''. Men jag kanske tänker i fel banor...

    TMax500: max 6 mil (enkel), men på motorväg där det är max 100 km/h!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Har inte uppdaterat min profil än, men är bosatt utanför tullarna i Stockholm men tvingas in i eländet några gånger per månad. Betalade 105 spänn för 7 tim parkering via jobbet häromdan, det är inte sånt som jobbet står för och det lär också bli någon gång per månad. Istället för att samla på mig ''tråkiga'' mil på bumsen, vilket leder till tätare service, tätare däcksbyten och värdeminskning på det var det en tanke som slog mig... en billig MC som man kan meka med själv, byta olja och filter i princip och som är lite ''slit och släng''. Men jag kanske tänker i fel banor...

    TMax500: max 6 mil (enkel), men på motorväg där det är max 100 km/h!
    Okej, ja då är förutsättningarna "en aning" förändrade,
    I storstadstrafiken är en smal cykel att föredra i alla lägen, jag gillar även att sitta lite högre för att jag får bättre överblick, och därmed kan planera min körning lite bättre.

    En bra väghoj har du ju redan, Någon Smidig "offroad" med väg vänliga däck borde vara lämplig, det är ingen slump att mc-buden väljer den typen.
    Lätt, smidig, billig, då kan du ju förlänga säsongen ganska rejält. kyla och väder kan man alltid klä sig mot.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #6
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142

    Sv: Köpa pendlarhoj?

    Går i exakt samma tankar till sambon som har turen att kunna åka hoj till jobbet. Kikat på äldre och kostar inte många kronor i försäkring (30+år på hoj) ser lätt att man spar in pengarna på extra hoj samt att man minskar riskerna på "riktiga" hojen.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ja, då är det andra parametrar!

    Du skriver "max 6 mil (enkel), men på motorväg". Då faller 250:n som jag först skrev om bort tycker jag. Inte för att det inte går (för det gör det) utan för att det finns bättre val för att åka 12 mil om dagen i relativt hög fart.

    Tycker också att offroad faller bort av samma skäl. Sitta 6 + 6 mil i hög fart med vinddrag och kanske väta (svensk sommar!) på en hoj som i värsta fall dessutom vibrerar en del (enstånka). Funkar, men inte så kul.

    Du skriver också "några gånger per månad" och då blir det ju inte så många extra mil per år? Det hela låter mer som ett uppdrag för bumsen!

    EDIT: en gammal 400 cc kostar inte många spänn på Blocket, men samma där. Sitta i 100-110 på en liten hoj med högt varvtal i 6 + 6 mil... När du redan har en superkompetent Autobahn-fahrer.

    EDIT 2: Nu pratar jag logik. Fast hojåkning och logik är inte alltid sammankopplade. Själv har jag lyckats övertyga mig själv om att 3 hojar är lagom, trots att en av den skulle kunna göra allt jobbet! Skulle spara massor i service och försäkring om jag bara hade en och inte tre...
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-03-09 klockan 11:51.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Jag missade det där med 6 mil enkel,

    (6 mil enkel från centralstationen i Stockholm, då bor man inte direkt "utanför tullarna bara")

    Har du så långt så är din BMW rätt för jobbet, men är det mer storstadstrafik som gäller så håller jag på mitt förslag, undvik 1 cyl. det finns massor av vettiga "offroad" med dubbelt så många cylindrar, eftersom du (och jag & alla andra) vill ha en problemfri trotjänare så måste jag ännu en gång kasta in Transalpen som ett vettigt val.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Håller också med.Bumsen måste ju duga.Och en 1100 har ju några år på nacken och lika enkelt att serva den och däck behöver ju andra hojen med.Några pengar finns ju inte att spara om det är det som är intressant.En andra hoj eller vespa lär ju gå på runt 10000 och det räcker ju till massa däck och andra utgifter på bumsen.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-03-09 klockan 12:45.

  10. #10
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Ja, ni har nog rätt. Det flesta av mina arbetspass spenderas i Solna (gratis parkering) eller Huddinge (100 kr/mån eller 10 kr/dag bilparkering, gratis för MC tror jag), några gånger per månad blir det in till city och till Södertälje (gratis parkering) så den extra driftskostnaden jag behöver lägga ut på BMWn tjänar jag nog inte in på att köpa ännu en hoj för 10 000 kr och som också behöver tankas, försäkras, skattas och servas om man slår ut kostnaden på ett år? Ibland är hjärnan för snabb! :P
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Liknande ämnen

  1. Köpa ny mc
    Av Pride i forum Custom
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 22:55
  2. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  3. Custom som pendlarhoj?
    Av Helmut i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 22:51
  4. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 19:37
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •