Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Köptips: DL650 eller Triumph 800xc

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14

    Köptips: DL650 eller Triumph 800xc

    Är ny på forumet. ska köpa min första hoj nu innan sommaren. men funderar mellan dessa två

    jag är 30, 188 lång och väger ca 95kg, tänker mest i andra hand, 2010 eller 2011, kommer inte att köra mkt offroad, kanske nån resa till norge. förutom prisskillnad, vad skulle ni rekommendera för mig som nybörjare? blir triumph:en för "tung" som första hoj och svår att hantera för mig?

    vill hellre inte meka med hojen (iaf inte de första åren) utan vill gärna ha en promlemfri cykel, läste mig till att suzuki står för kvalitet.

    har också tittat på tenere 600 xtz, gillade höjden men den känns mer som "offroad".

    tacksam för alla svar och kommentarer.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Alla hojarna är bra val. Vilken just du ska välja beror på hur du ska använda hojen. Ska du köra med passagerare skulle jag välja bort Yamahan på grund av förhållandevis svag motor.
    Det är hugget som stucket vilken du väljer, ingen är bättre än någon annan. Det är mer beroende av vilken typ av motor du gillar och vilken som känns bäst för din kropp. Väldigt jobbigt med en hoj som du upplever som för liten rent storleksmässigt. Bara att testa dig fram.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Ska du inte ut och smiska grus ordentligt, eller mer *off*road, skulle jag skippa 600 Teneren.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    tack för era inlägg. rent krasst lockar 800xc mig mer men jag är orolig för kvalitetsproblem :S
    finns det några triumph-ägare här som kan 'marknadsföra" denna hoj?

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Äger ingen Tiger men väl ett par andra trajjor. Har en 5 år gammal Thruxton och en 10 år gammal Sprint i garaget. Kvaliteten behöver du inte oroa dig för. Oljeläckage hörde 1960- och 70-talet till...

    Fråga gärna andra här i forumet, nån av tjejerna har väl ett par trajjor, Engström har en, osv!

    Prova båda och köp den du gillar bäst. Betydligt mer effekt i trajjan. DL 650 kanske rentav känns något större rent fysiskt? Rätta mig gärna om jag har fel här, men VStrom är rätt så "fullvuxen" i måtten trots att det "bara" är en 650.

    Båda är bra val (enligt tester) så dina personliga preferenser bör få avgöra.

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Som ovanstående sa,trajan har mer effekt än suzukin men den går fint den med,har ej provkört den men dom påstår att den går bra.Viktmässigt skiljer det nog inte så mycket.jag skulle valt Triumphen pga modernare och rappare.Men som sagt prova båda först

  7. #7
    Medlem classe8s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    skåne
    Inlägg
    52
    Mitt val hade blivit Triumphen. Du verkar redan luta lite åt det hållet men du måste självklart prova och känna så den motsvarar dina förväntningar. provade en själv förra året och gillade den men valde en större maskin. Kör nu själv Yamaha men har kört Triumph innan och skulle inte tveka att skaffa en igen om jag sprang på en hoj som tilltalade mig.
    PS! Jag gillar inte heller att skruva.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    tack för era åsikter, jag måste nog provköra båda innan jag avgör.

    yamaha verkar också intressant men för "stor" för mig i dagsläget tror jag, kanske om 2-3 tre år

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av johan314 Visa inlägg
    tack för era åsikter, jag måste nog provköra båda innan jag avgör.

    yamaha verkar också intressant men för "stor" för mig i dagsläget tror jag, kanske om 2-3 tre år
    Har du växt färdigt då....

    Allvarligt talat så är det rent fysiskt inga problem med dina 188 cm. Du kan välja en stor 1200 GS eller någon annan 1200 i äventyrssegmentet också om du vill. Folk verkar allmänt ha en felaktig bild av att stora motorcyklar är fruktansvärt svårkörda oavsett om det gäller de fysiska måtten eller cc storleken.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Har du växt färdigt då....

    Allvarligt talat så är det rent fysiskt inga problem med dina 188 cm. Du kan välja en stor 1200 GS eller någon annan 1200 i äventyrssegmentet också om du vill. Folk verkar allmänt ha en felaktig bild av att stora motorcyklar är fruktansvärt svårkörda oavsett om det gäller de fysiska måtten eller cc storleken.
    hehe...jag syftade mest på motorstorlek, alltså cc-mässigt Först var jag inne på att skaffa mig en cbf150

Liknande ämnen

  1. Ny tiger 800XC eller utrusta gammal XT600??
    Av lasrberglund i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-25, 18:32
  2. Honda, Triumph, Yama eller vad
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 22:34
  3. uppkörning med en DL650 -05:a ?
    Av johan314 i forum MC-kort
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 16:20
  4. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10
  5. Honda eller Triumph?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •