Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: Rullgrus

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag talar om max 30 graders nedlägg och jämn fart, inte bromsa, måttlig gas och lik förbajat kanar hjulen, både fram och bak iväg ur spåret. Oftast handlar det om någon sträng som bildats, så hjulen glider bara ett par dm åt sidan innan det blir grepp igen.

    Jag tycker inte att det känns helt behagligt men stel och spänd hinner jag inte bli förrän det är förbi, trots att jag har ganska snabba reflexer.
    Visst, det rister till lite men så länge du inte bromsar eller ökar gasen så funkar det oftast ganska bra. Det är när man blir rädd det blir farligt...
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Vet inte på vad för slags klistergrus en del verkar köra på men jag vet då några som fått släpp både bak och fram på rullgrus i kurvpartier.Så ofarligt vill jag inte påstå att det är att köra på denna grus.
    Gruset är ju aldrig lika. Om det är farligt beror det ju på om det finns på fel ställe ofta i kombination av lite hög fart.
    Räven och jag körde på en ganska smal men mycket kurvig väg för ett par år sedan. Jag höll tyvärr lite för nära kanten ( den högra) i en skarp vänsterkurva med ett backkrön före, där regnet spolat ut grus på vägen. En sprucken sidoväska blev resultatet. I detta fallet var det nog lite för hög fart som var orsaken. Lurigt eftersom det var enda stället på vägen som det fanns grus.

  3. #23
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Påfartsvägar (grusväg) som ansluter till belagd väg i en kurva där tung trafik drar ut massar med grus. Stort varningstecken.
    Jan

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Påfartsvägar (grusväg) som ansluter till belagd väg i en kurva där tung trafik drar ut massar med grus. Stort varningstecken.
    Det var ju just det som hände mig.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    sthlms skärgård
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Jag insåg under en 100-dels sekunds eftertanke att jag inte skulle kunna ta en skarp kurva med rullgrus (hade passagerare i shorts) och gasade istället för att hoppa över ett stort dike och ut på en åker, landade hårt på hjulen, knäckte gaffeln en aning och slog kronjuvelerna hårt i tanken men lade aldrig omkull den gamla Trajan. Passageraren klarade sig oskadd och jag stod dubbelvikt i ca. 5 min, sedan åkte vi därifrån med styret nerbockat i en betydligt sportigare körställning än tidigare.
    då undrar jag hur mycket man har mellan öronen om man kör någon klädd ishorts

  6. #26
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av pandan Visa inlägg
    då undrar jag hur mycket man har mellan öronen om man kör någon klädd ishorts
    Tjaa.. Vi är inte alla lika präktiga som dig förstår du.
    Fjädring är överskattat..

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gruset är ju aldrig lika. Om det är farligt beror det ju på om det finns på fel ställe ofta i kombination av lite hög fart.
    Räven och jag körde på en ganska smal men mycket kurvig väg för ett par år sedan. Jag höll tyvärr lite för nära kanten ( den högra) i en skarp vänsterkurva med ett backkrön före, där regnet spolat ut grus på vägen. En sprucken sidoväska blev resultatet. I detta fallet var det nog lite för hög fart som var orsaken. Lurigt eftersom det var enda stället på vägen som det fanns grus.
    Felet va att gruset var där, borde inte vara där. Annars va vägen mycket trevlig.
    Jan

  9. #29
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.
    99 % är kanske att ta i. Jag fick pröva detta i en kurva redan min första månad på MC nu i somras. Kör dock fortfarande ganska försiktigt så farten var inte överdrivet hög. Jag hann fatta att det bara var att gilla läget och bara rulla genom kurvan, som var skarp och det gick bra. Var dock lite obehagligt måste jag erkänna.

    Jag är ganska bergis på att gruset tappats ut av någon. Det fanns inte där dagen innan. Lite oansvarigt att inte ta hand om sitt tappade grus tycker jag.

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.
    Jobbigt läge när hela vägen är täckt av grus!

    Dessbättre är det inte så ofta just det förekommer. Det vanliga scenariot, som jag ser det, är att det ligger måttligt med grus i någon kurva. Brukar vara bilar som genat och dragit upp lite grus från sidan av vägen. Det är utifrån dom omständigheterna jag berättat om mina erfarenheter och vad som funkat för mig.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •