Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 51

Ämne: Rullgrus

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Rullgrus och snabelgrus på asfalt = halt.

    Rullgrus på grus beror på hur gruset ser ut under det lösa på ytan. Torrt och jämnt under blir faktiskt värre halt än på asfalt pga slätare yta. Är det däremot fuktigt och mjukt är det en helt annan sak. Grus är aldrig likadant och man för bedöma för stunden.
    Ove

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst är det obehagligt med grus på asfalt, men den största faran är nog jag själv som förare. Börjar jag svänga och/eller bromsa går det lätt över styr. Själv fortsätter jaq bara färden som vanligt. Har ett flertal gånger passerat ställen med grus på asfalten utan att ens reflektera över det, medan kompisar bromsat och nästan kört omkull. Har då inte ens noterat det, eftersom min hjärna inte sett det som något farligt.

    Övertygad om att det till stor del sitter i hjärnan. Vi blir rädda, bromsar och vrider styret med en omkullkörning som resultat.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nog märker man, även om man inte sett något, att hjulen flyttar ut sig en bit i kurvan. Om strängen tillräckligt bred så kan det bli att man inte får nytt grepp förrän man ligger ner och nöter väg. Gäller att se upp, men naturligtvis inte överreagera.
    Ove

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Visst är det obehagligt med grus på asfalt, men den största faran är nog jag själv som förare. Börjar jag svänga och/eller bromsa går det lätt över styr. Själv fortsätter jaq bara färden som vanligt. Har ett flertal gånger passerat ställen med grus på asfalten utan att ens reflektera över det, medan kompisar bromsat och nästan kört omkull. Har då inte ens noterat det, eftersom min hjärna inte sett det som något farligt.

    Övertygad om att det till stor del sitter i hjärnan. Vi blir rädda, bromsar och vrider styret med en omkullkörning som resultat.
    Den stora skillnaden är väl om vi pratar om grus på vägen i kurva eller på raksträcka. Bara passera över lite grus är sällan problem, på sin höjd kan hojen åla sig lite. Komma in i en kurva och upptäcka grus med lite nedlägg är en helt annan sak...

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Den stora skillnaden är väl om vi pratar om grus på vägen i kurva eller på raksträcka. Bara passera över lite grus är sällan problem, på sin höjd kan hojen åla sig lite. Komma in i en kurva och upptäcka grus med lite nedlägg är en helt annan sak...
    Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt
    Senast redigerat av racer den 2013-03-07 klockan 14:19.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt
    Precis så är det som även jag upplever det. Kör man bara på som vanligt, utan att bromsa så funkar det högst sannolikt. Vet att det är svårt att motstå reflexen att bromsa, speciellt om man inte är så van förare. Man blir rädd, stel och tappar greppet.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Om det inte fanns grus på vägen, vad skulle då sporthojspiloterna skylla på när de inte lyckas hålla spåret i kurvan?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Och det är då du bromsar och lägger dig eller låter hojen utan din påverkan gå igenom svängen, det behövs rätt mycket för att hjulet skall mista fäste helt
    Nej, brukar inte bromsa i kurvor rent generellt, grus eller inte..
    Vad sen din definition av rätt mycket är vet jag inte, det är klart det inte är någon större fara om det ligger en handfull grus på vägen, men om det är mycket så är risken att det släpper påtaglig.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis så är det som även jag upplever det. Kör man bara på som vanligt, utan att bromsa så funkar det högst sannolikt. Vet att det är svårt att motstå reflexen att bromsa, speciellt om man inte är så van förare. Man blir rädd, stel och tappar greppet.
    Jag talar om max 30 graders nedlägg och jämn fart, inte bromsa, måttlig gas och lik förbajat kanar hjulen, både fram och bak iväg ur spåret. Oftast handlar det om någon sträng som bildats, så hjulen glider bara ett par dm åt sidan innan det blir grepp igen.

    Jag tycker inte att det känns helt behagligt men stel och spänd hinner jag inte bli förrän det är förbi, trots att jag har ganska snabba reflexer.
    Ove

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    Vet inte på vad för slags klistergrus en del verkar köra på men jag vet då några som fått släpp både bak och fram på rullgrus i kurvpartier.Så ofarligt vill jag inte påstå att det är att köra på denna grus.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •