Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Ang. hur långt en hoj rullar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49

    Ang. hur långt en hoj rullar

    God afton!

    Jag undrar helt sonika om det finns någon regel för hur många mil en hoj rullar innan den går sönder eller tappar i värde. Givetvis beror det ju på hur hårt maskin körts och en sporthoj som gått på bana är gissningsvis mer sleten i allmänhet än custombågen som endast rullat på soliga söndagar.

    Vad som föranledde denna stilla fundering är helt enkelt att jag lurar på "ny" hoj och min far hävdar att det är vansinne att köpa nåt som redan rullat upp mot 5000 mil för då är motorn slut enligt honom.
    Två vänner säger dock att upp mot 5000 mil inte är någon ålder på en häst och att det bara är att tuta och köra.

    Min egen intuition säger att en mc-motor inte KAN vara slut efter 5000 mil (om man inte svinkört då) med tanke på att dom i så fall måste vara helt galet mycket sämre konstruerade än bilmotorer då en bil kan rulla 30-40 kanske till och med 50 000 mil. Visst, en mc går på högre varv än en bil men det låter ju ändå vrickat.

    Kan någon bringa klarhet i detta spörsmål?

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag har kört min hoj 4200 mil på 4 år,men den har ju bilmotor
    frugans hoj från 2002 har gått 8400 mil och har inga motorproblem

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet flera Transalper som gått över 10.000 mil

  4. #4
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Det ska finnas en Transalp i Norge (fd. budsyckel) som i 2003 hadde gått 38000 mil! Den ska visstnog fortfarande trilla på vägarne. Tror det beror mycket på vad hoj det är och självklart hur den är körd.
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  5. #5
    min har gått 5.500 mil sedan 1988 och inte något att anmärka på motordelar mm.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Min 1150 GS gick 15000 innan jag bytte den. Då behövde lamellen bytas.
    Jan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Din far skulle jag vilja säga är helt utanför omloppsbanan.5000 mil med en välservad hoj ligger snarare åt -Precis inkörd ,än slut i motorn.Skulle gärna vilja veta på vilka FAKTA han baserar detta påstående.
    Goldwing som jag själv har kör du lätt mellan 30-40000 mil med kan jag nog påstå.Hittar du en hoj som är välservad(vilket de flesta faktiskt är) är det inga som helst problem med 5000 mil.
    Min Pan european hade gått drygt 10 000 mil innan jag bytade till vingen och det enda som var bytat på den var styrlagret,annars var den helt orörd dvs förutom bromsklotsar och däck.
    Senast redigerat av Bighoj den 2013-03-05 klockan 19:40.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Allt handlar egentligen om hur mkt pengar du vill lägga ut och renovera. Min far har under de 13 ar som han ar en aktiv motorcyklist kört 50 000 mil med sin electra glide fran 1975. Han var första ägaren sa milen är garanterade mil. Sen kan du ju fraga honom hur manga ganger han har renoverat motorn :-)

    Dagens hojar, haller bortat 20 000 mil om tar väl hand om dem och kör vettigt.

    Mvh

    Hondamannen

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Hälsa du din far att det är inte mycket han vet om mc motorer om han hävdar att dessa är slut efter 5000 mil.

  10. #10
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    vem f*n .. ursäkta grekiskan, kom på det här med 5000 mil ;o) har hört detta snack om hojmotorer också. hur kommer det sig att så många fårskallar köper allt som står i Aftonbladet ... typ !
    btw var går den här magiska gränsen på bilmotorer ? Man måste satt i en slags milbomb i bilmotorer också. vid 20 000 mil så smäller det till och allt är i herrens händer vad som sker
    korkat är vad det är -
    Senast redigerat av Jonas den 2013-03-06 klockan 00:10. Anledning: Tagit bort bild som kan anses stötande och som inte har med ämnet att göra.

Liknande ämnen

  1. Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-11-26, 09:45
  2. Det rullar på.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:49
  3. Hur långt går en hoj?
    Av rakarör i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:32
  4. hur långt har min XT gått?
    Av Borken i forum Offroad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 19:20
  5. Hojen.nu rullar igen!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 06:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •