Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Undvika lurendrejare

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Undvika lurendrejare

    En tråd för dig som vill tipsa om luriga försäljningsförsök och rena bedrägerier. kan kanske hindra någon att bli blåst.
    Ett exempel. För ett par år sedan bestämdes att köpare och säljare skulle stråla samman vid MCdonalds utanför Arboga. Allt var frid och fröjd och köparen fick provköra hojen och gör nog så fortfarande. OBS. Kräv alltid legitimation och att körkortet gäller för hojtypen.

  2. #2
    Ett ständigt problem, tyvärr.
    Leg +KK och en kamera (för bild på föraren, utan hjälm) är väl grundåtgärder..
    Endast 1 liter bensin i tanken är mer komplicerat..
    Överkurs är fjärravstängning av motor via GPs (har sett nåt sånt nånstans..)

    En glad händelsen timad nyligen i närheten..
    "Spekulant" skulle provköra hoj - och försvann..Lessen fd ägare.
    Två dagar senare stoppade polisen på en mindre väg bil + släp med en pålastad mc..
    DET löste sig denna gången..

  3. #3
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Leg +KK och en kamera (för bild på föraren, utan hjälm) är väl grundåtgärder..
    KK? Jag läste "knullkompis" först, sedan insåg jag att du menade körkort.. Tror jag..
    Fjädring är överskattat..

  4. #4
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Knasigt kul med folk som har lite humor ...
    skämt osido till ämnet : varför inte sitta bakom med folk som vill testa hoj ? vore det inte enklare.
    ha en trevlig helg allihoppa !
    ser fram emot våren snart *(en månad kanske)* då börjar min hoj-säsong.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av eljem Visa inlägg
    Knasigt kul med folk som har lite humor ...
    skämt osido till ämnet : varför inte sitta bakom med folk som vill testa hoj ? vore det inte enklare.
    ha en trevlig helg allihoppa !
    ser fram emot våren snart *(en månad kanske)* då börjar min hoj-säsong.
    Jag ska provköra en hoj, och du tycker att du kan åka bakpå när jag provkör.... Då tackar jag nog för mig.
    Du kommer förmodligen ändå tycka att jag är en idiot när vi kommer tillbaka, och jag kommer bara att bevisa att du har rätt, så det är lika bra att vi skiter i det!
    Då går jag hellre till en handlare och visar leg, som han tar en kopia på och jag får skriva under ett avtal på vad som gäller vilket man kan förhandla om vilkoren i ,ex 15/30/45 minuter.
    Jag förstår problemet, jag skulle nog skriva ut en noga formulerat dokument som ev testpilot får skriva på. naturligtvis i komb, med en id/kk kontroll.

    OT. jag drömde inatt att jag körde omkull (mitt fel, hämtat från verkligheten, men i verkligheten så gick det bra)... inte en enda personbil stannade, ett par hoj bröder som kom 5 min efteråt stannade och hjälpte mig med allt.... ja, jag vet att det var en dröm men tack iaf.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    För många år sedan har jag såld en beg. bil till en person från Stockholm. - För det första fick jag 6.000,- mindre än vi kom överens om tack vare "problem med bankomaten" och hon skulle skicka resten nästa dag. Och för det andra skulle hon lägga påskriven reg. beviset i postlådan samma kväll. Jag fick en kopia på KK så då tyckte jag att det var OK. Klart att det var bara skitsnack både med pengar och postlådan. Efter ett tag började komma påminnelse om obetalda P-böter från Stockholm. Enligt bilregistret så var det jag som var ägaren till billen dvs. att jag var skyldig att betala flera tusen extra. Efter polisanmälan fick jag höra att hon är "jagad" av både polisen och kronofogden i mins 20-tal andra ärende.
    Jag var både dumt och naivt.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Kvinnor kan oxå
    Jan

  8. #8
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Man ska aldrig någonsin lämna ägarbytespapperet till köparen, om de inte skickar in det så åker man på höga avgifter till trafikförsäkringsföreningen + att man fortfarande är skattskyldig till fordonet.
    Detta hände mig när jag sålde en Dodge till en bekant som jag dumt nog litade på, var tvungen att göra ett litet hembesök hos vederbörande för att få honom att skicka in ägarbytespapperet.
    Senast redigerat av rakarör den 2013-03-02 klockan 20:18.
    Fjädring är överskattat..

Liknande ämnen

  1. Vid ägarbyte, viktig info för att undvika avgift
    Av livewire i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 07:35
  2. Hur undvika motorvägar?
    Av moses i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •