Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Tips första MC

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ett litet tips från en som är lat: Köp en hoj som passar in ostrypt i din körkortsbehörighet.
    Inget krångel, hojen har en motor som passar( ingen j - a moppemotor i racechassie), du kan köpa billigt för "alla" vill ha minst +1000 cc. När du tagit nästa kort har du ett val, sälja eller behålla och ha den som andrahoj.
    En annan synpunkt på det hela är ju att bortse från vissa hojar och koncentrera sig på att lära sig att KÖRA hoj. Då menar jag att man skall skaffa sig en mycket lättmanövrerad hoj som inte kostar så mycket, som om man vurpar inte heller kostar så mycket att reparera. Både Yamaha och Honda har billiga hojar på 600-650 cc, som tål tuffa tag om det behövs. Det är alltför många som köper ett slagskepp och sedan inte kan klara sig något vidare i plötsliga situationer som exvis sand på vägen eller då man kanske måste lägga ner hojen ordentligt eller lära sig att inte bara använda bakbromsen.
    SMC ordnar ju KNIX-kurser för alla. Dessa kurser är ju lämpliga för alla, som vill ha lite mera rutin.
    Lycka till och ta det första året som ett läroår.
    DET BEHÖVS INGEN HJÄRNA FÖR ATT KÖRA FORT, MEN FÖR ATT KÖRA SÄKERT

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En annan synpunkt på det hela är ju att bortse från vissa hojar och koncentrera sig på att lära sig att KÖRA hoj. Då menar jag att man skall skaffa sig en mycket lättmanövrerad hoj som inte kostar så mycket, som om man vurpar inte heller kostar så mycket att reparera. Både Yamaha och Honda har billiga hojar på 600-650 cc, som tål tuffa tag om det behövs. Det är alltför många som köper ett slagskepp och sedan inte kan klara sig något vidare i plötsliga situationer som exvis sand på vägen eller då man kanske måste lägga ner hojen ordentligt eller lära sig att inte bara använda bakbromsen.
    SMC ordnar ju KNIX-kurser för alla. Dessa kurser är ju lämpliga för alla, som vill ha lite mera rutin.
    Lycka till och ta det första året som ett läroår.
    DET BEHÖVS INGEN HJÄRNA FÖR ATT KÖRA FORT, MEN FÖR ATT KÖRA SÄKERT
    Håller med i allt du säger, men vill tillägga en sak: man måste få ha roligt också. Köper man en hoj som man tycker är ful, tråkig eller helt enkelt inte motsvarar det man ser framför sig när man drömmer om hojlivet kan glöden svalna och hojen blir ståendes. Köra hoj är inte ett jobb som ska göras, det är ett njutningsmedel i första hand.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #23
    Jag tycker så här. Utseendet är inte viktigt men känslan är väldigt viktig likaså att den är rolig att köra. Jag tycker att customhojarna är snygga men dom har inte det andra därför kör jag min Varadero.
    Jan-Olov

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Håller med ovanstående förutom det angående utseendet,det är ju hur viktigt som helst,för mig i allafall.Och som tur är så finns det ju snygga hojar inom alla typer som tur är

  5. #25
    Ankan1
    Gäst
    Om inte utseendet är viktigt och kör offroad kan man ju nöja sig med kronans gamla automatiska Husqvarna hojar.Hållbara, funktionella och lagom fula.Körde omkring på en sådan för mer än trettio år sedan som bla hade vinterskidor monterade.Händer att jag fortfarande vaknar genomsvettig när den hemsöker mig i drömmarna med sitt tvåtaktsknatter.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-03-14 klockan 16:32.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Jag köpte en Yamaha XTZ 660 (1992) i höstas som min första hoj. Har kört lite på en P-plats och den känns som en bra första hoj. Inte alltför tung och man sitter upprätt, tyvärr är den för liten för att använda vid uppkörning för A utan begränsning.

    Vad jag sett på nätet ska motorn vara mer eller mindre bombsäker.

  7. #27
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Re: Tips första MC

    Citat Ursprungligen postat av eljem Visa inlägg
    jag brukar råda folk som tar kort att köpa en billig hoj i början på *hoj karriären* ! det går nästan allltid att sälja vidare sen.
    lycka till
    Ett stort...tycker jag också är ett mkt bra råd!
    Till TS:
    Lås inte upp för mycket pengar första gången...dessutom tar det resurser från budgeten för personlig utrustning...den är snudd på viktigare att den blir rätt än vilken första hojen blir.

    Lycka till...

    Not sent from an IThing?
    Anpassar farten efter omständigheterna.

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  3. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  4. Första starten
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 01:10
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •