Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Tips första MC

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Oj, tack för alla bra tips!
    Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
    Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
    Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg
    Som jag skrivit tidigare, så är Dominatorn en jäkligt bra hoj att kunna köra överallt med. Fin på grus och dåliga vägar, går att åka undan med på asfalten, mycket lätthanterlig. Dessutom en hoj man inte behöver skruva speciellt på, annat än vanlig service.
    Dessutom slipper man att betala för en ombesiktning om man stryper en starkare hoj.

  2. #12
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    jag brukar råda folk som tar kort att köpa en billig hoj i början på *hoj karriären* ! det går nästan allltid att sälja vidare sen.
    lycka till
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag skulle funderat på till vad jag ska ha hojen till d v s mestadels och sedan valt en hoj som passar till detta.Kör du 80% landsväg/20% grus är det kanske dumt att köpa en hoj som är mer anpassad till grus.Har du tänkt dig att mc semestra ska du kanske titta på packmöjligheter lite mer samt komfort.
    Som någon var inne på så tror jag också att det kan vara en fördel att välja en hoj med lite mer upprätt körställning då jag personligen tror man sparar rygg och armar med en sådan körställning.(Nu säger kanske många att om man belastar rygg och armar så har man fel teknik då man kör)Personligen är en upprätt körställning bäst för mig då jag kör 90 % landsväg/motorväg.
    Vill du skruva så lite som möjligt tror jag att märke av Japanskt är att föredra.Honda är ju faktiskt kända för sin pålitlighet,som en gammal Volvo 740.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Tips första MC

    Jag har en Suzuki V-Strom DL 1000 som första tunghojj. Tog exakt 21år från dagen då jag fick tungkortet tills jag köpte den. Funkar bra och är pålitlig. Den har en lillebrorsa på 650 kubik om jag inte mins fel. Som säljer som f-n i övriga Europa. Vi i Sverige gillar ju lite mer muskler. Men den fick bra kritik i mcfolket för ett par nummer sedan.
    // Olof

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Min första hoj införskaffades för snart ett år sedan och valet föll på en Kawasaki KL650 Tengai bland annat för att den var billig men också för att den var smidig att övningsköra på. Har vart nöjd som tusan med den, skön att köra asfalt med men funkar kalas på grusväg och har till och med kört lite på en bana i en grusgrop jag hittade i höstas.

    Den har faktiskt gott vrid men blir inte riktigt klok på effekten, överallt på internet står det att den är 36 kW men hos Transportstyrelsen står den som 30 kW. Dock är jag sugen på att testa nån annan typ av hoj nu så ska sälja den, om det är av intresse TS, så skicka ett pm. Är det inte av intresse så kan jag ändå starkt rekommendera den typen av hoj.

  6. #16
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Du gillar engelskt, så varför inte en Scrambler? Nina här på forumet har ju en och hon kan nog övertala dig. =)

    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Oj, tack för alla bra tips!
    Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
    Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
    Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg
    Hade en dominanter som första hoj. Rolig att köra var den, och gick stadigt på grusvägen. Ingen hoj att skjutsa på dock då det är trångt om utrymme på sadeln. Vill du åka bekvämt skall du nog välja en med fler än en cylinder. Transalpen är nog ett bättre val i så fall. Ja nu är ju Honda dominator ett budgetalternativ till flera andra betydligt modernare äventyrare, med mycket kul per krona, men inget jag personligen skulle skaffa igen.

  8. #18
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om du kollat in Virago så skulle jag passa på och kolla in Dragstar också eller varför inte Honda Shadow 600. Customhojar båda två. Viragon är väl förvisso billigare i regel eftersom den verkar vara sjukt vanlig.

    Sen när det gäller vad som behövs för att kräma på så är jag lite skeptisk till hojfolk som tycker att det krävs mer 1000cc. Jag har nyligen köpt en Intruder M800 och när jag räknade på den så vart det lika, i princip, många kg/hp som min Saab Aero och då tycker jag nog att det räcker rätt långt. Men jag antar att preferenserna är olika.

    /Freddo

  9. #19
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    BMW 800 modellerna går att strypa såvitt jag vet. Annars är ju enstånkan 650GS riktigt trevlig och går att köra rakt av på begränsad behörighet (åtminstone hade vi en sådan på körskolan när jag tog kortet förra året - den användes för uppkörning för begränsad effekt). Jag körde den en del och tycker att den funkade bra på både asfalt och grus. Och med mina lite opretentiösa behov så tycker jag att det var tillräckligt med kräm i den också. Sedan föll valet iofs på BMW F800 ST (ej strypt) när hoj skulle inköpas förra sommaren.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-03-12 klockan 22:27.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett litet tips från en som är lat: Köp en hoj som passar in ostrypt i din körkortsbehörighet.
    Inget krångel, hojen har en motor som passar( ingen j - a moppemotor i racechassie), du kan köpa billigt för "alla" vill ha minst +1000 cc. När du tagit nästa kort har du ett val, sälja eller behålla och ha den som andrahoj.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  3. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  4. Första starten
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 01:10
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •