Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Tips första MC

  1. #1

    Tips första MC

    Hej där!
    Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

    Det jag söker på en MC är detta
    • Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
    • Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
    • En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

    Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.
    Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
    Jag är inte intresserad av en cross.
    Senast redigerat av Kugg den 2013-03-02 klockan 01:28.

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Hej där!
    Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

    Det jag söker på en MC är detta
    • Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
    • Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
    • En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

    Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.

    Jag är inte intresserad av en cross.
    Ja ska du ha en maskin med högt vrid och som det händer nått när du gasar så lär du upp över 1000cc till att börja med.Möjligtvis tiger 800 eller bmw 800,dom går riktigt bra.Annars har du ju Honda varadero som har bra krut och är billigaFunkar bra på grusväg och hänger lätt av många sporthojar när det svänger om man vill det

  3. #3
    Oj, du lär få lika många svar som det finns mc modeller. Mitt tips är som Engströms med tillägget Transalp. Sen är det ju en definitionsfråga vad "flyger iväg" innebär. En bra instegsmodell är alltid allroundmaskinerna som funkar både på asfalt och lite bättre grusvägar. Att köra grus med sporttouring som jag har är inget vidare och custom som Virago ska nog också hålla sig på asfalt. Med det inte sagt att det inte går, för allt går om viljan finns, men räkna med lite obekväm körning och risk att hasa av vägen.
    Om mitt syfte var att utforska gamla grusvägar och kunna glida omkring i 70 och ändå flyga iväg när rullen vrids om så skulle jag välja nya BMW 1200 GS. Mest för att den är snygg dock

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja ska du ha en maskin med högt vrid och som det händer nått när du gasar så lär du upp över 1000cc till att börja med.Möjligtvis tiger 800 eller bmw 800,dom går riktigt bra.Annars har du ju Honda varadero som har bra krut och är billigaFunkar bra på grusväg och hänger lätt av många sporthojar när det svänger om man vill det
    Tack för tipset! Tyvärr är A2 begränsat till 35 kW dvs 46.9 hästar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Hej där!
    Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

    Det jag söker på en MC är detta
    • Pålitlighet. blev alldeles less på att skruva med motorer under min mopedtid, Kör på lördag, laga söndag till fredag.
    • Går att "glida" (rätt ordval?) omkring med. En MC du kan köra i 70 helt bekvämt och när du känner "det där" så vrider du på gasen och flyger iväg. Vet inte riktigt om jag ger en klar bild, men det ska kännas att man har mycket "kräm" att ta till vara på när man glider omkring. Högt vridmoment
    • En viss terrängtålighet. Inte åka runt på stigar givetvis, men att fara omkring på gamla grusvägar är något som står mig nära hjärtat, så jag undviker gärna att titta bakåt i spegeln och behöva se ett moln av skruvar och muttrar

    Utseendemässigt är jag inte kräsen, jag har alltid gillat HD-looken samt gamla brittiska motorcyklar.
    Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
    Jag är inte intresserad av en cross.
    Tycker att du förutsättningslöst skall prova på en Honda Dominator. Helst på alla sorts underlag. En hoj som man inte behöver hålla på att skruva på.

  6. #6
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Tack för tipset! Tyvärr är A2 begränsat till 35 kW dvs 46.9 hästar.
    Som de andra sa: Svårt att hitta en glidare som trivs på grus.

    Samma sak med vridet, 35KW ger inget vrid.
    Du får nog välja vilken typ av körning du vill satsa på i alla fall tills du tar A.

    Jag har en yamaha xt600 som jag stortrivs med.
    Stämmer ganska bra in på dina spec utom stuket.
    Lätthanterlig i stan o ingen vägbom stoppar mig
    Våga vägra "Hen"!!

  7. #7
    Jåke
    Gäst

    Sv: Tips första MC

    Citat Ursprungligen postat av Kugg Visa inlägg
    Hej där!
    Jag håller på med att ta MC-körkort (A2) och har börjat haft funderingar över vad jag ska köpa för motorcykel när jag är klar, och jag tänkte om ni MC-kunniga hade lust att tipsa mig om några motorcyklar!

    Det jag har tittat på mest är Yamaha Virago XV535
    Jag är inte intresserad av en cross.
    Den passar nog för glidande och passar stuket. Dock saknar den tyvärr resten. Andra har redan gett dig enda tipset: bestäm vad du vill ha, utseende eller användbarhet.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Oavsett hur stor hoj ( CC) du tänker köpa skulle jag vilja rekomendera dig en hoj med upprätt körställning.

  9. #9
    Oj, tack för alla bra tips!
    Har lite att fundera på nu. Det verkar som det är japanerna man ska vända sig till.
    Hur är till exempel en Honda Dominator att köra längre ? Rolig att köra?
    Tack åter igen! Roligt att läsa era inlägg

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Vad har du tänkt dig för budget?
    Transalpen är en sjukt bra hoj,
    Ska det vara "underhållsfritt" så är det nog en Honda du ska ha och det låter (om du nu kan släppa "glidare" )som att det är den du ska börja provköra, en xl700 med abs .... du kommer att gilla den (den måste strypas något, men det är inget problem, och en relativt låg kostnad)

    Med 50 hp så kommer dom "snabba" hojarna falla bort, och du får inte strypa hur mycket som helst, (max 70kw org, effekt 70x1,36=95,2 hp)

    Honda nc700x ?
    Honda Transalp xl700 v ?
    ...
    Senast redigerat av namn den 2013-03-02 klockan 13:21.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  3. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  4. Första starten
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 01:10
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •