Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 61

Ämne: Ljud eller oljud

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Kom och tänka på en kille i byn där jag har sommartugan som också körde med raka rör på sin V8:a i båten. Det lät illa, enligt boende i byn, stugägare och annat båtfolk i alla fall men inte enligt honom själv. Tyvärr hade han omvänd dygnsrytm och körde omkring med båten framförallt på sena kvällar och nätter. Vi har ju ljust dygnet runt här uppe på sommaren.
    Av någon oförklarlig anledning så brann den båten upp efter en midsommarhelg då den använts flitigt, på nätterna. Inget kul för killen som inte försäkrat båten men väldigt skönt för grannarna i byn.
    Hmmmmmmmmmm

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    "Allt oönskat ljud är att betrakta som buller."

    Så enkelt kan man göra definitionen, sen spelar det ingen roll vilken karaktär (o)ljudet i sig har. Att det sedan gärna går till överdrift med att det ska vara tyst överallt och att myndigheter väldigt gärna lyssnar på en klagande minoritet är en annan sak. Allmän hänsyn kan man som privatperson ändå visa ibland, oavsett hur "gött" man själv tycker sina egna prylar låter.

    Undrar hur det kan komma sig att båten brann upp...
    Senast redigerat av Jåke den 2013-02-28 klockan 10:16.

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    Sånt händer. För många år sedan va det oförklarligt mycket lösgrus där bullerhojar brukade köra
    Jan

  4. #14
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    då har jag tur med mina grannar, dom står och väntar utanför garaget bara för att få höra när jag kör ut med min V8 med 3" raka rör, och inte har dom klagat på att jag kommer hem klo 04 på morgonen från jobbet heller. Måste hamnat helt rätt med boendet med bara V8 älskare runt om

  5. #15
    Skrämmande hur folk beter sig!
    Tända eld på båtar o lösgrus visar att man inte har alla hästar hemma
    Som o sätta upp ett snöre i trappen för grannen går till jobbet tidigare en mej

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Skrämmande hur folk beter sig!
    Tända eld på båtar o lösgrus visar att man inte har alla hästar hemma
    Som o sätta upp ett snöre i trappen för grannen går till jobbet tidigare en mej
    En bonde utanför Norrtälje hade påtalat flera gånger om den buskörning som skedde utanför hans hus, varvid de åkande sladdade in på hans ladugårdsplan. Dessutom hade flera av bilarna raka rör, vilket le4dde till lite otrevliga uppvaknanden. Då det inte räckte med att säga till, så ställde han helt sonika ut två hövagnar på planen. Den var precis efter en mycket skarp kurva med skymd sikt. Sent en kväll då bondeparet satt och tittade på tv, hördes motorljud.
    Bilen kom farandes genom kurvan och rätt in i hövagnarna, som blev rejält skadade.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-03-05 klockan 19:01.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Skrämmande hur folk beter sig!
    Tända eld på båtar o lösgrus visar att man inte har alla hästar hemma
    Som o sätta upp ett snöre i trappen för grannen går till jobbet tidigare en mej
    Det finns väl två sidor av det myntet, va?
    Visst kan jag tycka många av dagens mc är väl hårt ljuddämpade, men jag har heller ingen förståelse för de som ska åka runt med helt öppna system, det låter inte ens bra många gånger, det bara smäller om dem, inte mullrar eller dunkar.
    Hänsyn till sin omgivning gäller väl åt båda hållen?
    Samma sak med rullgrus, visst är det fördjävligt, men jag tycker det är lika djävligt av de som tror att vissa vägar är deras privata roadracingbana, där det ska vrålas fram i ~200km/h, klockas tid, osv.. Jag har mött såna som kommer skärandes genom kurvor och annat, och det är inte alltid trevligt.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    För min del är det helt oväsentligt vad folk tycker eller om jag får böter, kan jag bara få uppmärksamhet en ända gång i trafiken som räddar mitt liv är det värt alla klagomål eller böter som finns. "Load pipe save lives" skröna eller inte men jag vågar ta mig fan inte åka omkring på en näst intill ljudlös hoj.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    För min del är det helt oväsentligt vad folk tycker eller om jag får böter, kan jag bara få uppmärksamhet en ända gång i trafiken som räddar mitt liv är det värt alla klagomål eller böter som finns. "Load pipe save lives" skröna eller inte men jag vågar ta mig fan inte åka omkring på en näst intill ljudlös hoj.
    Fattar inte hur ett oljud från hojen kan rädda dig. Förklara i vilken situation det skulle hjälpa.
    Antar du har avgasrören riktade bakåt.
    Verkar i mitt tycke bara vara rent skitsnack för att kunna spela Allan. Om ditt resonemang håller juridiskt, så skulle alla fordon få köras utan ljuddämpare, men då skulle alla övriga trafikanter behöva öronproppar och då är vi tillbaka på ruta ett igen

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Om inte ljud kan rädda liv borde inte då även tutan förbjudas

Liknande ämnen

  1. Honda VF 750 F -83 oljud från toppen
    Av phille0 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 20:30
  2. Ljud
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 22:59
  3. Härlig ljud
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-14, 16:53
  4. Kymco Zing 125 oljud
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-09, 14:40
  5. ljus och ljud
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •