Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Bromsskivor

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    När jag tabbade mig med låset i bromsskivan så så byttes skivan. På MC-firman så sa dom att det var regel att göra så, försäkringsbolaget accepterade så det var nog riktigt.
    Skulle aldrig kunna tänka mig att köra med en "riktad" skiva.
    Den kan kanske "mäta rätt" och tyckas plan och rak vid en kontrollmätning men det finns fortfarande inbyggda spänningar i skivan som kommer fram när den blir varm (metallen har "minne")
    Nu är jag ju inte metallurg och hållfasthetslära var inget av mina bästa områden men...

    Använder inte skivlås - av en viss anledning, mitt minne..

  2. #22
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En sådan här låspåminnare för 13 kr kan spara många dyra bromsskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...minnare-82327/ Funkar rätt bra när man har vant sig.

    Försäkringbolaget? Tar de en sådan skada? Det borde jag kanske ha tänkt på... Nu fick jag betala 1700 kr plus montering ur egen ficka.

    Eller räknas det i så fall som vagnskada? I så fall är självrisken ofta hög.

  3. #23
    Orsaken till att jag glömde var att jag satte låset på höger sida, numer alltid på vänster vilket gör att låset syns bättre. Jag har även en liten påminnare, en gul plastremsa med ett kardborreband som fästes i en väska som sitter på fågelpinnen. remsan täcker tändningslåset och det går inte att missa samt väldigt enkelt att montera. De vanliga påminarna brukar vara ett spiralformat snöre vilket alltid trasslar sig och hänger upp sig i något, då är det lätt att strunta påminnaren.
    Jan-Olov

  4. #24
    En enkel påminnelse:
    Trär på en bit bensinslang på låsnyckeln. När man låser hojen, så flyttar man slangen till startnyckeln.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    En enkel påminnelse:
    Trär på en bit bensinslang på låsnyckeln. När man låser hojen, så flyttar man slangen till startnyckeln.

  6. #26
    Medlem Smoegens avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Kungshamn
    Inlägg
    6
    Snackade igår med Hans på RG-Brakes, kompisen har en VTR med skada på en skiva efter skivbromslåset som varit kvarglömt.. men han fixar även sådana skador!!
    Det är aldrig försent att ge upp

  7. #27
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    En sådan här låspåminnare för 13 kr kan spara många dyra bromsskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...minnare-82327/ Funkar rätt bra när man har vant sig.
    Jag har alltid undrat vad nyckelringen som alltid sitter på ena änden av dessa påminnare har för funktion. Nån som vet?

  8. #28
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58

    Bromsskivor

    Tanken är att trä låset igenom nyckelringen, sedan drar du öglan i andra änden över gashandtaget.

    Mvh Peter

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Hmm många sätt att påminna om skivbromslås.Men förstår INTE hur man kan glömma,hålla på med massa knep och knåp hit och dit.Är väl som med blinkers som många glömmer.Men det är ju viktiga saker och bara att träna in,får inte hända.Nåja blinkersen behöver man ju inte tänka på längre eftersom den slår av sig själv på Explorern

  10. #30
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Det är hur enkelt som helst att glömma låset. Särskilt om man använder hojen till vardags och/eller göra många stopp.

    Scen 1: Stannar till några minuter bara, låser enbart styrlåset, in i en butik, ut igen. Kör vidare.
    Scen 2: In i nästa butik (eller möte?). Tar kanske lite längre tid? Ruffigare kvarter? Låser både styrlås och skivbromslås.

    Eller nöjer sig med styrlåset ibland, vid kortare fikastopp eller när man ser hojen hela tiden. Men låser ordentligt (alla lås) vid ett längre stopp, eller när man inte ser hojen.

    I sådana lägen är det lätt som en plätt att man rör till det för sig själv och missar låset.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-03-13 klockan 21:58.

Liknande ämnen

  1. Rostiga bromsskivor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:44
  2. Tillverka bromsskivor
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:42
  3. Måttbeställa bromsskivor
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 08:38
  4. Hur har det gått till? Skeva bromsskivor
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 11:04
  5. Bromsskivor
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •