Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Bromsskivor

  1. #1
    Medlem Smoegens avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Kungshamn
    Inlägg
    6

    Bromsskivor

    Hej, trodde fram tills jag läste senaste MC-nytt att jag skulle behöva byta skivorna fram på min Triumph... men fick syn på en liten notis om RG-Brakes i Mariestad..

    Firman har tagit fram ett verktyg som gör det möjligt att både serva å renovera flytande skivor till en rimlig kostnad, skall plocka av mina skivor i helgen å få iväg dom till firman, vore ju suveränt om mina skivor blev som nya för en bråkdel av vad jag skulle få betala för nya, billigaste skivorna jag hittat var i England.. 3000 pund , men min polare misstänkte det var kinakopior å det hade ju inte känts så kul att skruva dit något som man inte är helt säker på kvaliteten på...

    Jag lägger mer info här när jag fått tillbaks mina skivor..

    Ha det gott alla,, å snart är det vår!!

    visst ja, kanske ska dela med mej med firmans webadress...

    www.rgbrakes.se
    Det är aldrig försent att ge upp

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Smoegen Visa inlägg
    Hej, trodde fram tills jag läste senaste MC-nytt att jag skulle behöva byta skivorna fram på min Triumph... men fick syn på en liten notis om RG-Brakes i Mariestad..

    Firman har tagit fram ett verktyg som gör det möjligt att både serva å renovera flytande skivor till en rimlig kostnad, skall plocka av mina skivor i helgen å få iväg dom till firman, vore ju suveränt om mina skivor blev som nya för en bråkdel av vad jag skulle få betala för nya, billigaste skivorna jag hittat var i England.. 3000 pund , men min polare misstänkte det var kinakopior å det hade ju inte känts så kul att skruva dit något som man inte är helt säker på kvaliteten på...

    Jag lägger mer info här när jag fått tillbaks mina skivor..

    Ha det gott alla,, å snart är det vår!!

    visst ja, kanske ska dela med mej med firmans webadress...

    www.rgbrakes.se
    3000pund kan ju aldrig stämma

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    30000 svenska kronor ?
    Jan

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    3000 pund eller 3000 kronor?
    3000 pund ~ 30000 kronor kan inte vara möjligt? Vad är det för material i dom? Ren platina?

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag köpte mina customiserade bromsskivor också från England, dom gick på 850£ för 3st, alltså mindre än 3000sek styck
    Gäller att ha koll på nollor och valutor

  6. #6
    Problemet när en skiva slår sig, är att dom är dyra dom orginaldel. Brukar ligga på en cirka 3-4000/styck. Sen tillkommer också mätning för att ta reda på vilken av skivorna det är fel på.

    Då är det enklare och vanligast att köpa 2 nya "piratskivor" istället. Finns massor av helt okej skivor av olika fabrikat för cirka 300 pund för 2 st.

    Återkom gärna och berätta hur det gick. Nya pads är ett måste också.(såg att dom också slipar in dom gamla)

  7. #7
    Medlem Smoegens avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Kungshamn
    Inlägg
    6
    ja jäklar, vart fel på lite nollor... å inte kom jag iväg till Hans på RG heller.. råkade ut för en misshandel på fredagskvällen så ligger jag med sviterna efter en allvarlig hjärnskakning...

    Men så snart jag är kry igen skall jag låta RGBrakes titta på mina skivor, vore ju kul om han fixar originalskivorna nu när dom ändå inte rullat så många mil ännu...
    Det är aldrig försent att ge upp

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Smoegen Visa inlägg
    ja jäklar, vart fel på lite nollor... å inte kom jag iväg till Hans på RG heller.. råkade ut för en misshandel på fredagskvällen så ligger jag med sviterna efter en allvarlig hjärnskakning...

    Men så snart jag är kry igen skall jag låta RGBrakes titta på mina skivor, vore ju kul om han fixar originalskivorna nu när dom ändå inte rullat så många mil ännu...
    Nä? fy så tråkigt!! Hoppas att du repar dig snart !
    Nyfiken fråga; vad är det för fel på bromsskivorna, sneda?
    Har alltid undrat hur det går till, jag har aldrig råkat ut för det personligen men köpte min nuvarande hoj med sneda skivor. Tur att det är en "gammal Härk" som det finns beg. att köpa till ,,,, (överkurs med nytt till denna)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Nä? fy så tråkigt!! Hoppas att du repar dig snart !
    Nyfiken fråga; vad är det för fel på bromsskivorna, sneda?
    Har alltid undrat hur det går till, jag har aldrig råkat ut för det personligen men köpte min nuvarande hoj med sneda skivor. Tur att det är en "gammal Härk" som det finns beg. att köpa till ,,,, (överkurs med nytt till denna)
    En bromsskiva kan antingen slå sig och bli lite av en pannkaka till formen eller kan bli lite skålformad. Behöver inte ta lång tid alls. Dessa fenomen kan uppstå när bromsklossarna blivit närapå slut och kolvarna har svårt att släppa trycket helt. Kan ocxå bero på att kolvpackningen har gått sönder och hindrar att kolven går tillbaka helt. i dessa fall ligger lite bromstryck kvar och orsakar då varmgång i skivan eftersom den aldrig hinner svalna.
    I mitt fall orsakade en trasig packning som smulat sig, en vurpa på en asfaltväg med sk. svarthalka. Helt plötsligt så stannade framhjulet. Jag och hojen gled nog närmare 100 m på isen.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En bromsskiva kan antingen slå sig och bli lite av en pannkaka till formen eller kan bli lite skålformad. Behöver inte ta lång tid alls. Dessa fenomen kan uppstå när bromsklossarna blivit närapå slut och kolvarna har svårt att släppa trycket helt. Kan ocxå bero på att kolvpackningen har gått sönder och hindrar att kolven går tillbaka helt. i dessa fall ligger lite bromstryck kvar och orsakar då varmgång i skivan eftersom den aldrig hinner svalna.
    I mitt fall orsakade en trasig packning som smulat sig, en vurpa på en asfaltväg med sk. svarthalka. Helt plötsligt så stannade framhjulet. Jag och hojen gled nog närmare 100 m på isen.

    ....och sen finns det däckomläggare som inte förstår vad dom sysslar med. Använder skivan som stöd för däckjärnet.

Liknande ämnen

  1. Rostiga bromsskivor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:44
  2. Tillverka bromsskivor
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:42
  3. Måttbeställa bromsskivor
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 08:38
  4. Hur har det gått till? Skeva bromsskivor
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 11:04
  5. Bromsskivor
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •