Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Bromsskivor

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Och sen klassikern, glömma skivbromslåset
    Är nog en av dom vanligaste orsakerna till slagen skiva

  2. #12
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    ....och sen finns det däckomläggare som inte förstår vad dom sysslar med. Använder skivan som stöd för däckjärnet.
    Oj oj oj,, bäst att närvara vid däckomläggning. Jag har hittils anlitat en Mc verkstad för däckomläggning. Kan vara bra att känna till om man anlitar någon annan dock!
    Tack för tipset

  3. #13
    Medlem Smoegens avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Kungshamn
    Inlägg
    6
    Hej på er, var faktiskt iväg till RG-Brakes igår och fick fixat mina skivor, en var lite skev, med största sannolikhet beroende på kärvande nitar... och givetvis så glömde jag ju att ta med beläggen.. men å andra sidan är plåtbiten på Nissin original i vanligt bonnjärn, har nu beställt nya som sitter på kopparplatta, glider betydligt bättre i oken...

    Hoppas på att vårvädret håller i sig, då blir det snart en provtur, skall bli kul med en hoj som bromsar lika bra som den axar... =)
    Det är aldrig försent att ge upp

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    Och sen klassikern, glömma skivbromslåset
    Är nog en av dom vanligaste orsakerna till slagen skiva
    Tror nog inte att en skiva kan böjas av kvarglömt lås. Den borde nog spricka och gå sönder i stället eftersom skivan är väldigt hård. Någon metallurg kanske kan rätta mig om jag har fel

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    En fråga: På något bilmärke var det vanligt att bromsskivorna skevade sig. Efter en del letande fann man orsaken i att efter att bromsat skivorna varma satt man kvar med foten på bromsen så att dom kallnade ojämnt pga att beläggen låg pressade mot och behöll värmen längre på en del av dom.
    Kan samma sak hända på MC?
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    En fråga: På något bilmärke var det vanligt att bromsskivorna skevade sig. Efter en del letande fann man orsaken i att efter att bromsat skivorna varma satt man kvar med foten på bromsen så att dom kallnade ojämnt pga att beläggen låg pressade mot och behöll värmen längre på en del av dom.
    Kan samma sak hända på MC?
    Ja, det har hänt mig då en packning till frambromsen på min gamla Dominator pajat och smulat sig varvid kolven inte gick tillbaka helt utan pressade backarna lite mot skivan. Resultatet blev att skivan blev skev och lite skålformad av den värme som bildades.

  7. #17
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror nog inte att en skiva kan böjas av kvarglömt lås. Den borde nog spricka och gå sönder i stället eftersom skivan är väldigt hård. Någon metallurg kanske kan rätta mig om jag har fel
    En bekant som jobbat som besiktningsman hävdar att skivor kan bli skeva om man glömmer låset. Han trodde det var det som hänt på min hoj, då det pulserade en del vid bromsning i låg fart.
    Tidigare ägaren har inte haft något lås vad jag vet och det syntes inget på någon av skivorna, att det skulle ha suttit ett lås som slagit i. Borde väl blivit märken då?
    Dessutom var båda skivorna lite skeva, gissningsvis av värme.
    Jag lyckades rikta dem så att det blev bättre med hjälp av träkloss och hammare.
    Kanske inte är att rekommendera, men det fungerade provisoriskt iallafall.

    Så jag tror mer på värme än kvarglömda lås.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jodå, det fenomenet finns. Skeva skivor p g a kvarglömt lås är rätt vanligt. Jag har själv kört i väg med låset kvar och fick byta skiva efter det...

    Någon påstod att det alltid inte är själva skivan som slår sig utan materialet "innanför" (vad den delen nu kallas...), den delen där skruvar/bultar sitter. Den är mjukare än själva skivan. Sades det av någon.

  9. #19
    När jag tabbade mig med låset i bromsskivan så så byttes skivan. På MC-firman så sa dom att det var regel att göra så, försäkringsbolaget accepterade så det var nog riktigt.
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jodå, det fenomenet finns. Skeva skivor p g a kvarglömt lås är rätt vanligt. Jag har själv kört i väg med låset kvar och fick byta skiva efter det...

    Någon påstod att det alltid inte är själva skivan som slår sig utan materialet "innanför" (vad den delen nu kallas...), den delen där skruvar/bultar sitter. Den är mjukare än själva skivan. Sades det av någon.
    Den teorin kan nog stämma. Att det är annan materialsammansättning eller annan härdning stämmer nog. För jag bytte till större bromsskiva på en xr 600 en gång. Behöll orginalcentrum och skar ur och svetsade dit det på den andra skivan. Gjorde även en adapter och flyttade ut oket.

Liknande ämnen

  1. Rostiga bromsskivor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:44
  2. Tillverka bromsskivor
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:42
  3. Måttbeställa bromsskivor
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 08:38
  4. Hur har det gått till? Skeva bromsskivor
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 11:04
  5. Bromsskivor
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •