Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Borde väl i denna högteknologiska värld gå att lösa detta utan att behöva köra mot rött?
    Tills dess gör jag som många andra; kör mot rött .
    Snart kanske det kommer minutkontrollanter vid trafiksignalerna. varför inte? De kan ju då vinka fram trafiken. Blir väl då som i gamla ryssland där en extra kassörska stod och kontrollerade kassan med en kulram.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ...Man kunde lika väl återgått till att bygga om dessa trafikljuskontrollerade korsningar till rondeller som ger ett klart snabbare flyt i trafiken.
    .
    Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
    Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
    Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...

    Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
    Nej tack..

  3. #13
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Snart kanske det kommer minutkontrollanter vid trafiksignalerna. varför inte? De kan ju då vinka fram trafiken. Blir väl då som i gamla ryssland där en extra kassörska stod och kontrollerade kassan med en kulram.
    !!!

  4. #14
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
    Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
    Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...

    Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
    Nej tack..
    I vår lilla stad har vi som regel att dom som kör på en "större väg" har företräde, oavsett
    högerregeln,,,

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    I vår lilla stad har vi som regel att dom som kör på en "större väg" har företräde, oavsett
    högerregeln,,,
    Det tycker jag det verkar som dom flesta tror. Eller att den som kommer ur en T-korsning alltid ska lämna företräde. Stannar jag för nån här i byn som kommer från höger tittar dom mycket förvånat på mig och undrar vad jag håller på med..

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vanligt i mindre orter är lokala regeln att den som ska rakt fram i en fyrvägskorsning alltid har företräde.
    Ove

  7. #17
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Du har uppenbarligen inte varit i Jönköping, här har vi uppfunnit en alldeles egen regel som är "stoppplikt innan infart i rondell".
    Då har jag inte nämnt andra lokala regeln om att man sänker hastigheten till <5kmh innan högersväng, sannolikt beroende på risk för överdrivet däckslitage om man svänger så snävt i högre hastigheter..
    Synnerligen befrämjande för trafikflödet måste jag nog tillstå...

    Mer seriöst, nej, alla undantag, från allmänna regler, typ "tillåten rödljuskörning, för mc" är en risk. Anser att vi redan har problem med omgivande trafik som inte ser oss, ska det sen vara möjligt att tillämpa egna specialregler vid rödljus där det redan är uppmärksamhetsproblem?
    Nej tack..
    Då skulle du provat på Malmö trafiken ... LOL.Blinkers anses tydligen vara extrautrustning även på dyrare fordon, förekommer även trafikanter med denna extrautrustning som t ex blinkar höger och sedan svänger vänster.Möjligt att dessa blinker är fekopplade från fabrik !?, en stor del av trafikanterna saknar körkort men kör körkortskrävda fordon ändå med uppenbart egna trafikregler, högerregeln är något som förmodligen kommer från ett annat planetssytem, somliga bilister använder baksätet som lekplats till sina barn som hoppar omkring på detta baksäte i trafik !?,

    Blir man omkörd av någon i innerfilen på motorväg så är det inget ovanligt, störst kör ofta först, vinglar någon med bil fram och tillbaka melan två filer så var inte orolig.Personen är inte sjuk eller full utan mer upptagen av sin mobil än av trafiken, alla kör samtidig i fyrvägskorsningar utan trafikljus.Varför ska någon behöva vänta på att den andre ska bestämma sig verkar honörsordet vara, är det rött ljus så håller ofta fordonet långt över gällande stoplinje.Med andra ord, de har kört mot rött.

    Minsta lilla fördröjning eller misstag leder till att signalhornet från andra genast ljuder, inne på storområdesparkeringar som t ex utanför större köpcentrum finns inga trafikregler överhuvudtaget.Här gäller djungelns lag, står någon redan i vänsterfil vid rödljus ska naturligtvis den högerfilskörande trafikanten visa att den är snabbast från trafiksignalen när det väl lyser rött - stavas även s-t-r-e-e-t-r-a-c-e.I Malmö är det uppenbart förbjudet med ljuse på cyklar vid mörker.Du ser dom inte utan hör bara när du träffar eller träffas av dom, EU skotrar tycks ha ständig dispens att köra på trottoarer och andra platser som annars anger att fordonstrafik är förbjuden.I Malmö är tyvärr övergångsstället den farligaste platsen att passera en väg på.Osv ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-02-25 klockan 18:54.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Att köra mot rött har ju varit lagligt i Sverige alltid,det har aldrig varit förbjudet så jag förstår inte att det skulle vara någon nyhet.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Är det det? Sen när då? Så här står det i Trafikförordningen 2 kap, 2 paragrafen:

    2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
    En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
    En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).
    I vägmärkesförordningen 3 kap 6 paragrafen står det så här:

    6 § Fordonssignaler och cykelsignaler visar följande signalbilder.
    Signalbild Närmare föreskrifter
    Röd stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen. Stopp. Fordon får inte passera
    Signal med konturpil gäller endast den eller de färdriktningar som anges med pilen.
    Röd+gul omedelbart förestående. I övrigt har signalbilden samma innebörd som röd. Växling till grön signalbild är
    Grön Fordon får fortsätta framåt.
    Grön pil innebär att signalen gäller den färdriktning som anges med pilen. Fordon får föras i pilens riktning även om en annan signalbild visas samtidigt.
    Gul stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara. Stanna. Fordon får inte passera
    Blinkande gul iakttas vid passage.
    Senast redigerat av Tjita1 den 2013-02-26 klockan 22:20.

  10. #20
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag tror nog att Bighoj ämnade att vara lite sarkastisk i sitt inlägg,,,?

Liknande ämnen

  1. Lanesplitting, är det lagligt i Sverige?
    Av loquaz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-10-04, 09:25
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. "varsel/parkerings-ljus" i blinkers? Lagligt?
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 14:48
  4. Lagligt att ha olika däcktyper fram och bak?
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:18
  5. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •