Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC

  1. #1

    USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC



    USA: Kan bli lagligt att köra mot rött med MC
    Motorcyklister kan komma att få köra mot rött om Nebraskas senator får sin vilja
    igenom. Det kontroversiella lagförslaget gillas dock inte av den lokala polisen.

    Det nya lagförslaget går ut på att motorcyklister ska få köra mot rött ljus, om de
    väntat i över två minuter och det inte finns några andra fordon i närheten.
    Anledningen till förslaget är att en del av dagens trafikljus-sensorer inte är
    optimerade för att känna av motorcyklar. Detta gör att trafikljusen inte slår om
    förrän det kommer ett större fordon.

    Problemet, enligt polisen, är att det kommer bli omöjligt att i praktiken övervaka
    så att motorcyklar stannar för rött då de faktiskt ska det. Sen finns även en stor
    risk att "tvåminutersregeln" kommer att missbrukas för att ta sig fram fortare.
    Ökad risk för fler trafikolyckor med andra ord.

    Utöver Nebraska överväger en rad andra stater att införa liknande lagar

    Vad tycker ni? Bra förslag? Har ni upplevt liknande problem här hemma?

    Källa: Bytbil.com
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha, ja vem har inte stått och väntat i tid och otid vid rödljusen? Somliga säger att det måste vara järn i ramen för att sensorerna i marken ska reagera, andra menar att mc:n måste väga ett visst antal kilo. Spelar ingen roll vilken mc jag än sitter på, jag får minsann vänta tills det dyker upp en bilist bakom som ordnar fram ett grönt ljus.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Jag har faktiskt vart med om det ett par gånger med bil tillochmed. Man rullar fram till ett rödljus närm man börjar jobba nån gång mitt i natten i centrala Helsingborg och det vägrar slå om. Inte en bil i sikte. Vad gör man? Bara att se sig för och köra mot rött ju, annars får man ju vänta till morgonen...

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Har passerat rödljus med försiktighet naturligtvis vid tidpunkter när inte en enda människa finns ute.Varför ska jag då stå och vänta på något som ett rödljus bestämmer.GLÖM DET.Undrar i miljösammanhang hur mycket de här rödljusen förstört denna luft när man ofta varit med om att trafiken ibland stått helt stilla på samtliga håll och fordonsförare sett förvånade ut och förmodligen inbillat sig att något var fel när ingen kunnat köra pga detta röd ljus.Som systemet fungerar idag är det helt förlegat, tyvärr.Man kunde lika väl återgått till att bygga om dessa trafikljuskontrollerade korsningar till rondeller som ger ett klart snabbare flyt i trafiken.

    Däremot så gillar jag den nedräknande och cirkelformade rödljusstapeln på bilden så man som fordonsförare har någon form av information om när det eventuellt återigen blir grönt.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-02-18 klockan 12:49.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av easyrider Visa inlägg
    Det här verkar ju idiotiskt. Hur många fler olyckor kommer inte att ske?!
    Håller med dig.Hur många till ska behöva då av luftföroreningar bakom ett rödljus trots att ingen trafik finns på mils avstånd.

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Håller med dig.Hur många till ska behöva då av luftföroreningar bakom ett rödljus trots att ingen trafik finns på mils avstånd.
    Just det, ibland tycker man att dom sprider rödljus omkring sig som dom vore gratis
    Jan

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Då slipper man ju stå där och svettas och med ögonen med sig så behöver det ju ej bli nå mer olyckor,men som sagts,kan komma att missbrukas och då blir det väl nått.Händer ju ofta att man kör mot rött om det är öde.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Då slipper man ju stå där och svettas och med ögonen med sig så behöver det ju ej bli nå mer olyckor,men som sagts,kan komma att missbrukas och då blir det väl nått.Händer ju ofta att man kör mot rött om det är öde.
    Finns det inte en jäkel inom synhåll, så kör man ju ändå.
    Visst skull det vara bra om det fanns någon sorts nerräknare vi stoppljusen.
    För ganska många år sedan jobbade jag i Vargön och körde då genom Vänersborg. Ett trafikljus var helknäppt . Ibland fick man vänta i evighet. Men en morgon visade ljuset grön åt alla håll och det blev en riktig krocK MED FLERA FORDON INBLANDADE. Efter det så justerades signalerna.
    Varför skall det hända en olycka innan vederbörande reagerar trots flera tidigare påpekanden.

  9. #9
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Nerräknare vid trafikljus finns exempelvis i Bulgarien, där jag var på semester för flera år sedan.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Borde väl i denna högteknologiska värld gå att lösa detta utan att behöva köra mot rött?
    Tills dess gör jag som många andra; kör mot rött .

Liknande ämnen

  1. Lanesplitting, är det lagligt i Sverige?
    Av loquaz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-10-04, 09:25
  2. Köra upp ktm 690
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 16:17
  3. "varsel/parkerings-ljus" i blinkers? Lagligt?
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 14:48
  4. Lagligt att ha olika däcktyper fram och bak?
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:18
  5. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •