Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Traktor

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha nja, nu tänkte jag driftsmässigt, det är ju fortfarande ledningar och filter samt pump plus återvinningsröret som låter överskottet rinna tillbaka, spridare med mera. Det var så jag tänkte. Commonrail kom långt senare.

    Egentligen i grund och botten är tekniken densamma, se på en 1-cyl bensinmotor från begynnelsen drygt 100 år bakåt, samma sak där. En kolv, tändstift, kamaxel med mera. Det var så jag tänkte ang dieselmotorn.

  2. #12
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Nina; du får gärna tipsa om traktor-träffar och andra träffar där det brukar finnas gott om traktorer !
    Viksta i Uppland känner jag till och ett lantgårds/nostalgimuseum som ligger strax väster om Möklinta.
    Där finns det många traktorer, en del startar han om man frågar

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Nina; du får gärna tipsa om traktor-träffar och andra träffar där det brukar finnas gott om traktorer !
    Viksta i Uppland känner jag till och ett lantgårds/nostalgimuseum som ligger strax väster om Möklinta.
    Där finns det många traktorer, en del startar han om man frågar
    Nja, riktigt så inbiten är jag inte. Den är mer för bruks hemma, att ha en uppgift. Istället för att skotta tomten för hand så kommer den fram och plogar åt oss. Det finns sandaggregat och blad till den men svetsen släpper på bladet så bladet ramlar av. Han brukar ta skopan och skyffla bort snö med istället, fungerar det med.

    …tyvärr får jag skotta gångbanan på tomten för hand, traktorn får inte plats där.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kikat på bilden men ser inte vad det är för insprutningspump. Är det möjligen en CAV med centrifugalregulator?
    Senast redigerat av Ove den 2013-02-14 klockan 17:22.
    Ove

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha nja, nu tänkte jag driftsmässigt, det är ju fortfarande ledningar och filter samt pump plus återvinningsröret som låter överskottet rinna tillbaka, spridare med mera. Det var så jag tänkte. Commonrail kom långt senare.

    Egentligen i grund och botten är tekniken densamma, se på en 1-cyl bensinmotor från begynnelsen drygt 100 år bakåt, samma sak där. En kolv, tändstift, kamaxel med mera. Det var så jag tänkte ang dieselmotorn.
    Jo du har ju rätt,kolvar osv det har ju alla,även returledningar även på bensinare.Insprutningspumpen är ju borta på dom flesta moderna dieslar,tex lastbilsmotorer,är väl ersatt av något elektroniskt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •