Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Bästa sättet att sköta om batteriet?

  1. #21
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Jag ser alltid till att ha blandskogsluft i mina däck
    Jan

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag ser alltid till att ha blandskogsluft i mina däck
    Väntar med att byta luft till lövsprickningen. Bäst stuns då.

    Beträffande batterierna så får jag se om min vanliga taktik fungerar i år också. Sätter i nyckeln och startar. Ganska säker är jag på att jag släcke lyset i höstas så det ska nog gå bra.
    Ove

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Väntar med att byta luft till lövsprickningen. Bäst stuns då.

    Beträffande batterierna så får jag se om min vanliga taktik fungerar i år också. Sätter i nyckeln och startar. Ganska säker är jag på att jag släckte lyset i höstas så det ska nog gå bra.
    Det är ju lite konstigt det här med långtidsförvaring.
    En del går ju igenom alla möjliga steg och checklistor innan vintern, andra bara ställer in hojen.
    Verkar ju funka bra i det flesta fall

  4. #24
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Galvaniskamsvängningar

    Beträffande den myten så kan jag tillägga att jag köpte ett sprillans fetdyrt batteri till båten. Efter säsongen ställde jag in det på betonggolvet i mitt garage, som för övrigt ar byggt 1977.
    Säsongen efter var batteriet dött. Varken med chock, vanlig eller intelligent laddning gick det att återuppliva.
    Kanske är det skillnad om batteriet laddas under tiden? Vet inte, och tänker inte testa.

    Myt eller ej, rätt eller fel? learn by doing.

    Sry.missade de andra svaren.
    Senast redigerat av jrutgers den 2013-03-04 klockan 13:45. Anledning: Missade andra svar

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Beträffande den myten så kan jag tillägga att jag köpte ett sprillans fetdyrt batteri till båten. Efter säsongen ställde jag in det på betonggolvet i mitt garage, som för övrigt ar byggt 1977.
    Säsongen efter var batteriet dött. Varken med chock, vanlig eller intelligent laddning gick det att återuppliva.
    Kanske är det skillnad om batteriet laddas under tiden? Vet inte, och tänker inte testa.

    Myt eller ej, rätt eller fel? learn by doing.

    Sry.missade de andra svaren.
    Om du kört en säsong med batteriet och kanske det varit för lite vätska i det, eller om det blivit överladdat och i så fall en del vatten kokat bort och du sedan ställt in det , så kan det helt enkelt vara slut. Detta är ju om det varit ett vätskefyllt batteri.
    Har du haft ett torrcellsbatteri och låtit strömnivån bli för låg, så går det inte att ladda igen.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du kört en säsong med batteriet och kanske det varit för lite vätska i det, eller om det blivit överladdat och i så fall en del vatten kokat bort och du sedan ställt in det , så kan det helt enkelt vara slut. Detta är ju om det varit ett vätskefyllt batteri.
    Har du haft ett torrcellsbatteri och låtit strömnivån bli för låg, så går det inte att ladda igen.
    Helt rätt Olle. Vätskenivån blir ofta bortglömd.

    Sen var det ett dyrt batteri och pris är aldrig någon garanti - det kan helt enkelt pajat. Det kan vara en ganska brutal miljö om det är en planande båt, mycke värre än i en crosshoj t.ex..
    Ove

  7. #27
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Helt rätt Olle. Vätskenivån blir ofta bortglömd.

    Sen var det ett dyrt batteri och pris är aldrig någon garanti - det kan helt enkelt pajat. Det kan vara en ganska brutal miljö om det är en planande båt, mycke värre än i en crosshoj t.ex..
    Man kan ju spekulera i vilket pris, kvalité, handhavande, överladdning, vätskenivå, miljö osv etc m.m hur mycket man vill, och som jag skriver så påstår jag inte att det INTE är en myt eller skröna. Jag bara säger att:
    Mitt batteri som jag själv skött om var helt dött och omöjligt att återuppliva efter att det stått i mitt garage på betonggolvet under vinterhalvåret.

    Så vitt jag ser det kanske det var fabrikationsfel på det? Kanske hade det stått för länge "tomt" i båten innan jag ställde in det? Kanske hade det laddat ur oavsett om det legat brevid mig i sängen hela vintern?
    Detta är frågor som vi aldrig kommer få svar på...

    Oavsett vem som har rätt eller fel, så kommer i alla fall inte jag ställa något mer batteri på betonggolvet hemma under vintern..

    fast det är ändå lite frestande att köpa två batterier, samma märke, samma vätskenivå, och samma samma allt, å sen ställa ett på en fin filt på bänken i garaget, och det andra på Golvet...(hehe)
    Om, då det batteriet som stått på golvet är tomt..vad skall vi göra med denna tråden då?

    Glada hälsningar från Jr

Liknande ämnen

  1. Batteriet kokade - vad kan jag förvänta mig?
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 15:51
  2. Batteriet över vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 17:43
  3. Om batteriet torkat
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 17:45
  4. Behöver lite hjälp med batteriet...
    Av Scarlett i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:34
  5. Startmotorn går igång då batteriet kopplas på
    Av Benny Hedenborg i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •