Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Varför sjunker tomgången då batteriet belastas?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vad jag vet så, både moderna bilar och motorcyklar med automatisk halvljus stängs ljuset av vid startögonblicket.
    Inte Subaru.. >

  2. #12
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det stämmer men det var inte det jag svarade på. Jag sa att det inte går att släcka halvljuset manuellt!

    Skickat från min Yamaha Bulldog!
    jag har då inte sett ett enda vägfordon man inte kan stänga av halvljus manuellt. bara att vrida över till positionsljus
    Smc Medlem

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Enkelt svar: använder du ström måste generatorn göra den strömmen. Generatorn tar sin energi från motorn, dvs generatorn går tyngre och belastar motorn.
    Bra svar, nästan helt rätt.
    När du startar och drar kräm ur batteriet så sjunker polspänningen, en kort stund.
    Detta reagerar laddningsregulatorn på ("batteriet är nog dåligt laddat") och reglerar då upp laddströmmen till batteriet, detta kostar energi och motorn går då trögare då den belastas lite mer av generatorn..
    Inte helt säker, men det kan finnas en termofunktion i generatorns regulator (som ju är termiskt förbunden med generatorn. gäller vanl bilar och et par mc-märken..) som tillåter att man kan dra ut lite mera ström när generatorn är kall.
    Denna funktion fanns iaf på en del likströmgeneratorer i forntiden, dvs man överlastade generatorn när den var kall och ströp/återgick till normala värden när den blev varm...
    Senast redigerat av LowTech den 2013-02-11 klockan 21:16.

  4. #14
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Seth Visa inlägg
    jag har då inte sett ett enda vägfordon man inte kan stänga av halvljus manuellt. bara att vrida över till positionsljus
    Mina fem sista hojar 3 st Triumphar och en V-Strom plus en ER6a har inte ens en knapp att knäppa av ljuset! Ta reda på fakta innan du uttalar dej så tvärsäkert!
    Jag skrev moderna hojar inte nån halvgammal härk!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #15
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Mina fem sista hojar 3 st Triumphar och en V-Strom plus en ER6a har inte ens en knapp att knäppa av ljuset! Ta reda på fakta innan du uttalar dej så tvärsäkert!
    Jag skrev moderna hojar inte nån halvgammal härk!
    ta reda på fakta sj innan du svarar. skrev "som JAG har SETT". samt inkluderade bilar i mitt svar.
    du skrev ju sj FORDON i ditt 1a svar så är inte bilar också fordon?
    samt ska du uttala dig o kalla min hoj ett härk så kan du hålla det snacket för dig sj
    Senast redigerat av Seth den 2013-02-12 klockan 07:24.
    Smc Medlem

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Bra svar, nästan helt rätt.
    När du startar och drar kräm ur batteriet så sjunker polspänningen, en kort stund.
    Detta reagerar laddningsregulatorn på ("batteriet är nog dåligt laddat") och reglerar då upp laddströmmen till batteriet, detta kostar energi och motorn går då trögare då den belastas lite mer av generatorn..
    Inte helt säker, men det kan finnas en termofunktion i generatorns regulator (som ju är termiskt förbunden med generatorn. gäller vanl bilar och et par mc-märken..) som tillåter att man kan dra ut lite mera ström när generatorn är kall.
    Denna funktion fanns iaf på en del likströmgeneratorer i forntiden, dvs man överlastade generatorn när den var kall och ströp/återgick till normala värden när den blev varm...
    Jo, jag vet, jag är fordonstekniker. Försökte bara göra det lite enkelt..

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Jo, jag vet, jag är fordonstekniker. Försökte bara göra det lite enkelt..
    Warum es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann...

  8. #18
    Medlem CarlJs avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Tack för dessa klargöranden.

    Avskriver då min teori om att gnistan blir sämre av den lägre batterispänningen efter kallstart och att det sänker varvtalet

    Någon som vet förresten om samma fenomen uppträder i fordon med bränsleinsprutning? Eller regleras bränsletillförseln då så att varvtalet hålls på en konstant nivå? För jag antar att hojar med bränsleinsprutning har någon slags varvtalsgivare, som ger utslag om belastningenfrån generatorn ökar på motorn.

Liknande ämnen

  1. Batteriet kokade - vad kan jag förvänta mig?
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 15:51
  2. Batteriet över vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 17:43
  3. Om batteriet torkat
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 17:45
  4. Vill lära mig reglera nivå på tomgången
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 01:23
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •