Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 44

Ämne: Värt att investera i kommunikationsutrustning

  1. #21
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det verkar vara en del här som inte vill kommunicera när ni kör hoj.

    Min fundering är: Gäller detsamma när ni kör bil, ingen musik och inget prat med passageraren? För min del blir det inget telefonsnackande varken i bil eller på hoj, däremot gärna musik eller radio.
    Varning Mats, blanda inte bil å Mc körning i samma inlägg
    Jan

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det verkar vara en del här som inte vill kommunicera när ni kör hoj.

    Min fundering är: Gäller detsamma när ni kör bil, ingen musik och inget prat med passageraren? För min del blir det inget telefonsnackande varken i bil eller på hoj, däremot gärna musik eller radio.
    Får väl svara för mig. Bilkörning är mest bara transport på vägar som är ganska ointressanta. Prata lite men inte diskutera.... OK. Lyssna på radio P1... OK. Musik - nej tack! Vill njuta av musik och det gör jag inte i milö med ljud som inte hör musiken till. Jag undviker t.o.m att gå in och äta på restaurang om det sitter en trubadur och hojtar sina låtar i en mick. Dom ljudanläggningarna brukar vara av den arten att dom gör sig bäst avstängda.

    Ja ja, jag vet. Gillar inte oväsen, men sån är jag..
    Ove

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag är ingen stor vän av ljud i öronen då jag kör Mc.
    Vid ett tillfälle var det dock bra att ha. När vi kom 3 hojar in i en stad i rusningstrafik..
    //Håkan

    Pentti: Moderna kom.utrustningar fungerar som längst upptill 1.5 kilometer mellan hojarna.

  4. #24
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Värt att investera i kommunikationsutrustning

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag har aldrig haft behov av komunikations-utrustning men är nyfiken på en sak; på hur lång sträcka kan ni komunicera ? dvs. hur långt avstånd mellan hojarna ungefär?
    Jag har scala rider g4 och det varierar väldigt beroende på terrängen men med antennen uppe så och lite dalsländska vägar så är det väl runt 4-600 meter gissar jag på.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Ni vill inte ha oljud i öronen, men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Ni vill inte ha oljud i öronen, men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...
    Nähäjdu! Talar återigen för mig själv.... Avgasljud vill jag inte ha från MIN hoj så att jag hör det när jag kör. Hur andra låter är deras ensak, inom rimliga gränser.
    Ove

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Ni vill inte ha oljud i öronen, men när det pratas om avgassystem så är det okej att det bullrar och låter högt...
    Well, det är ju inte oljud. Hade jag haft en bil med vettigt ljud hade jag aldrig haft en stereo i den, därför jag inte lyssnar på musik när jag kör hoj.

    Däremot kan jag förstå nyttan att kunna konversera med passagerare och andra förare. Speciellt om man övningskör. Och bara för att man kan prata så måste man ju inte prata.

    Förresten, du har väl hört att raka rör räddar liv?

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Personligen tycker jag att det känns lite olustigt att inte vara anträffbar, sen kan jag tycka att det vore trevligt med lite P3, Rix FM, Mix Megapol eller för den delen lite egen musik i öronen emellanåt. Är inte av den typen som lyssnar på musik konstant, men lite underhållning emellanåt skadar inte, i synnerhet om man ligger och nöter motorväg eller står i kö på essingeleden..

    Angående buller, jag är inte heller den typen som vill att det ska dåna så mycket som möjligt om fordonet, men ett väl avstämt inte allt för högt avgasljud tycker jag är njutbart, i synnerhet om det är en motor som låser trevligt, mao V-motorer med vassa kammar så dom går lite hårt och ojämt..

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Att småprata med åk-kompisen ger liksom ytterligare en dimension till körandet, är man van vid detta är det svårt att vara utan. Har alltid haft komradio i och på mina fordon. Det betyder inte att man tjatar hål i huvudet på kompisen, utan mera små kommentarer ibland som "blink" (du har glömt din blinkers), "nu vill jag ha fika", "såg du puddingen till höger", "vilken parfym - de var inte oljerök de", "behöver tanka snart" eller "det kommer ett blåljus bakifrån" eller liknande småprat.
    Senast redigerat av wbr den 2013-02-10 klockan 03:58.

  10. #30
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Det också...

    Citat Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
    Jag övningskör med min son, och då är de ovärderligt att kunna snacka med varandra
    Jag har också använt det vid övningskörning och instämmer helt.

    Förutom det så har det varit ovärderligt för att:

    • Tala om att det är dags att tanka
    • Dags för "pinkelpause"
    • Vart är du på väg ngnstans...?
    • Nästa höger/vänster
    • Se upp det är ngt ....
    • Varianter av ovanstående...

Liknande ämnen

  1. Kallt, men det var det värt
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-03-31, 07:04
  2. Vart köpa cbr 600 f3?
    Av livewire i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:32
  3. Touring, vart???
    Av Olle Å i forum Touring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 12:20
  4. Vart är värmen???
    Av Cubalibre i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 23:49
  5. Nu vart det kart!
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •