Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 42

Ämne: Sevärda platser runtom i norden

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag har kört några mil med Ove. Han kan många konstiga (= roliga) vägar!
    Jodu! och dom bästa har jag sparat.
    Ove

  2. #12
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Raseborgs slott var en av de saker som vi missade förra året när jag var med på en bussresa och fick med en lokal guide som fan inte hade någon lokalkännedom utanför Åbo. Tråkigt men så kan det bli. Får bli att vi får ta en ny resa i egen regi.

    Nu är det ju så att jag är en gubbe, men om du vill så kan jag snurra runt lite med dig bland sevärheterna mellan Vänern och Vättern. Bara att säga till så kan jag nog ställa upp med att leta vägar med höga nummer.
    Om jag fått tag i en hoj nästa gång ni rör er i södra finland så kan ju jag agera guide. Här finns mycket att se bara man vet vart man ska åka

  3. #13
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Om du är historieintresserad så ska du ta dig en skogspromenad/körning när rör dig i västra nyland, har du tur kan du stöta på en del lämningar efter andra världskriget. Speciellt i Hangö (finlands sydligaste udde) kan du finna en hel del bunkrar, skyttegravar och dyl. I närheten av nya gravgården i Hangö finns det en bautastor stenplatta med lite järnbelägg och grejer och något tågräls liknande tvärs över (har klättrat på den några gånger som yngre), har kommit underfund med att det måste vara en svängplatta för järnvägskanoner som ryssarna har lämnat kvar. Sedan finns det ett litet krigsmuseum (Hangö Frontmuseum) strax före Hangö (Lappvik), där finns en hel del att titta på.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Ett besök till Oxelösund med sitt Femörefort är inte tokigt heller, om man är intresserad av militärhistoria.

    http://www.femorefortet.se/

  5. #15
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Ett besök till Oxelösund med sitt Femörefort är inte tokigt heller, om man är intresserad av militärhistoria.

    http://www.femorefortet.se/
    Det låter spännande, tack för tipset

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tackar för erbjudande om info i södra Finland. Troligtvis kommer det inte att ske på 2 hjul men jag tar gärna råd om det bär sta`.

    Om man ska peka ut lite speciella ställen så har vi i Skaraborg västsidan av Göta kanal= den finaste biten.

    Läckö slott ligger på Kållandsö och det finns sköna vägar dit ut. Karlsborg som ett tag var Sveriges reservhuvudstad med fästning och allt ligger vid Vätterns kant.

    Platåbergen finns, Kinnekulle är ju favoriten och sen kommer nog Ålleberg som tvåa för mig.
    Där på toppen ligger ett segelflygsmuseum. Dom äldsta på forumet kommer nog ihåg en låt som hette "Stig upp och pröva dina vingar" Den filmen var inspelad på och omkring just Ålleberg.

    Gillar man Änglagårdsfilmernas miljö så finner man den kring och f.f.a nordost om Ulricehamn mot Falköping.

    Lite geologisk kuriosa: Från Dalslands södra och mellersta delar över Skaraborg (Hindens rev, Valle härad o.s.v.) via Kolmåden till södra Finland sträcker sig ett band med ändmorän som uppstod en gång i tiden när inlandsisen inte kunde bestämma sig för att öka eller minska. Resultatet blev att det bildades typ åsar på tvären mot de vanliga nord- sydgående och landskapet är väldigt vackert kuperat i liten skala.
    Ove

  7. #17
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    åkte runt i Finland liten runda förra sommaren. väldigt fina hojvägar. stannade ett par dagar i Savonlinna bl a. väldigt fin sommarstad.

  8. #18
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tackar för erbjudande om info i södra Finland. Troligtvis kommer det inte att ske på 2 hjul men jag tar gärna råd om det bär sta`.

    Om man ska peka ut lite speciella ställen så har vi i Skaraborg västsidan av Göta kanal= den finaste biten.

    Läckö slott ligger på Kållandsö och det finns sköna vägar dit ut. Karlsborg som ett tag var Sveriges reservhuvudstad med fästning och allt ligger vid Vätterns kant.

    Platåbergen finns, Kinnekulle är ju favoriten och sen kommer nog Ålleberg som tvåa för mig.
    Där på toppen ligger ett segelflygsmuseum. Dom äldsta på forumet kommer nog ihåg en låt som hette "Stig upp och pröva dina vingar" Den filmen var inspelad på och omkring just Ålleberg.

    Gillar man Änglagårdsfilmernas miljö så finner man den kring och f.f.a nordost om Ulricehamn mot Falköping.

    Lite geologisk kuriosa: Från Dalslands södra och mellersta delar över Skaraborg (Hindens rev, Valle härad o.s.v.) via Kolmåden till södra Finland sträcker sig ett band med ändmorän som uppstod en gång i tiden när inlandsisen inte kunde bestämma sig för att öka eller minska. Resultatet blev att det bildades typ åsar på tvären mot de vanliga nord- sydgående och landskapet är väldigt vackert kuperat i liten skala.
    Jag råkar faktiskt bo på en av dessa moränryggar. Salpausselkä 1 närmare bestämt
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-02-09 klockan 02:07.

  9. #19
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194

    Hej på er

    Bohuslän och Dalsland Västkusten mycket vackert med alla små fisksamhallen från Grebbestad Fjällbacka Hamburgsund enda ner til Smögen/Kungshavn. Och Dalslands kanal, mycket fina mc vägar från Håverud. Viadukten och åka derifån på smala krokiga vägar til Dals-Långed. Jag för min del provar stadigt at kjöra bort mig på alla dissa småvägar Men har hittat hem varenda gång

    ___________
    Simen

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg

    Hej på er

    Bohuslän och Dalsland Västkusten mycket vackert med alla små fisksamhallen från Grebbestad Fjällbacka Hamburgsund enda ner til Smögen/Kungshavn. Och Dalslands kanal, mycket fina mc vägar från Håverud. Viadukten och åka derifån på smala krokiga vägar til Dals-Långed. Jag för min del provar stadigt at kjöra bort mig på alla dissa småvägar Men har hittat hem varenda gång

    ___________
    Simen
    Solen på rätt packväska, brukar lösa kört vilse
    Jan

Liknande ämnen

  1. Resetips för trevliga platser i vår/sommar ( vandring )
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •