Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 42

Ämne: Sevärda platser runtom i norden

  1. #31
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Vill inte vara en "gnäll-Pelle" men,,,,, börjar inte denna tråd dra åt fel håll ?
    Ska ju innehålla sevärda platser i norden?,,,,,,,
    GPS, kompasser odyl. kan vi väl diskutera någon annanstans?

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Vill inte vara en "gnäll-Pelle" men,,,,, börjar inte denna tråd dra åt fel håll ?
    Ska ju innehålla sevärda platser i norden?,,,,,,,
    GPS, kompasser odyl. kan vi väl diskutera någon annanstans?
    Visst har du rätt och vi får väl skärpa till oss.

    Olle Å brukar visa runt i västra Värmland och Dalsland, i lugnt tempo om man ber honom snällt. Där finns massor att se och härliga vägar, bl.a. Brudfjällsvägen. Där finns också en del minnen från beredskapstiden med Eda skans och ... ? OLLE! Förklara bättre du för det är ju du som bestämmer.
    Senast redigerat av Ove den 2013-02-10 klockan 14:30.
    Ove

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Visst har du rätt och vi får väl skärpa till oss.

    Olle Å brukar visa runt i västra Värmland och Dalsland, i lugnt tempo om man ber honom snällt. Där finns massor att se och härliga vägar, bl.a. Brudfjällsvägen. Där finns också en del minnen från beredskapstiden med Eda skans och ... ? OLLE! Förklara bättre du för det är ju du som bestämmer.
    Visst brukar jag guida i södra delen av Värmland och norra Dalsland. Då behöver man ju inte ha någon GPS.
    Det finns en uppsjö av vägar för alla smakriktningar. Rena endurospår undviker jag, men finns det några som vill, så ordnar Anders Jonsson det.
    Miltals med fina krokiga grusvägar och mycket väldigt krokiga asfaltslingor även över gränsen till Norge.
    På en dagstur kan vi kolla på en skans från krigsåren, vi kan se akvedukten i Håverud, en nostalgitripp till en bikyrkogård med en massa fordon från 40 till 60-talet. Fredrikstens fästning i Halden hinner man också med. Detta är den sydliga turen.

    Kör vi mera norrut, så blir det väl Mårbacka, skidtunneln i Torsby, lunch på Tossebergsklätten.
    Kör man då Fryken runt, så finner man fina vägar, både krokiga och kuperade. På bägge dessa turer förekommer det fina grusvägar oxå.

    Jag kommer nog att ordna den sydliga turen i slutet av April. Hör av er om ni är intresserade av mer a info, det blir i så fall två övernattningar i Borgvik eller Långserud med frukostar och middag. Ca 30 mil hojåkning.
    Denna åkningen har vi kört från Borgvik i tio års tid och kallar den Vårturen.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inlägg
    Nu när det ändå börjar bli vår tänkte jag att vi kunde göra en tråd där vi ger tips om olika vackra ställen som är värda att besöka här i norden. Själv börjar jag med det här natursköna området som faktiskt inte ligger så långt ifrån min hemort
    http://www.fagervik.fi/SWE/fagervik.htm
    Åker man söderifrån mot Östersund längs E 45 tar man vänster i Svenstavik väg 321. Där finner man Hovermo Gårdsmuseum. Sedan rekommenderas lunch på Persåsens Wärdshus.
    Sedan fortsätterman 321:an som bjuder på underbar natur. Är man intresserad intresserad av bowling kan man i Mörsil (utefter E 14) ta vägen som går via Alsen mot Nälden. Efter denna väg hittar vi Kluks Bowlinghall. En nybyggd hall som är värt ett besök, om inte annat för att det är så osannolikt att den finns.
    Efter bowlingen fortsätter ni österut till Östersund, om det nu var dit ni skulle när ni tog denna omväg.

  5. #35
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av janlef Visa inlägg
    Åker man söderifrån mot Östersund längs E 45 tar man vänster i Svenstavik väg 321. Där finner man Hovermo Gårdsmuseum. Sedan rekommenderas lunch på Persåsens Wärdshus.
    Sedan fortsätterman 321:an som bjuder på underbar natur. Är man intresserad intresserad av bowling kan man i Mörsil (utefter E 14) ta vägen som går via Alsen mot Nälden. Efter denna väg hittar vi Kluks Bowlinghall. En nybyggd hall som är värt ett besök, om inte annat för att det är så osannolikt att den finns.
    Efter bowlingen fortsätter ni österut till Östersund, om det nu var dit ni skulle när ni tog denna omväg.
    Glöm inte bort att vid Hoverberg finns både en toppstuga med fin utsikt (vet ej om de har servering fortfarande) samt en grotta som är sevärd!

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Nu när det ändå börjar bli vår tänkte jag att vi kunde göra en tråd där vi ger tips om olika vackra ställen som är värda att besöka här i norden. Själv börjar jag med det här natursköna området som faktiskt inte ligger så långt ifrån min hemort
    http://www.fagervik.fi/SWE/fagervik.htm
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Glöm inte bort att vid Hoverberg finns både en toppstuga med fin utsikt (vet ej om de har servering fortfarande) samt en grotta som är sevärd!
    Helt riktigt penti01. Utsikten måste vara helt fantastisk därifrån.
    Passar på att fylla på med Musolles Museum i Ytterån. En minst sagt märklig man som under sin levnad samlade på allt. Och då menar jag allt. Han testamenterade sin samling med 150000 föremål till Ytterån hembygdsgård.

  7. #37
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Här har vi ett annat vackert ställe. Ett litet parkskogsområde som innefattar Hagen, Ramsholmen och Högholmen. Detta finns i Ekenäs. http://www.visitsouthpointfinland.fi...mid=33&lang=sv
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #38
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    http://filmarkivet.se/sv/Film/?movie...OP0Bq.facebook
    En pärla på Västkusten! Nostalgisk film från Lysekil, rekommenderas även idag.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  9. #39
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Gamla postvägen mellan Alta och Kautokeino bör man köra om man har vägarna förbi (vilket förmodligen inte är så ofta). Niklas Granberg (aka Norrland) har filmat när han passerade där:



    Annars så är höga kusten kanon oavsett om man vill köra på eller vid sidan av vägen, kuperat, krokiga vägar och sjyssta vyer.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Gamla postvägen mellan Alta och Kautokeino bör man köra om man har vägarna förbi (vilket förmodligen inte är så ofta). Niklas Granberg (aka Norrland) har filmat när han passerade där:



    Annars så är höga kusten kanon oavsett om man vill köra på eller vid sidan av vägen, kuperat, krokiga vägar och sjyssta vyer.
    Det är exakt den typ av MC resor som är mina favoriter.

Liknande ämnen

  1. Resetips för trevliga platser i vår/sommar ( vandring )
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •