Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Mc på färjan

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/La...annband-34270/

    Följer alltid med, instoppade under sadeln, har löst många problem genom åren
    Svårare behöver det inte vara...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  2. #12
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Eller såna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...r-styre-82496/ Tar lite mer plats, men är relativt "mjuka och fina" och skonar hojen. Stadiga grejor.

    Som skrivits tidigare i tråden så finns det i regel spännband på färjorna. Men de kan vara i halvbra skick. Har varit med om att öglor fattats och att banden var duktigt skitiga.

  3. #13
    Nu börjar det låta nästan som att man måste ha band med sig
    Jag har åkt rätt så mycket färja lite här och där, men har aldrig haft med mig extraband för att surra fast hojen på färjan. Det har löst sig ganska bra med färjornas befintliga.

    Dock så är det bra ha med sig ett par extraband. Behöver inte vara avancerat och banden som namn länkar till duger bra tycker jag. Dom ska då inte användas för att säkra hojen, utan som det där lilla extra säkringen bara så man kan trampa runt uppe på däck utan att oroa sig....

  4. #14
    Tack för alla svar, skall införskaffa några vid nästa inköpstillfälle.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nu börjar det låta nästan som att man måste ha band med sig
    Jag har åkt rätt så mycket färja lite här och där, men har aldrig haft med mig extraband för att surra fast hojen på färjan. Det har löst sig ganska bra med färjornas befintliga.

    Dock så är det bra ha med sig ett par extraband. Behöver inte vara avancerat och banden som namn länkar till duger bra tycker jag. Dom ska då inte användas för att säkra hojen, utan som det där lilla extra säkringen bara så man kan trampa runt uppe på däck utan att oroa sig....
    Det var ungefär så jag menade. ..
    Det finns band på alla färjor. . Men i varierande skick o antal. Ibland är det ont om fästpunkter där man blir anvisad plats. . O då kan ett enkelt extra band lösa mycket. .. kan ex sätta ett band mellan framhjulet och stödet... så kommer det inte vika in sig.
    Eller runt handtaget/frambroms så rullar inte det hjulet fritt ...(står gärna med framhjulet mot en vägg, stumt)
    Dom fungerar även som tältlina, tvättlina, förstärkning av lastsäkring, mm.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Det var ungefär så jag menade. ..
    Det finns band på alla färjor. . Men i varierande skick o antal. Ibland är det ont om fästpunkter där man blir anvisad plats. . O då kan ett enkelt extra band lösa mycket. .. kan ex sätta ett band mellan framhjulet och stödet... så kommer det inte vika in sig.
    Eller runt handtaget/frambroms så rullar inte det hjulet fritt ...(står gärna med framhjulet mot en vägg, stumt)
    Dom fungerar även som tältlina, tvättlina, förstärkning av lastsäkring, mm.
    Även på färjor i Norge, som går i trafik i yttre skärgården kan ibland kräva fastspänning.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    På vissa färjor fixar personalen alt själva. Först var jag lite oroligt att de skall "misshandla" min MC men så var det inte.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har åkt färja med hojen många, många gånger genom åren. Har alltid haft egna spännband med mig, men aldrig använt dom. Har alltid funnists att tillgå på båten. Ibland kan dom vara ganska sunkiga, så ett par trädgårdshandskar eller liknande är inte fel att ha när man jobbar med fastspänningen. BILTEMAS spännband funkar utmärkt.

    Det kan variera väldeliga mellan olika färjor hur man löst MC-hanteringen. Ibland har det funnits cykelställsliknande anordninga att köra in frmhjulet i och avpassade spännband som hängt vid varje plats. Andra gånger har man varit hänvisat till att stå längs en vägg tillsammans med långtradarna. Har dock aldrig varit några problem att få hojen att stå surrad så att jag känt mig lugn.

    En del ställer bara hojen på sidostödet och går därifrån, andra låser stöd och framhjul, sätter ett spännband runt handbromsen och surrar hojen på alla upptänkliga sätt. Försöker alltid se till att mina grannars hojar inte ska välta över min. Har dock under alla dessa färjeturer, kanske ett femtiotal under åren, aldrig sett hojar som vält. Inte ens dom osurrade, så det ska nog ganska hård sjö till för att det ska hända något.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem Lillens avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Bergshamra (Norrtälje) Men även i Haninge.
    Inlägg
    41
    Åkte med Ekerölinjen i somras, och där fanns det INTE spännband utan repstumpar. Så att det var några som hade egna med sig.
    När vi åkte till Gottland så fanns allt, spännband och klossar. Kanske berodde på priset. 1250:- T/R till Gottland och 175:- T/R till Åland...
    Lillen

  10. #20
    Spännband på båt är övereklamerat..
    Har aldrig sett "vält hoj" på någon båt, inte de senaste 50 åren..
    När jag hämtade min förrförra hoj ställde jag den i fören på fartyget, på sidostödet (växel i), på av personalen anvisad plats. Och där stod den kvar även när jag kom ner för att debarkera...
    Frekvensen hos rörelserna på ett fartyg är så låg att jag anser vältrisken minimal om det inte är stormvarning..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •