Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Mc på färjan

  1. #1
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110

    Mc på färjan

    Hej!

    Ni som åkt Finlandsfärjorna, hur parkerar ni hojarna på färjan?
    Ska den surras?

    Allan

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    24
    Någon som åkt färjan till gotland?
    Ska åka över själv i sommar, så finns det spännband och sådant och kan man få hjälp att surra hojen?

  3. #3
    Jag har åkt både Finlandsfärjan och Gotlandsfärjan. På båda färjorna gäller fastsurrning oavsett väder.

    Försökte hitta några bilder, men hittade bara en från Gotland. Är dock ganska säker på att fastsättningen var lika även på Finlandsfärjan, dvs....hojen på sidostödet och sen ett band över sadeln.



    Kan hända att hojen inte stod mot en vägg på finlandsfärjan. På bild har jag säkrat ytterligare med en extraband. Sadeln sjunker ganska kraftigt när man dar åt bandet och den återfår sin form igen när man tagit bort bandet. Bra också om man lägger nån tygbit som skydd mellan bandet och lacken/plasten.

    Personalen på färjorna hjälper inte till med surrningen. Man kan alltid fråga dom, men annars är det bara att kika på hur dom andra gör. Speciellt Gotlandsfärjan kryllar det av hojar.....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Då behöver man alltså ta med egna spännband om turen innehåller en färjetransport.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Då behöver man alltså ta med egna spännband om turen innehåller en färjetransport.
    Nej, dom brukar ha band så det räcker. Däremot kan det vara bra att ha med i packningen ett par extra. Ibland kan banden vara dåliga, ont om dom eller dieseldränkta. De sista gäller nog inte Gottland eller Finland.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Rätt, fel eller bara överjobbat, men jag gör ungefär såhär:

    Inte band över sadeln, det trycker bara ner fjädringen och reser hojen upp. Hojen på sidostöd som de flesta andra däremot, sen som jag spänner när jag fraktar kortare bitar i bil: Ett band på höger sida i ramen eller styrkrona till stödet nästan lyfter, sen ett till lika på vänster sida som precis ser till att stödet håller sig i golvet och försäkrar att det högra bandet inte drar över hojen. Beroende på hur mycket/hög packning brukar jag överarbeta ännu mer med ett till band från höger passagerarfotpinne ungefär som går bakåt. Det hindrar hojen att rulla över stödet pga hög tyngdpunkt om den ska stå länge/hög sjö.

    Men jag är ganska nojig och vill gärna att min står kvar även om andra surrat dåligt så deras trillar på min... Som ni förstår brukar jag ta ett par egna band med, de är lite smidigare att jobba med även om det brukar finnas rejäla doningar på de flesta färjor.
    Senast redigerat av Jåke den 2013-02-03 klockan 19:22.

  7. #7
    Vilka spännband kan vara lämpliga att skaffa, hur långa, hur kraftiga? Har Biltema några som är bra?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Agathon Visa inlägg
    Vilka spännband kan vara lämpliga att skaffa, hur långa, hur kraftiga? Har Biltema några som är bra?
    Hellre för långa än för korta och likaså hellre grova än tunna. Så köp långa och grova. Biltemas funkar precis lika bra som andra fabrikat...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    177
    Tänker du ha banden till lastsurrning på väg så köp helst godkända (ska finnas en lapp med godkännandenummer och alla värden för vad dom tål på bandet). Kostar några kronor extra, men då vet man vad dom tål.

  10. #10
    Jåke
    Gäst

    Sv: Mc på färjan

    Citat Ursprungligen postat av Agathon Visa inlägg
    Vilka spännband kan vara lämpliga att skaffa, hur långa, hur kraftiga? Har Biltema några som är bra?
    Funkar lika bra som nåt annat: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/La...4-delar-34276/

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •