Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Mc resa österrike, Italien, Schweiz

  1. #11
    Hondamannen
    Gäst
    har de bra relationer med svenska polisen?

  2. #12
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142

    Sv: Mc resa österrike, Italien, Schweiz

    Många år sen jag var i Schweiz men e inte det ganska dyrt? Ska du till Österrike och hamnar på motorväg måste du ha vingette (inga stora pengar) bra att tänka på. Vissa städer i Italien har miljözoner som dom själva har 0 koll på vad som gäller känns det som (vet ej om det gäller mc?)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    jag har hört att det är europas dyraste land och ser landskapet likadant ut som i Österrike så kanske jag skippar Schweiz.

  4. #14
    Jag lever ju inte flott(äter ute tre gånger om dan, sover på hotell, shoppar loss) när jag är ute och reser, så för min del spelar egentligen ingen större roll var man åker....

    Ska man nästan "bosätta" sig eller riktigt shoppa loss så är det nog inte kanske dom lämpligaste länderna att besöka. Annars så kan väl inte den lilla merkostnaden spela nån roll?

  5. #15
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Planera vart du vill åka, och vad du vill ha ut av din resa.
    För egen del brukar jag planera en rutt, på denna rutt ser jag till att ha ett antal bra mcvägar att ta per dag. Helst ska det vara ca 25 mil roliga vägar per dag. När dessa är avklarade en transportsträcka till nästa hållpunkt. Försöker hålla dessa inom en 10 mils radie.
    Hittar ett trevligt ställe att bo på i någon mindre ort.
    Vill helst sova i en sägn, tält går bort för min del. En god middag på kvällen är perfekt att avnjuta.

    En grovplanering är bra men låt den inte styra dig helt ha med eventuella alternativvägar och improvisera längs vägen.
    Googla så hittar du fullt med mcvägar på nätet.
    Finns även så du kan ladda ner dem i en gps.

    Vad ska du köra för typ av mc på denna resa?
    Ta hänsyn till din mc i planeringen av transportsträckor, klarar du och mc av längre turer i ett snabbt tempo?

    Lycka till

  6. #16
    Hondamannen
    Gäst
    jag kommer att åka med min cbf 500. Min tanke är att kombinera roliga vägar med sevärdigheter.
    Jag kan tänka mig att åka till Heiligenblut och ha det utgångspunkt och göra dagsresor därifrån, bland annat till Dolmiterna. Sen kan jag också tänka mig att vistas på några dagar på ngn annan ort och göra dagsresor från denna ort.

  7. #17
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Hur klara den Autobahn etapper? Funkar det med packning?
    Tänk på att trafiken är snabb, inga problem med att köra mc där. Kör hellre i Tyskland än på svenska motorvägar.

    Lite planering så slipper man Autobahn om mam vill, själv tycker jag det är ok att köra där, skönt att kunna dra på i ett 20 tal mil snabbt sen dags för tankning.
    Mata en 70 mil inga problem där. Milen går snabbt om du vrider på högerhanden.
    Vilket går där...
    Ta med kedjespray till kedjan.

    Låter som en vettig planering. Om du ska bo flera nätter på samma ställe kan det vara smart att boka i förväg.

    Hotels.com är ett smart ställe att hitta prisvärt boende på, finns säkert fler.

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    har de bra relationer med svenska polisen?
    Betalning på plats, om du blir tagen gäller i hela Europa, fartkameror vet jaginte. Har läst någonstans att visst samarbete ska komma eller har kommit att kunna driva in fortkörningsböter.
    Hur långt det har kommit eller är genomfört vet jag inte.

  9. #19
    Hondamannen
    Gäst
    Kör helst ej mer än 50 mil om dagen och kommer att undvika motorväg. Den funkar bra med packning.

  10. #20
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Kör helst ej mer än 50 mil om dagen och kommer att undvika motorväg. Den funkar bra med packning.
    50 mil om dagen tror du får tänja lite på detta om du vill ner till alperna, jag hade satt ett mål minst Halvvägs genom Tyskland dag 1.
    Innsbruck dag 2 sen lagt 25 till 30 mils rundor per dag med bra mcvägar.
    Hur länge ska resan ta? En två eller tre veckor eller mer.
    Gör det inte bara till en transportsträcka utan lägg in rundor där du kan skrapa fotpinnarna i asfalt, du kommer att klara det.

Liknande ämnen

  1. Mc resa till Italien
    Av Kalle15 i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-10, 19:58
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-24, 15:57
  3. Östterike, Schweiz;Norge
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 13:40
  4. Österrike 2011
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 22:36
  5. Österrike -09
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •